Viltloven

Lov 29. mai 1981 nr. 38 om jakt og fangst av vilt

Kapittel I Formål og omfang

§ 1. Formål

Loven skal fremme akvakulturnæringens lønnsomhet og konkurransekraft innenfor rammene av en bærekraftig utvikling, og bidra til verdiskaping på kysten.

§ 2. Saklig virkeområde

Loven gjelder produksjon av akvatiske organismer (akvakultur). Med akvatiske organismer forstås vannlevende dyr og planter. Som produksjon regnes ethvert tiltak for å påvirke levende akvatiske organismers vekt, størrelse, antall, egenskaper eller kvalitet. I tvilstilfeller kan departementet i enkeltvedtak eller forskrift bestemme hva som anses som akvakultur.

Loven gjelder også anlegg ment for akvakultur, herunder anlegg uten akvatiske organismer.

Lovens § 12 og kapittel VI til VIII gjelder også for vare- og tjenesteproduksjon til akvakulturnæringen.

Departementet kan i forskrift bestemme at aktiviteter som nevnt i første til tredje ledd ikke skal omfattes av hele eller deler av loven.

Produksjon av anadrome laksefisk og innlandsfisk til kultiveringsformål reguleres av lov 15. mai 1992 nr. 47 om laksefisk og innlandsfisk m.v.

§ 3. Geografisk virkeområde

Denne loven gjelder:

  • a)

    på landterritoriet og i territorialfarvannet,

  • b)

    i jurisdiksjonsområder etablert i medhold av lov 17. desember 1976 nr. 91 om Norges økonomiske sone, og

  • c)

    på kontinentalsokkelen.

Loven gjelder ikke på Svalbard og Jan Mayen. Kongen kan gi forskrift om at loven helt eller delvis skal gjelde på Svalbard og Jan Mayen og kan fastsette nærmere bestemmelser av hensyn til de stedlige forhold, herunder bestemmelser som fraviker bestemmelser i denne lov.

Kapittel II. Viltorganene

§ 4. Krav om akvakulturtillatelse

Departementet kan gi tillatelse til å drive akvakultur (akvakulturtillatelse) etter §§ 6 og 7. Slik tillatelse kan også erverves ved overføring etter § 19.

Ingen kan drive akvakultur uten å være registrert som innehaver av akvakulturtillatelse i akvakulturregisteret, jf. § 18 første ledd.

§ 5. (Opphevet ved lov 3. juli 1992 nr. 95.)
§ 6. Generelle vilkår for tildeling av akvakulturtillatelse

Departementet kan etter søknad gi tillatelse til akvakultur dersom:

  • a)

    det er miljømessig forsvarlig,

  • b)

    kravene i § 15 om forholdet til arealplaner og vernetiltak er oppfylt,

  • c)

    avveiningen av arealinteresser etter § 16 er foretatt, og

  • d)

    det er gitt tillatelser som kreves etter:

    • lov 19. desember 2003 nr. 124 om matproduksjon og mattrygghet m.v.,

    • lov 13. mars 1981 nr. 6 om vern mot forurensning og om avfall,

    • havne- og farvannsloven, og

    • lov 24. november 2000 nr. 82 om vassdrag og grunnvann.

Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om tildeling av akvakulturtillatelse, herunder krav til søknad og kriterier for innvilgelse av søknad og gi nærmere bestemmelser om hvilke søknader som skal behandles av fylkeskommunene.

Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om hel eller delvis stans i tildeling for bestemte arter i bestemte tidsperioder eller geografiske områder, herunder om at søknader skal behandles i tildelingsrunder på bestemte tidspunkt.

§ 6 a. (Opphevet ved lov 11. juni 1993 nr. 106.)

Kapittel III. Vilt i fangenskap

§ 7. (forbud mot vilt i fangenskap)

Ingen skal holde vilt i fangenskap med mindre annet følger av lov eller vedtak med hjemmel i lov.

Kongen kan gi forskrift om adgang til å holde vilt i fangenskap, og om oppdrett, farming og utsetting av vilt i innhegnet område. I forskriften kan det settes krav om tillatelse og særskilte håndhevingsregler for å stanse ulovlig virksomhet.

Endringer
Bestemmelsen i § 7 første ledd ble innført i viltloven ved lov 11. juni 1993 nr. 106, og da som nytt tredje punktum i viltloven § 3 første ledd, jf. Ot.prp. nr. 54 (1992–1993) s. 3, 17, 19–20 og 24. Viltloven § 7 annet ledd var tidligere inntatt i viltloven § 26 nr. 8, og ble innholdsmessig endret ved lov 11. juni 1993 nr. 106, jf. Ot.prp. nr. 54 (1992–1993) s. 20, 25–26 og Innst. O. nr. 111 (1992–1993) s. 5. Ved vedtakelsen av naturmangfoldloven, lov 19. juni 2009 nr. 100, ble den tidligere § 7 i viltloven om biotopvern flyttet til naturmangfoldloven. Samtidig ble den tidligere viltloven § 3 første ledd tredje punktum, om forbud mot å holde vilt i fangenskap, ikke overført til naturmangfoldloven. Denne bestemmelsen ble i stedet flyttet til viltloven § 7 første ledd. Samtidig ble viltloven § 26 nr. 8, som gav forskriftshjemmel for å fastsette regler om hold av vilt i fangenskap mv., flyttet til viltloven § 7 annet ledd, jf. Ot.prp. nr. 52 (2008–2009) s. 459–460 og 477. Det ble også gjort endringen i kapitteloverskriften til viltloven kapittel III. Den tidligere § 7 i viltloven ble endret ved lov 21. april 1989 nr. 17, men denne lovendringen berørte ikke dagens § 7.
§ 8. (Opphevet ved lov 19. juni 2009 nr. 100 (ikr. 1. juli 2009 iflg. res. 19 juni 2009 nr. 704).)

