Apotekloven
KAPITTEL 1 - ALMINNELIGE BESTEMMELSER
§ 1-1 Bakgrunn og formål
(1) I tariffoppgjøret 2018 ble Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) og Partene enige om at Sluttvederlagsavtalen mellom NHO og LO skulle avvikles og at disponibel kapital i Sluttvederlagsordningen skulle overføres til en ny sliterordning etablert av LO og YS (Sliterordningen). I tariffoppgjøret 2019 ble hovedreglene for Sliterordningen avtalt (Sliterbilaget).
(2) Sliterordningen skal yte en ekstra ytelse (slitertillegg) til de som går av med AFP ved 62, 63 eller 64 år uten arbeidsinntekt ved siden.
§ 1-2 Eget rettssubjekt. Søksmål
(1) Denne Avtale etablerer Sliterordningen som et eget rettssubjekt. Sliterordningen hefter bare for egne forpliktelser.
(2) Sliterordningen ved styrets leder kan saksøke og motta søksmål. Oslo anses som avtalt eksklusivt verneting i tvister mellom Sliterordningen og
- (a)
organisasjon nevnt i § 2-1
- (b)
organisasjon som er eller har vært part i tariffavtale etter § 2-2
- (c)
foretak som er eller har vært tilsluttet Sliterordningen
§ 1-3 Definisjoner
I denne Avtalen betyr:
- (a)
AFP – avtalefestet pensjon fra Fellesordningen
- (b)
Arbeidstaker – enhver som arbeider i en annens tjeneste for lønn eller annen godtgjørelse, eller som søker eller mottar slitertillegg
- (c)
Fellesordningen – Fellesordningen for avtalefestet pensjon
- (d)
Foretak –selskap, stiftelse, forening og annen juridisk person, samt enkeltpersonforetak, som er tilsluttet Sliterordningen
- (e)
G – grunnbeløp etter folketrygden, jf. folketrygdloven § 1-4
- (f)
Partene – LO og YS
- (g)
Sliterordningsdekning – bestemmelser i tariffavtale om slitertillegg i Sliterordningen.
- (h)
Styret – styret i Sliterordningen
§ 1-4. Krav om konsesjon
For å eie og drive apotek kreves offentlig godkjenning i form av konsesjon til eierskap til apoteket etter kap. 2 (apotekkonsesjon) og konsesjon til drift av apoteket etter kap. 3 (driftskonsesjon).
§ 1-5. Bruk av kjennetegn
Apotek skal betegne seg utad med ordet apotek. Sykehusapotek kan betegne seg utad som sykehusapotek. Apotekets egennavn skal være godkjent av departementet, som kan nekte spesielle navn brukt.
Ordet apotek og sammensetninger som inneholder dette ordet, må ikke brukes som betegnelse for noen virksomhet som ikke er offentlig godkjent apotek etter loven. Slike ord må heller ikke brukes som betegnelse på og reklame for produkter som ikke omfattes av apotekenes forhandlingsplikt.
Tittelen apoteker må ikke brukes av noen som ikke er apoteker etter denne loven. Kommersiell bruk av ordsammensetninger som inneholder denne tittelen, er ikke tillatt.
§ 1-6. Erstatningsansvar
For pasientskader gjelder reglene i pasientskadeloven.
Apotekenes ansvar ved tilvirkning av legemidler reguleres i produktansvarsloven kapittel 3.
For øvrig gjelder alminnelige erstatningsregler.
KAPITTEL 2 - SLITERORDNINGSDEKNING
§ 2-1 Tariffavtaler med LO og YS
(1) I alle tariffavtaler i privat sektor med AFP-dekning skal Partene kreve sliterordningsdekning når avtalemotpart er en av følgende arbeidsgiverorganisasjoner:
- (a)
NHO
- (b)
Virke
- (c)
Arbeiderbevegelsens Arbeidsgiverforening (AAF)
- (d)
Arbeidsgiverorganisasjonen for samvirkeforetak (SAMFO)
- (e)
Arbeidssamvirkenes Landsforening (ASYL)
- (f)
Glass- og fasadeforeningen (GF)
- (g)
Maskinentreprenørenes Forbund (MEF)
- (h)
Norges Lastebileierforbund (NLF)
- (i)
Norges Rederiforbund (NR)
- (j)
KA Arbeidsgiverorganisasjon for kirkelige virksomhet
(2) I privat sektor skal LO- og YS-forbund innta Sliterbilaget uendret i alle direkteavtaler med AFP. Dette gjelder ikke dersom annen lignende sliterordning allerede er gjort gjeldende i foretaket. Dette gjelder heller ikke dersom det gjøres gjeldende en overenskomst som har eller har hatt bestemmelser om annen lignende sliterordning. Foretak som ved direkteavtale har vært tilsluttet annen sliterordning, kan ved direkteavtale ikke senere tilsluttes Sliterordningen.
§ 2-2 Andre tariffavtaler
(1) Tariffavtale som er oppført eller tillatt oppført på AFP-listen, kan ha sliterordningsdekning etter samtykke fra styret. AFP-listen er vedlegg til Fellesordningens vedtekter.