Kapittel IV. Jaktbare arter og jakttider

§ 9. (jaktbare viltarter og jakttider)

Kongen fastsetter hvilke arter som kan være gjenstand for jakt og innen hvilke tidsrammer jakten kan foregå.

Direktoratet fastsetter jakttiden for den enkelte art og innen hvilke områder jakten kan foregå. Det kan fastsettes ulike jakttider for de enkelte deler av landet. Jakttiden kan gjelde en bestemt tid av døgnet eller uken, og den kan settes forskjellig for jakt etter hann og hunn og etter eldre og yngre individer av vedkommende art. Direktoratet kan også fastsette kvoter for felling av vilt. Reglene om fellingstillatelse i og med hjemmel i kapittel V gjelder tilsvarende. Det bør ikke fastsettes jakttid i hekke- og yngletiden for vedkommende art.

Forarbeider
Ot.prp. nr. 9 (1980–1981) s. 50–51 og Innst. O. nr. 50 (1980–1981) s. 5. Forarbeider til endringslover: Ot.prp. nr. 17 (1982–1983) s. 3 og 8, Ot.prp. nr. 63 (1991–1992) s. 6–7 og 8 og Ot.prp. nr. 54 (1992–1993) s. 22.
Endringer
Bestemmelsen ble endret ved lov 8. april 1983 nr. 17, hvoretter direktoratets kompetanse etter annet ledd første punktum ble utvidet til også å gjelde områdebegrensninger, jf. Ot.prp. nr. 17 (1982–1983) s. 3 og 8. Ved lov 3. juli 1992 nr. 95 ble nytt fjerde og femte punktum i annet ledd tilføyd, og det ble gitt adgang til å fastsette kvoter, jf. Ot.prp. nr. 63 (1991–1992) s. 6–7 og 8. Ved lov 11. juni 1993 nr. 106 ble siste punktum i annet ledd inntatt i loven på ny, etter å ha falt ut ved lovendringen i 1992, jf. Ot.prp. nr. 54 (1992–1993) s. 22.
§ 10. (dager med jaktforbud)

Jakt og fangst er ikke tillatt i tiden fra og med 24. desember til og med 31. desember og ikke på langfredag, påskeaften og første påskedag.

Forarbeider
NOU 1974: 21 s. 84 og Ot.prp. nr. 9 (1980–1981) s. 51.
Endringer
Bestemmelsen har vært uendret fra vedtakelsen i 1981.
§ 11. (Opphevet ved lov 19. juni 2009 nr. 100 (ikr. 1. juli 2009 iflg. res. 19 juni 2009 nr. 704))
§ 12. (Opphevet ved lov 19. juni 2009 nr. 100 (ikr. 1. juli 2009 iflg. res. 19 juni 2009 nr. 704))
§ 12 a. (Opphevet ved lov 19. juni 2009 nr. 100 (ikr. 1. juli 2009 iflg. res. 19 juni 2009 nr. 704))
§ 13. (Opphevet ved lov 19. juni 2009 nr. 100 (ikr. 1. juli 2009 iflg. res. 19 juni 2009 nr. 704))
§ 14. (Opphevet ved lov 19. juni 2009 nr. 100 (ikr. 1. juli 2009 iflg. res. 19 juni 2009 nr. 704))
§ 14 a. (Opphevet ved lov 19. juni 2009 nr. 100 (ikr. 1. juli 2009 iflg. res. 19 juni 2009 nr. 704))
§ 15. Forholdet til arealplaner og vernetiltak

Tillatelse til akvakultur kan ikke gis i strid med:

  • a)

    vedtatte arealplaner etter plan- og bygningsloven,

  • b)

    vedtatte vernetiltak etter kapittel V i lov 19. juni 2009 nr. 100 om forvaltning av naturens mangfold

  • c)

    vedtatte vernetiltak etter lov 9. juni 1978 nr. 50 om kulturminner.

Tillatelse til akvakultur kan likevel gis dersom det foreligger samtykke fra vedkommende plan- eller vernemyndighet.

Kapittel V. Hjortevilt- og beverjakt, arealvilkår og rettet avskyting

§ 16. (fellingstillatelse på hjortevilt og bever – minsteareal)

Direktoratet bestemmer i hvilke områder jakt på elg, hjort, villrein, rådyr, dåhjort og bever kan drives.

Direktoratet fastsetter minsteareal eller kvoter for felling av dyr av arter nevnt i første ledd. Kommunen utsteder fellingstillatelse i samsvar med areal- eller kvotefastsettelsen.

Når særlige omstendigheter foreligger, kan direktoratet gjøre unntak fra reglene i annet ledd.

Forarbeider
NOU 1974: 21 s. 87–88, Ot.prp. nr. 9 (1980–1981) s. 53 og Innst. O. nr. 50 (1980–1981) s. 6–7. Forarbeid til endringslover: Ot.prp. nr. 28 (1982–1983) s. 7, Ot.prp. nr. 63 (1991–1992) s. 7–8, Ot.prp. nr. 54 (1992–1993) s. 20–22 og 25.
Endringer
Bestemmelsen er endret ved lov 8. april 1983 nr. 17, hvor begrepet «viltnemnda i kommunen» i annet ledd ble endret til «viltnemnda», jf. Ot.prp. nr. 28 (1982–1983) s. 7. Ved lov 3. juli 1992 nr. 95 ble annet ledd på ny endret ved at begrepet «kommunen» erstattet «viltnemnda», jf. Ot.prp. nr. 63 (1991–1992) s. 7–8. Tredje ledd ble tilføyd ved lov 11. juni 1993 nr. 106, jf. Ot.prp. nr. 54 (1992–1993) s. 20–22 og 25.
§ 17. (rettet avskyting og andre vilkår for felling)

I fellingstillatelsen etter § 16 kan det settes som vilkår at det skal felles hann eller hunn og eldre eller yngre individ av vedkommende viltart.

Departementet kan gi nærmere regler om utstedelse av fellingstillatelse og herunder sette som vilkår for storviltjakt at eiendommer slås sammen etter reglene i kapittel VIII.

Forarbeider
NOU 1974: 21 s. 88–89, Ot.prp. nr. 9 (1980–1981) s. 53 og Innst. O. nr. 50 (1980–1981) s. 6–7.
Endringer
Bestemmelsen har vært uendret fra vedtakelsen i 1981.
§ 18. Registrering av akvakulturtillatelse

Det skal føres et register over akvakulturtillatelser (akvakulturregisteret). I registeret gis den enkelte tillatelse et eget blad.

Det skal føres dagbok over de rettsstiftelser som skal registreres.

Departementet kan gi forskrift om registreringsordningen, herunder om registreringsmyndighet, erstatningsordning, føring av dagbok mv. Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om fylkeskommunenes oppgaver knyttet til registreringsordningen.

Reglene i lov 7. juni 1935 nr. 2 om tinglysing kapittel 2 og 3 og § 35 gjelder tilsvarende så langt de passer og ikke annet følger av bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov.

Kapittel VI. Utøvelse av jakt og fangst

§ 19. (human jakt)

Jakt og fangst skal utøves på slik måte at viltet ikke utsettes for unødige lidelser og slik at det ikke oppstår fare for mennesker eller husdyr eller skade på eiendom.

Forarbeider
NOU 1974: 21 s. 89–90 og Ot.prp. nr. 9 (1980–1981) s. 54.
Endringer
Bestemmelsen har vært uendret fra vedtakelsen i 1981.
§ 20. (bruk av våpen under jakt)

Til felling av vilt under jakt kan bare brukes skytevåpen med ladning av krutt.

Til jakt er bruk av hagle for mer enn to skudd og helautomatisk rifle forbudt.

Bruk av selvskudd til felling av vilt er forbudt. Det samme gjelder bruk av kunstig lys i jaktøyemed, med unntak for

  • a)

    åtejakt på rødrev, når lyskilden er fast montert

  • b)

    ettersøk av påskutt hjortevilt og villsvin

  • c)

    avliving av vilt som er fanget levende i felle

  • d)

    jakt på villsvin når jakten foregår i åpent terreng eller ved åteplass.

Ved ettersøk som nevnt i tredje ledd bokstav b, har jegeren bevisbyrden for at påskytingen er lovlig. Jegeren skal varsle politi, jaktrettshaver og kommunen om bruken av kunstig lys før ettersøket tar til. Dersom varsling i vesentlig grad vil forsinke ettersøket, kan begrunnet melding om slik bruk av kunstig lys sendes samme instanser umiddelbart etter avsluttet søk.

Departementet gir nærmere forskrifter om de skytevåpen og den ammunisjon som det skal være tillatt å bruke under jakt, og om hvordan våpen og ammunisjon skal oppbevares og medbringes under jakt. Videre kan departementet ved forskrift gi nærmere bestemmelser om bruk av kunstig lys i tilfeller som nevnt i tredje ledd. Departementet kan også ved forskrift tillate at kunstig lys benyttes ved åtejakt på andre arter enn rødrev, ved ettersøk av andre arter enn hjortevilt og ved avliving av vilt i andre tilfeller enn nevnt i tredje ledd.