(2) Styret har plikt til å gi samtykke dersom tariffavtalen hadde AFP-bilag pr. 31.12.2018.
§ 2-3 Unntak
(1) Unntakene for AFP-dekning etter Fellesordningens vedtekter§ 2-1 femte til syvende ledd gjelder tilsvarende for sliterordningsdekning.
§ 2-4. Apotekkonsesjon til kommuner og fylkeskommuner
I særlige tilfeller kan apotekkonsesjon gis til kommuner og fylkeskommuner, og til foretak som eies helt av en kommune eller fylkeskommune.
§ 2-5. Apotekkonsesjon til sykehusapotek
Apotekkonsesjon til sykehusapotek kan gis til staten, kommuner, fylkeskommuner og til foretak som eies helt av stat, kommune eller fylkeskommune. Konsesjon til sykehusapotek kan også gis til privat søker.
Søkere må oppfylle kravene i § 2-2 jf. § 2-3 første ledd bokstav a, b og d.
§ 2-6. (Opphevet ved lov 19. juni 2009 nr. 71 (i kraft 1. jan. 2010)
§ 2-7. Apotekkonsesjonens omfang
En apotekkonsesjon omfatter et bestemt apotek i et bestemt geografisk område.
Apotekkonsesjonen kan ellers inneholde:
- a)
Tillatelse til etablering av medisinutsalg i områder uten apotek. Tillatelse til å ha medisinutsalg kan kalles tilbake med 6 måneders varsel, og skal kalles tilbake hvis det etableres et apotek på stedet.
- b)
Tilvirkertillatelse etter § 7-1 og tillatelse etter § 7-3 tredje ledd til salg til apotek og grossist av legemidler som er tilvirket til lager.
§ 2-8. Vilkår for apotekkonsesjon
Det kan settes vilkår for apotekkonsesjonen når det finnes påkrevd av hensyn til de mål loven skal fremme, herunder vilkår om:
- a.
samarbeid med den lokale helse- og omsorgstjenesten
- b.
utføring av farmasøytisk kvalitetskontroll i den lokale helse- og omsorgstjenesten
- c)
utføring av helsetjenester som står i nær sammenheng med utlevering og bruk av legemidler
- d)
sikring av tilgjengeligheten til legemidler gjennom særlige åpningstider eller funksjon som vaktapotek
- e)
sikring av legemiddelforsyningen gjennom opprettelse og drift av apotek eller medisinutsalg i område uten apotektilbud, eller gjennom overtakelse av apotek eller medisinutsalg i område som står i fare for å miste apotektilbudet
- f)
medvirkning til forsvarlig legemiddelberedskap
- g)
tilvirkning og leveringsplikt av viktige legemidler av hensyn til den nasjonale legemiddelforsyningen.
I stedet for naturaloppfyllelse av vilkår som er pålagt etter første ledd, kan departementet godkjenne at vilkåret blir oppfylt gjennom tilbud om økonomisk kompensasjon til andre apotek i området som er pålagt det samme vilkåret.
Vilkår som nevnt i første ledd kan settes også etter at konsesjonen er gitt.
§ 2-9. Rettsvirkninger av apotekkonsesjon
Apotekkonsesjon innebærer rett og plikt til å etablere og drive apotek, medisinutsalg og tilvirkning av legemidler som angitt i konsesjonen, jf. § 2-7 og § 2-8.
Rettsvirkningene faller bort hvis driften av apoteket ikke er i gang 12 måneder etter at konsesjonen er gitt og ny frist ikke er satt.
§ 2-10. Opplysningsplikt og særlige meldeplikter
Apotekkonsesjonæren skal gi departementet melding om vesentlige endringer av de opplysningene som ligger til grunn for konsesjonsvedtaket.
§ 2-11. Overtakelse av apotekkonsesjon m.v.
Apotekkonsesjon kan ikke overdras.
Ved konsesjonærens død og konkurs og ved overdragelse av apoteket faller konsesjonen bort. Døds- eller konkursboet kan ved melding til departementet likevel overta rettighetene og pliktene etter apotekkonsesjonen for en periode på inntil 6 måneder. Perioden kan forlenges etter søknad.
§ 2-12. Avkall på apotekkonsesjon
Apotekkonsesjonæren kan gi avkall på konsesjonen og på tillatelser gitt i tilknytning til konsesjonen. Ved avkall faller konsesjonen eller tillatelsen bort 3 uker etter at avkallet er gitt, bortsett fra ved vedtak etter annet ledd, hvor bortfallet inntrer først ved utløpet av avviklingsperioden.
Departementet kan forlenge rettsvirkningene etter konsesjonen eller tillatelsene i inntil 12 måneder etter at konsesjonæren har gitt avkall på den. Slikt vedtak må treffes senest 3 uker etter at avkallet er gitt. Departementet svarer for økonomisk tap som driften har påført konsesjonæren i avviklingsperioden.
§ 2-13. Tilbakekall og endring av apotekkonsesjon
Departementet kan kalle tilbake apotekkonsesjonen hvis vilkårene etter § 2-2 jf. § 2-3 ikke lenger foreligger.