Forarbeider
NOU 1974: 21 s. 91, 93–94 og Ot.prp. nr. 9 (1980–1981) s. 54. Forarbeider til endringslover: Ot.prp. nr. 28 (1982–1983) s. 4 og Innst. O. nr. 52 (1982–1983) s. 5, Prop. 161 L (2012–2013) s. 7–15 og 24, Prop. 149 L (2020-2021) og Innst. 604 L (2020-2021).
Endringer
Endret ved lov 8. april 1983 nr. 17, hvor det i annet ledd ble tillatt bruk av halvautomatisk rifle, jf. Ot.prp. nr. 28 (1982–1983) s. 4, jf. Innst. O. nr. 52 (1982–1983) s. 5. Ved lov 28. mars 2014 nr. 9 ble tredje ledd endret. Ved lovendringen ble adgangen til bruk av kunstig lys under jakt utvidet fra tidligere kun å ha omfattet åtejakt på rev med fast montert lyskilde på husvegg, til nå også å gjelde ettersøk av påskutt hjortevilt, avliving av vilt fanget levende i felle og endring av kravet til at den fast monterte lyskilden ved åtejakt på rødrev ikke trenger være montert på husvegg. Det ble samtidig gitt nye forskriftshjemler for å utvide bruken av kunstig lys under jakt i femte ledd nytt annet og tredje punktum, jf. Prop. 161 L (2012–2013) s. 7–15 og 24. Fra 1. juli 2021 er det gjort endringer i adgangen til bruk av kunstig lys ved jakt på villsvin i tredje ledd annet punktum bokstav b) og ny bokstav d), jf. lov 11. juni 2021 nr. 83 om endringer i viltloven (bruk av kunstig lys ved jakt på villsvin).
§ 21. Tilsyn

Departementet bestemmer hvem som er tilsynsmyndighet etter denne lov. Tilsynsmyndigheten skal føre tilsyn med at bestemmelsene i og i medhold av denne lov blir overholdt.

§ 22. Faglig kompetanse

Enhver som deltar i aktiviteter som omfattes av denne lov skal ha nødvendig faglig kompetanse for slik aktivitet.

Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om krav til faglig kompetanse for aktiviteter som omfattes av denne lov.

§ 23. Systematiske kontrolltiltak

For å sikre at krav i eller i medhold av loven overholdes kan departementet i forskrift bestemme at den som driver aktiviteter som omfattes av denne lov har plikt til å etablere og gjennomføre systematiske kontrolltiltak.

§ 24. Opplysnings- og undersøkelsesplikt

Etter pålegg fra tildelings- og tilsynsmyndigheten plikter enhver som søker om eller driver aktiviteter som omfattes av denne lov, å gi opplysninger, dokumenter, prøvemateriale eller annet materiale som er nødvendig for at tildelings- og tilsynsmyndigheten skal kunne utføre sine oppgaver etter loven.

Etter pålegg fra tildelings- og tilsynsmyndigheten plikter enhver som søker om eller driver aktiviteter som omfattes av denne lov å gjennomføre undersøkelser som er nødvendige for at tildelings- og tilsynsmyndigheten skal kunne utføre sine oppgaver etter loven.

Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om opplysnings- og undersøkelsesplikten i første og annet ledd, herunder om at pliktene skal utføres jevnlig.

Departementet kan i forskrift gi bestemmelser om at den som driver aktiviteter som omfattes av denne lov, skal ha og bruke utstyr og programvare med bestemt funksjon for rapportering etter denne bestemmelsen.

§ 25. Bistandsplikt

Enhver som driver aktiviteter som omfattes av denne lov plikter å gi tilsynsmyndighetene adgang til områder, innretning og utstyr i tilknytning til aktiviteten, for at tilsynsmyndigheten skal kunne utføre sine oppgaver etter loven.

Enhver som driver aktiviteter som omfattes av denne lov skal stille nødvendige lokaler, utstyr, materiell, organismer og arbeidshjelp til disposisjon for utøvelse av tilsynet og ellers yte bistand for gjennomføring av tilsynsarbeidet.

§ 26. Gebyr og avgift

Departementet kan gi forskrift om gebyr og avgift, for behandling av søknader og for utførelse av tilsynsarbeid i henhold til bestemmelser i eller i medhold av denne lov.

Skyldig gebyr og avgift er tvangsgrunnlag for utlegg.

Kapittel VII. Retten til jakt og fangst

§ 27. Pålegg om tiltak

Ved overtredelse av bestemmelser gitt i eller i medhold av loven kan tilsynsmyndigheten gi pålegg om tiltak for å bringe de ulovlige forhold til opphør. Det kan fastsettes frist for gjennomføring av slike tiltak.

§ 28. Tvangsmulkt

For å sikre at bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov blir gjennomført, kan tilsynsmyndigheten fatte vedtak om løpende tvangsmulkt overfor den ansvarlige. Det kan også vedtas tvangsmulkt som forfaller for hver overtredelse. Tvangsmulkt kan vedtas samtidig med pålegg etter § 27 eller senere.

Tvangsmulkten begynner å løpe dersom den ansvarlige oversitter den frist for retting av forholdet som tilsynsmyndigheten har fastsatt i vedtaket om tvangsmulkt, og løper så lenge det ulovlige forholdet varer. Tvangsmulkt kan ikke fastsettes, og den løper heller ikke, så langt det på grunn av forhold som ikke skyldes den ansvarlige, er umulig å oppfylle eller å etterleve det pålegget som tvangsmulkten er knyttet til.

Der flere er ansvarlige etter vedtak om tvangsmulkt, hefter de ansvarlige solidarisk for betaling av tvangsmulkten. Dersom den ansvarlige for påløpt tvangsmulkt er et selskap som inngår i et konsern, hefter selskapets morselskap og morselskapet i det konsern selskapet er en del av, subsidiært for beløpet. Tvangsmulkt er tvangsgrunnlag for utlegg. Departementet kan i særlige tilfeller frafalle påløpt tvangsmulkt.

Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om tvangsmulkt, herunder tvangsmulktens størrelse og varighet, fastsettelse av tvangsmulkt og frafall av påløpt tvangsmulkt.

§ 29. Iverksetting av tiltak for den ansvarliges regning

Dersom fristen for å etterkomme pålegg etter § 27 er utløpt, kan tilsynsmyndigheten sørge for iverksetting av tiltakene.

Selv om det ikke er gitt pålegg etter § 27 kan tilsynsmyndigheten, dersom det er nødvendig å iverksette tiltaket straks eller det foreligger andre særlige grunner, sørge for iverksetting av tiltak for å bringe ulovlige forhold til opphør.

Utgifter til iverksetting etter første og annet ledd kan kreves dekket av den ansvarlige. Der flere er ansvarlige, hefter de ansvarlige solidarisk for utgiftene. Krav om utgifter til iverksetting er tvangsgrunnlag for utlegg.

Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om iverksetting av tiltak, herunder om innkreving av utgiftene til iverksetting.

§ 30. Overtredelsesgebyr

Et foretak kan ilegges overtredelsesgebyr dersom foretaket eller noen som har handlet på foretakets vegne overtrer bestemmelser gitt i eller i medhold av loven. Dette gjelder selv om ansvaret for overtredelsen ikke kan rettes mot noen enkeltperson.

Ved avgjørelsen av om foretaket skal ilegges overtredelsesgebyr og ved utmålingen av gebyret kan det særlig legges vekt på:

  • a)

    overtredelsesgebyrets preventive virkning,

  • b)

    overtredelsens grovhet,

  • c)

    om foretaket ved internkontroll, retningslinjer, instruksjon, opplæring eller andre tiltak kunne ha forebygget overtredelsen,

  • d)

    om overtredelsen er begått for å fremme foretakets interesser,

  • e)

    om foretaket har hatt eller kunne oppnådd noen fordel ved overtredelsen,

  • f)

    foretakets økonomiske evne,

  • g)

    om det foreligger gjentakelse,

  • h)

    hvilke tiltak som er iverksatt for å forebygge eller avbøte virkningene av overtredelsen og

  • i)

    om overtredelsen innebærer fare for eller har ført til alvorlig eller uopprettelig miljøskade.

Dersom den ansvarlige for overtredelsesgebyret er et foretak som inngår i et konsern, hefter foretakets morselskap og morselskapet i det konsern selskapet er en del av, subsidiært for beløpet.

Overtredelsesgebyret forfaller til betaling 2 måneder fra vedtak er fattet. Endelig vedtak om overtredelsesgebyr er tvangsgrunnlag for utlegg. Dersom foretaket går til søksmål mot staten for å prøve vedtaket, suspenderes tvangskraften.

Retten kan prøve alle sider av saken. Retten kan avsi dom for realitet i saken, dersom den finner det hensiktsmessig og forsvarlig.

Adgangen til å ilegge overtredelsesgebyr foreldes 2 år etter at overtredelsen er opphørt. Fristen avbrytes ved at tilsynsmyndigheten gir forhåndsvarsel eller fatter vedtak om overtredelsesgebyr.

Departementet skal i forskrift fastsette et øvre tak for overtredelsesgebyr ilagt etter denne bestemmelsen. Departementet kan i forskrift fastsette nærmere regler om utmålingen av overtredelsesgebyr.

§ 31. Straff

Den som forsettlig eller grovt uaktsomt vesentlig overtrer bestemmelsene gitt i eller i medhold av §§ 4, 5, 10, 12, 13, 14, 17, 19, 22, 23, 24 og 25, straffes med bøter eller fengsel inntil 1 år eller begge deler, dersom forholdet ikke rammes av strengere straffebestemmelse.

Grov overtredelse av første ledd straffes med bot eller fengsel inntil 2 år eller begge deler, om ikke strengere straffebestemmelse får anvendelse. Ved avgjørelsen av om overtredelsen er grov, skal det særlig legges vekt på om den økonomiske eller potensielle økonomiske verdien av overtredelsen er stor, om overtredelsen har skjedd systematisk og over tid, om overtredelsen har skjedd som ledd i organisert virksomhet, om overtredelsen har medført eller voldt fare for en betydelig miljøskade og om miljøskade som følge av overtredelsen er uopprettelig.