Apotekkonsesjonen kan også kalles tilbake:
- a)
ved mislighold av vilkår som er satt etter § 2-8
- b)
ved mislighold av innrapporteringsplikter som tilligger apotekkonsesjonæren ifølge lov, forskrift eller vedtak
- c)
ved mangelfull medvirkning under tilsyn, jf. § 8-2
- d)
ved stenging av apoteket etter § 8-5 eller ved annet driftsopphør som eieren svarer for
- e)
ved avkall på driftskonsesjonen, hvis avkallet er begrunnet i uforsvarlige rammevilkår for driften
- f)
ved mangelfull oppfyllelse i apoteket av krav til kvalitet og sikkerhet som følger av lov, forskrift eller vedtak eller av god apotek- eller tilvirkningspraksis.
Hvis tilbakekallsgrunnen i første og annet ledd bare gjelder medisinutsalg eller apotekets tilvirkning av legemidler, kan tilbakekallet begrenses til å gjelde denne delen av apotekkonsesjonen.
Apotekkonsesjon kan også kalles tilbake hvis det gjør seg gjeldende forhold ved apotekkonsesjonæren som må antas å gjøre vedkommende uskikket til å eie eller utøve eierrådighet i apotek. Ved rettskraftig dom om bortfall av rett til å eie apotek skal konsesjonen tilbakekalles.
§ 2-14. Forskrifter
Departementet kan gi nærmere bestemmelser til utfylling og gjennomføring av reglene i dette kapittel.
KAPITTEL 3 - TILSLUTNING OG PREMIER. SLITERTILLEGG
§ 3-1 Vilkår for tilslutning
(1) Foretak kan bare tilsluttes Sliterordningen hvis det er avtalt sliterordningsdekning i samsvar med kapittel 2 og foretaket er tilsluttet Fellesordningen.
§ 3-2 Tilslutningens omfang
(1) Når et foretak er tilsluttet Sliterordningen skal arbeidstakere omfattet av Fellesordningen også være omfattet av Sliterordningen (Fellesordningens vedtekter § 2-6).
§ 3-3 Premier
(1) Foretakene skal betale premier for den perioden de er tilsluttet. Premieplikten opphører 31.12.2023.
§ 3-4 Slitertillegg
(1) Slitertillegg ytes til arbeidstaker født i 1957 eller senere, og er betinget av at arbeidstakeren
- (a)
har fått innvilget AFP fra Fellesordningen for avtalefestet pensjon,
- (b)
på uttakstidspunktet for AFP var ansatt i foretak tilsluttet Sliterordningen, og
- (c)
har hatt en gjennomsnittlig inntekt de tre siste kalenderår før mottak av ytelsen som ikke overstiger 7,1 G.
§ 3-5 Varighet
(1) Utbetalinger av slitertillegg opphører ved fylte 80 år eller ved tidligere død.
§ 3-6 Bortfall av slitertillegg
(1)Etter uttak av slitertillegg tillates en brutto årsinntekt på inntil 15.000 kroner. Høyere inntekt medfører at Slitertillegget bortfaller i sin helhet, og at nytt slitertillegg ikke kan innvilges.
§ 3-7 Nærmere regler
(1) Styret skal, innenfor Sliterbilagets rammer, vedta regler om
- (a)
når et foretak skal anses tilsluttet
- (b)
tarifforganisasjonenes meldinger om tilslutning til Sliterordningen
- (c)
beregning og innkreving av premier
- (d)
vilkår for rett til slitertillegg, herunder hva som menes med gjennomsnittlig inntekt
- (e)
slitertilleggets størrelse og utbetaling
- (f)
bortfall av rett til slitertillegg, herunder at grensen på 15.000 kroner kan endres
- (g)
tilbakebetaling av feilaktig utbetalt slitertillegg
- (h)
foretakenes og arbeidstakernes plikt til å gi opplysninger til Sliterordningen
(2) NHO skal orienteres om nye regler og om endringer i regler.
§ 3-8. Overtakelse av driftskonsesjon m.v.
Driftskonsesjon kan ikke overdras.
Konsesjonen faller bort når apotekers arbeidsforhold avsluttes. Rettighetene og pliktene etter konsesjonen kan ved melding til departementet likevel overføres for en periode på inntil 6 måneder til en annen person som fyller vilkårene i § 3-2 eller til en person som fyller kravene til å overta driftsansvaret etter § 3-7.
§ 3-9. Tilbakekall og endring av driftskonsesjon
Departementet kan endelig eller midlertidig kalle tilbake driftskonsesjonen hvis kravene for å ha den etter § 3-2 første ledd ikke lenger foreligger.
Det samme gjelder:
- a)
ved mislighold av vilkår som er satt etter § 3-5
- b)
ved mislighold av innrapporteringsplikter som tilligger apotekeren ifølge lov, forskrift eller vedtak
- c)
ved mangelfull medvirkning under tilsyn, jf. § 8-2
- d)
ved uforsvarlig personlig utøvelse av rettigheter og plikter som apoteker.
Hvis tilbakekallsgrunnen bare gjelder filialapotek eller medisinutsalg, kan tilbakekallet begrenses til å gjelde denne delen av driftskonsesjonen.