Departementet kan i forskrift gitt i medhold av denne loven fastsette at overtredelse av forskriften ikke er straffbar.

§ 32. (grensen for grunneiers jaktrett mot vann)

På elv og innsjø går grunneiers rett til jakt og fangst så langt som hans eiendomsrett. Mot hav og fjord går grunneiers rett til jakt og fangst så langt som landet ligger tørt. Utenfor denne grense og på grunner og skjær som er overskylt ved alminnelig høyvann og ikke tilligger noen eiendom som kobbeveide, er jakt og fangst tillatt for norske statsborgere og alle som det siste året har vært og fortsatt er bosatt i Norge. Direktoratet kan i enkelttilfelle gi utlendinger som ikke er bosatt i Norge adgang til slik jakt.

Forarbeider
NOU 1974: 21 s. 99–100 og Ot.prp. nr. 9 (1980–1981) s. 60.
Endringer
Bestemmelsen har vært uendret fra vedtakelsen i 1981.
§ 33. (grunneiers jaktrett på vei)

Eier av vei med tilbehør har ikke rett til jakt og fangst på denne uten at han også eier tilstøtende grunn. Den som eier grunnen på begge sider av en vei, har retten til jakt og fangst på veien selv om han ikke eier denne. Hvor vei danner grense mellom grunn som tilhører forskjellige eiere og ingen av disse eier veien, har hver av grunneierne rett til jakt og fangst på veien.

Reglene om jakt og fangst på vei gjelder også jernbane, rørgate, gate for kraftledning og lignende anlegg.

Forarbeider
NOU 1974: 21 s. 100 og Ot.prp. nr. 9 (1980–1981) s. 60.
Endringer
Bestemmelsen har vært uendret fra vedtakelsen i 1981.
§ 34. (forfølgningsretten)

Den som på lovlig grunn sårer storvilt, har rett til å forfølge og tilegne seg dyret også på grunn der en annen enn jegeren har jaktretten. Forfølgningsretten opp­hører ved utgangen av den dag da viltet kom inn på en annens grunn. Jegeren har bevisbyrden for lovlig forfølgning. Kongen kan i forskrift fastsette hvilke viltarter som skal regnes som storvilt.

Jegeren skal snarest mulig gi grunneieren og kommunen melding om forfølging som nevnt i første ledd og om utfallet.

Grunneieren har ikke rett til å jage eller fange vilt som forfølges på hans grunn etter reglene i første ledd. Han kan allikevel avlive dyret på forfølgerens vegne når hensynet til dyret tilsier det.

Den som utøver forfølgningsrett etter første ledd må ikke løse skudd i andres hage eller gårdstun. Jegeren plikter å erstatte skade som forfølgning påfører andres eiendom.

Forarbeider
NOU 1974: 21 s. 100–102 og Ot.prp. nr. 9 (1980–1981) s. 60–61. Forarbeider til endringslover: Ot.prp. nr. 28 (1982–1983) s. 7, Ot.prp. nr. 63 (1991–1992) s. 7–8 og Ot.prp. nr. 37 (1999–2000) s. 23–26 og 51.
Endringer
Endret ved lov 8. april 1983 nr. 17, hvor begrepet «viltnemnda i kommunen» i annet ledd ble endret til «viltnemnda», jf. Ot.prp. nr. 28 (1982–1983) s. 7. Ved lov 3. juli 1992 nr. 95 ble annet ledd på ny endret ved at uttrykket «viltnemnda» ble endret til «kommunen», jf. Ot.prp. nr. 63 (1991–1992) s. 7–8. Ved lov 30. juni 2000 nr. 65 ble begrepet «hjortevilt» i første ledd første punktum endret til «storvilt». Det ble også tilføyd et nytt fjerde punktum i første ledd som gir forskriftshjemmel for Kongen til å fastsette hvilke viltarter som skal regnes som storvilt, jf. Ot.prp. nr. 37 (1999–2000) s. 23–26 og 51.
§ 35. (unntak fra regler om jakt og fangst ved felling)

Ved felling av bjørn, jerv, ulv og gaupe for å forhindre skade på bufe og tamrein og ved felling av vilt i henhold til naturmangfoldloven § 18 tredje ledd, kan direktoratet bestemme at felling kan utføres uten hensyn til reglene i kapittel VI.

Direktoratet kan bestemme at felling som nevnt i første ledd og felling etter naturmangfoldloven § 18 fjerde ledd kan utføres av andre enn den jaktberettigede.

Direktoratet kan delegere myndigheten etter første og annet ledd til statsforvalteren.