§ 3-10. Samtidig bortfall av apotek- og driftskonsesjon
Ved avkall, tilbakekall og bortfall av apotekkonsesjonen faller driftskonsesjonen bort samtidig som apotekkonsesjonen.
§ 3-11. Forskrifter
Departementet kan gi nærmere bestemmelser til utfylling og gjennomføring av reglene i dette kapittel.
KAPITTEL 4 - STYRE, ADMINISTRASJON
§ 4-1 Styre
(1) Sliterordningen skal ha et styre med fire medlemmer med personlige varamedlemmer.
(2) LO velger styrets leder, ett medlem og to personlige varamedlemmer. YS velger nestleder, ett medlem og to personlige varamedlemmer. Valgperioden er to år. Første valgperiode er fra 1. mai 2019 til 1. mai 2021.
§ 4-2 Daglig ledelse og administrasjon
(1) Styret kan ansette daglig leder.
(2) Styret kan overlate administrasjonen av Sliterordningen helt eller delvis til Fellesordningen for avtalefestet pensjon og kan bestemme at Fellesordningen for avtalefestet pensjon skal være daglig leder. Styret skal sørge for at avtaler med Fellesordningen for avtalefestet pensjon skal nedtegnes skriftlig.
§ 4-3 Styrets myndighet
(1) Styret er Sliterordningens øverste myndighet.
(2) Styret avgjør saker av prinsipiell karakter.
§ 4-4 Styrets oppgaver
(1) Forvaltningen av Sliterordningen hører under styret. Styret skal sørge for forsvarlig organisering av virksomheten.
(2) Styret fastsetter planer og budsjetter for Sliterordningens virksomhet. Styret kan også fastsette retningslinjer for virksomheten.
(3) Styret skal holde seg orientert om Sliterordningens økonomiske utvikling og skal påse at dets virksomhet, regnskap og kapitalforvaltning er gjenstand for betryggende kontroll.
(4) Styret skal føre tilsyn med daglig leder og ordningens virksomhet for øvrig.
(5) Styret iverksetter de undersøkelser det finner nødvendig for å kunne utføre sine oppgaver. Styret skal iverksette slike undersøkelser dersom dette kreves av ett eller flere av styremedlemmene.
(6) Styret avgjør klager på avgjørelser etter § 6-1 første ledd, med mindre styret har oppnevnt særskilt klageorgan, jf. § 6-2 sjette ledd.
(7) Styret skal fastsette styreinstruks om hvilke saker som skal styrebehandles, regler for innkalling og møtebehandling, mv.
§ 4-5 Daglig leder
(1) Daglig leder står for den daglige ledelse av virksomheten og skal følge de retningslinjer og pålegg styret har gitt.
(2) Den daglige ledelse omfatter ikke saker som etter selskapets forhold er av uvanlig art eller stor betydning.
(3) Daglig leder kan ellers avgjøre en sak etter fullmakt fra styret i det enkelte tilfellet eller når styrets beslutning ikke kan avventes uten vesentlig ulempe for selskapet. Styret skal snarest underrettes om avgjørelsen.
(4) Daglig leder skal sørge for at virksomhetens regnskap er i samsvar med lov og forskrifter, og at formuesforvaltningen er ordnet på en betryggende måte.
(5) Daglig leder skal regelmessig gi styret underretning om selskapets virksomhet, stilling og resultatutvikling.
(6) Styret kan til enhver tid kreve at daglig leder gir styret en nærmere redegjørelse om bestemte saker.
(7) Styret kan fastsette instruks for daglig leder.
§ 4-6 Styrets saksbehandling
(1) Styret holder møte når lederen bestemmer eller et av de andre medlemmene krever det. Det skal holdes minst fire møter hvert år med regelmessige mellomrom. Styrebehandling varsles på hensiktsmessig måte.
(2) Styrelederen skal sørge for behandling av aktuelle saker som hører inn under styret.
(3) Styret skal behandle saker i møte, med mindre styrets leder finner at saken kan forelegges skriftlig eller behandles på annen betryggende måte.
(4) Styrets leder skal sørge for at styremedlemmene så vidt mulig kan delta i en samlet behandling av saker som behandles uten møte. Styremedlemmene og daglig leder kan kreve møtebehandling
(5) Daglig leder har rett og plikt til å delta i styrets behandling av saker og til å uttale seg, med mindre annet er bestemt av styret i den enkelte sak.
KAPITTEL 5 - KAPITALFORHOLD, REGNSKAP, KONTROLL MV
§ 5-1 Kapitalforvaltning
(1) Sliterordningen skal forvalte eiendelene i samsvar med ordningens formål.
(2) I kapitalforvaltningen skal hensynet til likviditet, sikkerhet, risikospredning, inntjening og pensjonsytelsenes lengde vektlegges.
(3) Sliterordningen skal til enhver tid ha tilstrekkelig likvide eiendeler til at løpende forpliktelser dekkes ved forfall.
(4) Styret skal fastsette og regelmessig gjennomgå retningslinjer for kapitalforvaltningen, samt rammer og fullmakter for de som skal handle på Sliterordningens vegne.