Forarbeider
Endringer
Ved lovendring ved lov 30. juni 2000 nr. 65 ble ny § 14 a inntatt i viltloven, og bestemmelsen ble omfattet av viltloven § 35, jf. Ot.prp. nr. 37 (1999–2000) s. 22 og 51. Ved vedtakelsen av naturmangfoldloven, lov 19. juni 2009 nr. 100, ble viltloven § 12, § 13 og § 14 a opphevet med virkning fra 1. juli 2009. Det ble imidlertid ikke samtidig gjort endringer i viltloven § 35, noe som synes å skyldes en forglemmelse. Ved lov 18. november 2016 nr. 83 ble henvisningene til de opphevede bestemmelsene i viltloven § 12, § 13 og 14 a fjernet. Hjemmelen for å bestemme at andre enn den jaktberettigede kan utføre felling etter naturmangfoldloven § 18 ble flyttet til nytt annet ledd. Det ble samtidig gitt en ny bestemmelse i nytt første ledd om adgang til å gjøre unntak fra de alminnelige reglene om jakt og fangst i viltloven kapittel VI ved skadefelling. Dette var ment å være en gjeninnføring av bestemmelsen i viltloven § 12 og § 14 a, jf. Prop. 118 L (2015-2016) s. 33-34. Fra 1. juni 2021 er ordlyden i tredje ledd endret fra «fylkesmannen» til «statsforvalteren», jf. lov 7. mai 2021 nr. 34 om om endringar i lovgjevinga som følgje av innføring av kjønnsnøytral tittel på fylkesmannen.
§ 36. (almenhetens jaktadgang)

Kommunen skal arbeide for en forsvarlig utnyttelse av muligheten for småviltjakt, der dette er forenlig med § 1 i denne lov.

I større områder der almenheten ikke har adgang til småviltjakt, skal kommunen i samråd med grunneierne søke å oppnå minnelig ordning med salg av jaktkort.

Når minnelig ordning ikke oppnås, kan departementet pålegge en eller flere grunneiere eller rettighetshavere å selge jaktkort til almenheten der uheldige bestandsforhold kan oppstå, fordi grunneierne vedvarende har unnlatt å utnytte småviltjakten. Pålegget skal være tidsbegrenset og kan gis for maksimalt 5 år.

I pålegget kan bestemmes hvor mange jaktkort som skal selges, fordelingen av jaktkortene og hvem som skal administrere jaktkortsalget. Ved fastsettelse av kortpris skal det tas hensyn til vanlig pris i distriktet.

Inntekten av jaktkortene tilfaller rettighetshaveren. Hvis pålegget gjelder flere rettighetshavere, deles inntekten forholdsvis. Dersom rettighetshaver finner at ordningen har medført tap for ham, kan han begjære skjønn til avgjørelse av spørsmålet om erstatning.

Forarbeider
Ot.prp. nr. 9 (1980–1981) s. 44 og 62, Innst. O. nr. 50 (1980–1981) s. 9–10 og 14, Ot.prp. nr. 28 (1982–1983) s. 1, 5–6 og 8 og Innst. O. nr. 52 (1982–1983) s. 1–2 og 5–6. Forarbeid til endringslov: Ot.prp. nr. 63 (1991–1992) s. 7–8.
Endringer
Bestemmelsen slik den ble lød ved vedtakelsen av loven i 1981 ble ikke satt i kraft. Bestemmelsen ble endret ved lov 8. april 1983 nr. 17, og først deretter satt i kraft. Lovens ordlyd i første til fjerde ledd ble brakt i samsvar med mindretallets forslag i Innst. O. nr. 50 (1980–1981), jf. Ot.prp. nr. 28 (1982–1983) s. 1, 5–6 og 8 og Innst. O. nr. 52 (1982–1983) s. 1–2 og 5–6. Ved lov 3. juli 1992 nr. 95 ble første og annet ledd endret vet at uttrykket «viltnemnda» ble endret til «kommunen», jf. Ot.prp. nr. 63 (1991–1992) s. 7–8.

Kapittel VIII. Sammenslåing av eiendommer til felles viltområde

§ 37. (sammenslåing til felles viltområde)

For å fremme en forsvarlig og rasjonell viltforvaltning skal viltorganene ved opplysning og tilrettelegging arbeide for organisering av utmarksarealer til felles viltområde.

Dersom kommunen finner at flere eiendommer bør slås sammen til felles viltområde, skal de jaktberettigede innkalles til fellesmøte der kommunen i samsvar med regler fastsatt av departementet søker å oppnå en frivillig avtale om sammenslåing.

Oppnås ikke enighet etter annet ledd, kan et flertall av de jaktberettigede hvis grunn etter kommunens skjønn representerer en overvekt i jaktlig henseende, med bindende virkning for de øvrige beslutte at eiendommen skal slås sammen til et felles viltområde.

Når flere eiendommer er slått sammen til et felles viltområde, kan de jaktberettigede ved flertallsvedtak etter tredje ledd fastsette regler om utøvelse av jakt, salg av jaktkort, gjennomføring av viltstelltiltak og fordeling av omkostninger og utbytte av jakten.

Vedtak etter tredje og fjerde ledd trenger godkjennelse av kommunen. Kommunens avgjørelse kan påklages til Direktoratet.

Departementet gir nærmere regler om gjennomføring av bestemmelsene i denne paragraf, herunder om at fylkeskommunen skal tre i stedet for kommunen når eiendommene ligger i forskjellige kommuner.