(5) Styret kan oppnevne en investeringskomite med inntil tre medlemmer. Styret kan fastsette regler om investeringskomiteens virksomhet.
§ 5-2 Bokføring og regnskap
(1) Sliterordningen skal føre sine bøker og gjøre opp sine regnskaper i samsvar med bokføringsloven og regnskapsloven.
§ 5-3 Aktuar
(1) Styret velger en aktuar.
(2) Aktuaren skal ha tilgang til alle opplysninger som er nødvendige for utøvelsen av arbeidet.
§ 5-4 Revisor
(1) Styret velger en statsautorisert revisor og godkjenner revisors godtgjørelse. Bestemmelsen i § 5-3 andre ledd gjelder tilsvarende.
§ 5-5. Regnskap og annen virksomhetsregistrering
Apoteket skal ha eget budsjett og regnskap. Regnskapet skal føres ordentlig og fullstendig i henhold til den regnskapsplikt som gjelder for virksomheten.
Departementet kan ved forskrift gi nærmere bestemmelser om regnskapsplikten og kan fastsette de tillegg til regnskapsplikten som finnes påkrevd. Apoteket kan også pålegges å føre andre oppgaver over sin virksomhet enn de som følger av regnskapsplikten.
Regnskapet og andre opplysninger som apoteket plikter å registrere, skal gjøres tilgjengelig for departementet. Departementet kan gi nærmere bestemmelser om hvordan apoteket skal oppbevare opplysningene og gjøre dem tilgjengelige.
§ 5-5 a. Dokumentasjon av reseptekspedisjon
Apoteket skal oppbevare opplysninger om ekspedisjon og utlevering av legemidler og handelsvarer etter resept og rekvisisjon. Departementet gir nærmere bestemmelser om slik registrering, herunder krav til oppbevaringsperioder og hva som skal registreres.
For pasienters innsynsrett i lagrede opplysninger gjelder pasient- og brukerrettighetsloven.
§ 5-6. Internkontroll
Apoteket skal etablere internkontroll for virksomheten og må kunne dokumentere at virksomhet og tjenester planlegges, utføres og vedlikeholdes i samsvar med krav fastsatt i lov og forskrift.
Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om internkontroll i apotek.
§ 5-7. Formidling av offentlig informasjon
Apoteket plikter å bistå i formidlingen av offentlig informasjon om legemidler, medisinsk utstyr og lignende.
§ 5-8. Nedlegging av apotek
Ved nedlegging skal apotekets eier sikre forsvarlig behandling av legemidler, relevant dokumentasjon og personopplysninger som oppbevares eller lagres i apoteket. Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om krav i forbindelse med nedlegging.
KAPITTEL 6 - ADMINISTRASJON AV SLITERORDNINGEN
§ 6-1 Behandling av søknader om slitertillegg
(1) Sliterordningen behandler søknader om slitertillegg. Ved behandling av en søknad kan Sliterordningen foreta de undersøkelser den finner nødvendige og kan i denne forbindelse henvende seg til arbeidstaker, arbeidsgiver, offentlige myndigheter eller andre.
(2) Sliterordningens avgjørelse skal være skriftlig og sendes arbeidstakeren. Sliterordningen kan velge å sende avgjørelsen til arbeidstakeren elektronisk. Hvis Sliterordningen finner at vilkårene for å tilstå slitertillegg ikke er oppfylt, skal avgjørelsen begrunnes og det skal gis opplysning om klageadgang og klagefrist.
(3) Sliterordningen treffer sine avgjørelser ut fra Avtalen, lovgivningen og øvrig regelverk, samt foreliggende praksis fra styret, særskilt klageorgan og administrasjonen.
§ 6-2 Klage
(1) Arbeidstakeren kan klage på avgjørelse om rett til slitertillegg, avgjørelse om bortfall av slitertillegg og avgjørelse om avvisning av søknad. Klagen skal være skriftlig og begrunnet.
(2) Klage må være kommet frem til eller være postlagt til Sliterordningen innen seks uker etter at melding om avgjørelsen er sendt til arbeidstakerens sist oppgitte adresse.Klager som er fremsatt for sent, skal avvises.
(3) Sliterordningen kan be klageren om supplerende opplysninger. § 6-3 gjelder også under klagebehandling.
(4) Styret kan vedta at en type klager ikke skal behandles, fordi tilsvarende spørsmål som klagen gjelder allerede er avgjort i annen sak av styret eller annet klageorgan. Klager gis melding om at klagen ikke vil bli behandlet.
(5) Sliterordningens avgjørelse om rett til slitertillegg, bortfall av slitertillegg eller avvisning av søknad kan ikke bringes inn for domstolene før muligheten til klage er nyttet fullt ut.
(6) Klagen avgjøres av styret eller særskilt klageorgan oppnevnt av styret, jf. § 4-4 sjette ledd. Styret kan fastsette regler for klageorganets virksomhet.
§ 6-3 Opplysningsplikt
(1) Foretakene skal gi Sliterordningen de opplysninger, bekreftelser og dokumenter som den trenger for beregning og innkreving av premier.
(2) Arbeidstakeren skal i søknad om slitertillegg gi den informasjon arbeidstakeren må forstå er av betydning for behandling av søknaden. Arbeidstakeren og arbeidsgiveren skal gi Sliterordningen supplerende opplysninger, bekreftelser og dokumenter som det anmodes om for å behandle søknaden.
(3) Inntrer det, etter at søknad om slitertillegg er levert, endring i forhold som arbeidstakeren må forstå kan ha betydning for retten til slitertillegg, har arbeidstakeren plikt til så snart som mulig å opplyse Sliterordningen skriftlig om endringen.
(4) Opplysninger som gis av foretaket eller arbeidstakeren etter første til tredje ledd skal være riktige og fullstendige.
(5) Gir arbeidstakeren uriktige eller ufullstendige opplysninger, eller unnlater arbeidstakeren å gi opplysninger, bekreftelser eller dokumenter som Sliterordningen ber om, eller unnlater arbeidstakeren å gi informasjon om endrede forhold som har inntrådt, kan søknaden avvises. Arbeidstakeren skal underrettes om avvisningen. Har arbeidstakeren opptrådt svikaktig, kan sliterordningen bestemme at retten til slitertillegg skal falle bort og at utbetaling av slitertillegg skal opphøre.
§ 6-4 Diskresjons- og taushetsplikt for ansatte og oppdragstakere
(1) Enhver som utfører tjeneste eller arbeid for Sliterordningen, har tilsvarende taushetsplikt som etter arbeids- og velferdsforvaltningsloven § 7 første ledd, jf. AFP-tilskottsloven § 29 første ledd, og skatteforvaltningsloven§ 3-9.
(2) Sliterordningen og den som er ansatt i eller utenfor ordningen skal behandle taushetsbelagt informasjon med diskresjon, og skal underskrive taushetserklæring. Sliterordningen bestemmer utformingen av slik erklæring. Taushetsplikten gjelder ikke opplysninger som er alminnelige kjent og heller ikke når opplysningsplikt følger av bestemmelse gitt i eller i medhold av lov.
(3) Diskresjons- og taushetsplikten er ikke til hinder for utveksling av opplysninger mellom Sliterordningen og Fellesordningen.
§ 6-5 Informasjons- og veiledningsvirksomhet
(1) Sliterordningen skal søke å gi organisasjonene nevnt i § 2-1 og organisasjonen som er part i tariffavtale med sliterordningsdekning etter§ 2-2 generell informasjon om Sliterordningen, om vilkårene for rett til Slitertillegg og om finansiering av ordningen. Organisasjonene skal søke å gi sine medlemmer informasjon om vilkårene for rett til Slitertillegg og om regler for tilslutning og finansiering av ordningen.
(2) Sliterordningen skal søke å veilede foretak og arbeidstakere om Sliterordningens regelverk.
§ 6-6 Utsetting av administrative oppgaver mv
(1) Sliterordningen kan utsette behandlingen av søknader, premieinnkreving, kontroll og andre deler av sin virksomhet til Fellesordningen. Foretak som har konsesjon til å yte investeringstjenester kan engasjeres til å drive aktiv forvaltning av Sliterordningens portefølje av finansielle instrumenter.
§ 6-7. Utlevering av legemidler uten resept
Ved salg til publikum av legemidler som kan utleveres uten resept, skal apoteket bidra til at kunden får nødvendig informasjon om legemidlet, herunder kontrollere at:
- a)
legemidlet er forsynt med tilstrekkelige opplysninger om bruk, oppbevaring og holdbarhet
- b)
kunden har tilstrekkelige opplysninger om legemidlet til at det kan brukes riktig og
- c)
kunden er opplyst om mulige skadelige effekter.
§ 6-8. Utleveringsbestemmelser
Departementet gir forskrift med nærmere bestemmelser om utlevering av legemidler fra apotek.
§ 6-9. Reklamasjoner og varslingsplikt ved feil og kvalitetsmangler
Apoteket skal føre oversikt over alle reklamasjoner på legemidler som apoteket har utlevert. Reklamasjonen skal straks undersøkes, og nødvendige skritt skal foretas:
- a)
Ved feil og kvalitetsmangler på videresolgte preparater skal melding gis til legemidlets tilvirker eller importør.
- b)
Hvis det kan antas at bruken av et apotektilvirket legemiddel kan føre eller har ført til helseskade, skal tilsynsmyndigheten straks varsles, og nødvendige skritt for å avverge eller begrense skaden skal tas.
Første ledd gjelder tilsvarende dersom feil eller kvalitetsmangler på legemidler avdekkes i apoteket før utlevering.
§ 6-10. Returmedisin
Apotek plikter i forbrukerkjøp å ta i retur legemidler for kassasjon uten kostnad for kunden.
Departementet kan gi nærmere bestemmelser om mottak, oppbevaring og kassasjon av returmedisin.
§ 6-11. Markedsføring
Apotekets eksponering av varer overfor publikum skal domineres av varer som hører inn under apotekets forhandlingsplikt.
Apoteket kan med de begrensninger som er gitt i lov og forskrifter, markedsføre sine varer, tjenester, priser, rabatter og leveringsbetingelser.
Bare varer som omfattes av forhandlingsplikten, kan markedsføres generelt som varer som fås på apotek. Andre varer kan bare knyttes til apotek sammen med angivelse av hvilket eller hvilke apotek som forhandler varen.
Departementet kan gi nærmere bestemmelser om markedsføring av apoteks varer og tjenester, herunder bestemmelser som innskrenker adgangen til markedsføring etter denne paragrafen.
§ 6-12. Restriksjoner på salg og utlevering av legemidler
Dersom det er fare for tilgangen til legemidler i Norge, kan departementet pålegge apotek restriksjoner på salg og utlevering av legemidler.
Departementet kan gi forskrift om gjennomføringen av første ledd.
KAPITTEL 7 - OVERGANGSREGLER. ENDRING OG AVVIKLING
§ 7-1 Særlig om tilslutning 1. januar 2019
(1) Det tidligste tidspunktet for tilslutning til Sliterordningen er 1. januar 2019.
(2) Foretak som var tilsluttet Fellesordningen 1. januar 2019, og som blir bundet av tariffavtale med sliterordningsdekning senest ved mellomoppgjøret 2019, er tilsluttet Sliterordningen med virkning fra 1. januar. Foretaket har da plikt til å betale premier fra og med 1. januar 2019, og arbeidstakerne kan ha rett til slitertillegg.
(3) Foretak som var med i Sluttvederlagsordningen til og med 31.12.2018, men som ikke ble bundet av tariffavtale med Sliterordningsdekning ved tariffoppgjøret verken i 2018 eller i 2019, oppfyller ikke vilkårene for å være tilsluttet Sliterordningen fra 1. januar 2019. Foretaket skal da ikke betale premier til Sliterordningen, og arbeidstakerne har ikke rett til slitertillegg.
(4) Opphører tariffbindingen i forbindelse med mellomoppgjøret 2019 for foretak som pr. 1. januar 2019 var forpliktet til å ha sliterordningsdekning, anses foretaket for å være tilsluttet Sliterordningen fra I.januar 2019 og til tariffbindingen opphørte. I tilslutningsperioden har foretaket plikt til å betale premie til Sliterordningen, og arbeidstakerne kan ha rett til å ta ut slitertillegg.
§ 7-2 Endring av Avtalen
(1) Partene kan, innenfor Sliterbilagets rammer, endre Avtalen. NHO skal orienteres om endringen. Forslag til endringer av Avtalen forberedes av Sliterordningens styre
(2) Dersom AFP-ordningen blir endret og det får betydning for retten til åta ut slitertillegg, skal det vurderes nødvendige endringer, herunder kravet om lengre tids medlemskap i norsk folketrygd.
(3) Partene skal løpende evaluere Sliterordningen og vurdere ordningens økonomiske bæreevne. Om det skulle vise seg nødvendig for å ivareta soliditeten til Sliterordningen, kan Partene avtale endringer som avviker fra bilagets bestemmelser om rett til ytelse og ytelsens størrelse, herunder om ytelsens varighet og regulering.
§ 7-3 Avvikling mv
(1) Sliterordningen skal avvikles etter siste utbetaling av slitertillegg.
(2) Midler som er igjen etter at alle forpliktelser er dekket, skal tilbakeføres det som var Sluttvederlagsordningens parter (NHO og LO) og brukes til et beslektet formål bestemt i fellesskap av disse partene. Det forutsettes at NHO og LO, i samråd med YS, finner fram til løsninger om bruk av midlene som forholdsmessig hensyntar at også øvrige tariffområder har bidratt til Sluttvederlagsordningens og Sliterordningens økonomi.
(3) Annet ledd gjelder tilsvarende hvis Avtalen sies opp. Ved oppsigelse skal Sliterordningen sikre videre utbetalinger av innvilgede slitertillegg. Utbetaling av innvilgede slitertillegg kan sikres i forsikringsselskap eller annen egnet innretning.
Kap. 8. Tilsyn med apotek
§ 8-1. Tilsynsmyndighet
Departementet er tilsynsmyndighet og fører tilsyn med at krav til apotekvirksomhet i lov og forskrifter er oppfylt.
§ 8-2. Plikt til medvirkning
Den som er gjenstand for tilsyn, plikter å sørge for at tilsynsmyndigheten har uhindret tilgang til apotek. Tilsynsmyndigheten skal videre gis nødvendig tilgang til den delen av apotekkonsesjonærens virksomhet som er knyttet til drift av apotek.
Tilsynsmyndigheten kan pålegge apotekkonsesjonæren, apotekeren og apotekets stedlige leder, eller representanter for disse, å være tilstede under tilsynet.
Tilsynsmyndigheten skal ha tilgang til nødvendig dokumentasjon og kan vederlagsfritt ta ut legemidler og andre varer til nærmere undersøkelse og kontroll.
§ 8-3. Pålegg om retting
Hvis apoteket eller apotekkonsesjonæren ikke oppfyller krav til virksomheten fastsatt i lov og forskrifter, kan tilsynsmyndigheten gi pålegg om retting innen en fastsatt frist.
§ 8-4. Advarsel
Ved mangelfull eller uforsvarlig drift kan tilsynsmyndigheten gi advarsel, selv om forholdet er rettet på eller har vært av forbigående karakter.
Beslutning om advarsel regnes som enkeltvedtak og rettes både til apotekkonsesjonæren og til apotekeren. Når særlige grunner foreligger, kan advarselen rettes kun til apotekkonsesjonæren.
§ 8-5. Stenging
Tilsynsmyndigheten kan stenge apotek og medisinutsalg hvis det ikke foreligger slik konsesjon eller tillatelse som loven påbyr, eller hvis virksomheten kan medføre vesentlig fare for helse og sikkerhet. Ved stenging kan det kreves at lokalene forsegles.
Tilsynsmyndigheten kan om nødvendig kreve bistand fra politiet for å gjennomføre stenging og forsegling.
Kap. 9. Administrative bestemmelser og straff
§ 9-1. Klageinstans i visse saker
Kongen kan fastsette at Statens helsepersonellnemnd skal være klageinstans for vedtak etter kap. 3 til 9 som er fattet av underordnet organ i kraft av loven eller etter delegasjon fra departementet.
I slike saker kaller nemnda seg Apotekklagenemnda. For øvrig gjelder §§ 69 og 70 i lov om helsepersonell m.v. (helsepersonelloven) om nemndas organisering og virksomhet.
§ 9-2. Gebyrer
Departementet kan gi forskrifter om gebyr for behandling av søknad om apotekkonsesjon etter kap. 2 og driftskonsesjon etter kap. 3.
§ 9-3. Tvangsmulkt
For å sikre at vilkår gitt etter § 2-8, plikter etter § 5-4 tredje ledd og § 5-5 og pålegg gitt etter § 8-3 oppfylles, kan tilsynsmyndigheten bestemme at apoteket skal betale en løpende tvangsmulkt for hver dag som går etter utløpet av fristen som er satt for oppfylling av forholdet, inntil det er oppfylt. Vedtak om tvangsmulkt er tvangsgrunnlag for utlegg.
§ 9-4. (Opphevet ved lov 11. jan. 2013 nr. 3 (ikr. 1. juni 2013).)
§ 9-5. Straff
Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer §§ 1-4, 1-5, 2-10, 3-7, 5-5, 6-5 annet punktum, 6-9, 6-11, 7-2 første ledd og 8-2, straffes med bøter eller fengsel inntil 6 måneder.
§ 9-6. Overtredelsesgebyr
Departementet kan ilegge foretak eller fysiske personer som bryter meldeplikten etter § 3-8 andre ledd og pålegg etter § 6-12, overtredelsesgebyr. Fysiske personer kan bare ilegges overtredelsesgebyr for forsettlige eller uaktsomme overtredelser.
Departementet kan gi forskrift om utmåling og betaling av overtredelsesgebyr.
Adgangen til å ilegge overtredelsesgebyr foreldes to år etter at overtredelsen opphørte. Fristen avbrytes ved at det gis forhåndsvarsel eller treffes vedtak om overtredelsesgebyr.
Kap. 10. Ikrafttredelse. Overgangsregler
§ 10-1. Ikrafttredelse
Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer. Kongen kan bestemme at de enkelte bestemmelsene i loven skal tre i kraft til forskjellig tid.
Fra samme tid oppheves lov 21. juni 1963 nr. 17 om drift av apotek m.v.
§ 10-2. Eldre forskrifter
Forskrifter gitt i medhold av lov 21. juni 1963 nr. 17 om drift av apotek m.v. gjelder også etter at loven her har trådt i kraft.
§ 10-3. Eldre bevillinger
Bevillingshavere til apotek som var lovlig etablert som selvstendig apotek ved denne lovens ikrafttredelse, gis uten ny søknadsbehandling apotekkonsesjon og driftskonsesjon på de vilkår som er knyttet til bevillingen. Tilsvarende gjelder for medisinutsalg og for tilvirkertillatelse gitt i tilknytning til bevillingen. For bevilling gitt til kommune, fylkeskommune og stat skal driftskonsesjonen anses å ligge hos den tilsatte apotekeren.
Bevillingshavere til apotek som var lovlig etablert som filialapotek ved denne lovens ikrafttredelse, gis uten ny søknadsbehandling apotekkonsesjon på de vilkår som er knyttet til bevillingen. Den tilsatte bestyreren skal anses som apoteker for filialapoteket og ha tittelen apoteker, dersom vilkårene i § 3-2 første ledd er oppfylt. Hvis filialapotekets bestyrer ikke oppfyller vilkårene for egen driftskonsesjon, skal filialapoteket anses å ligge under driftskonsesjonen til den apoteker som ved lovens ikrafttredelse var bevillingshaver til filialapoteket, og bestyreren skal ha tittelen apotekbestyrer.
§ 10-4. Eldre apotek og medisinutsalg
– – –
§ 10-5. Endringer i andre lover
Med virkning fra lovens ikrafttredelse gjøres følgende endringer i andre lover: – – –