Forarbeider
NOU 1974: 21 s. 104 og Ot.prp. nr. 9 (1980–1981) s. 63. Forarbeider til endringslover: Ot.prp. nr. 28 (1982–1983) s. 7, Ot.prp. nr. 63 (1991–1992) s. 7–8 og Ot.prp. nr. 10 (2008–2009) s. 82.
Endringer
Endret ved lov 8. april 1983 nr. 17, hvor begrepet «viltnemnda i kommunen» i annet, femte og sjette ledd ble endret til «viltnemnda», og begrepet «fylkesviltnemnda» ble endret til «fylkesmannen», jf. Ot.prp. nr. 28 (1982–1983) s. 7. Ved lov 3. juli 1992 nr. 95 ble annet, femte og sjette ledd på ny endret ved at uttrykket «viltnemnda» ble endret til «kommunen», jf. Ot.prp. nr. 63 (1991–1992) s. 7–8. Ved lov 9. januar 2009 nr. 4 ble sjette ledd endret slik at departementet gis hjemmel til å gi forskrifter om at fylkeskommunen, og ikke som tidligere fylkesmannen, skal tre i stedet for kommunen når eiendommene ligger i forskjellige kommuner, jf. Ot.prp. nr. 10 (2008–2009) s. 82.
§ 38. (sammenslåing for å oppnå minsteareal for storviltjakt)

For eiendommer som hver for seg ikke når opp i minsteareal for felling av hjortevilt skal kommunen søke å få i stand frivillig sammenslåing.

Dersom frivillig ordning ikke oppnås, kan Direktoratet etter forslag fra kommunen treffe vedtak om tvungen sammenslåing.

De jaktberettigede kan bestemme fordeling av fellingskvote og utbytte. Blir enighet ikke oppnådd, treffer kommunen avgjørelse, som kan påklages til Direktoratet.

Departementet gir nærmere regler om gjennomføring av bestemmelsene i denne paragraf, herunder at fylkeskommunen skal tre i stedet for kommunen når eiendommene ligger i forskjellige kommuner.

Forarbeider
NOU 1974: 21 s. 104–105 og Ot.prp. nr. 9 (1980–1981) s. 63. Forarbeider til endringslover: Ot.prp. nr. 28 (1982–1983) s. 7, Ot.prp. nr. 63 (1991–1992) s. 7–8 og Ot.prp. nr. 10 (2008–2009) s. 82.
Endringer
Endret ved lov 8. april 1983 nr. 17, hvor begrepet «viltnemnda i kommunen» i første til fjerde ledd ble endret til «viltnemnda», og begrepet «fylkesviltnemnda» i fjerde ledd ble endret til «fylkesmannen», jf. Ot.prp. nr. 28 (1982–1983) s. 7. Ved lov 3. juli 1992 nr. 95 ble første til fjerde ledd på ny endret ved at uttrykket «viltnemnda» ble endret til «kommunen», jf. Ot.prp. nr. 63 (1991–1992) s. 7–8. Ved lov 9. januar 2009 nr. 4 ble fjerde ledd endret slik at departementet gis hjemmel til å gi forskrifter om at fylkeskommunen, og ikke som tidligere fylkesmannen, skal tre i stedet for kommunen når eiendommene ligger i forskjellige kommuner, jf. Ot.prp. nr. 10 (2008–2009) s. 82.

Kapittel IX. Obligatorisk jegerprøve, jegeravgift, fellingsavgift og viltfond

§ 39. (obligatorisk jegerprøve)

Kongen kan gi regler om en prøve som må bestås for å kunne drive jakt og fangst etter denne lov, herunder om eksamensgebyr, obligatorisk kurs og kursavgift.

Forarbeider
NOU 1974: 21 s. 94, Ot.prp. nr. 9 (1980–1981) s. 63–64 og Innst. O. nr. 50 (1980–1981) s. 10–11. Forarbeider til endringslover: Ot.prp. nr. 25 (1985–1986) s. 1 og Ot.prp. nr. 54 (1992–1993) s. 16 og 26.
Endringer
Endret ved lov 20. desember 1985 nr. 110, hvor det ble presisert at det gis hjemmel for å pålegge eksamensgebyr, obligatorisk kurs og kursavgift, jf. Ot.prp. nr. 25 (1985–1986) s. 1. Ved lov 1. juni 1993 nr. 106 ble bestemmelsen endret til også å gjelde for fangstfolk og tidligere annet punktum, som sa at jegerprøve kunne begrenses til å gjelde visse grupper jegere, ble opphevet, jf. Ot.prp. nr. 54 (1992–1993) s. 16 og 26.
§ 40. (kontroll med betalt jegeravgift)

Den som vil drive jakt og fangst etter denne lov, skal betale jegeravgift etter satser og regler som Kongen fastsetter, herunder gebyr for ekstra utsending av jegeravgiftskort. Avgiften gjelder for hele landet og for jaktåret, regnet fra og med 1. april til og med 31. mars.

For hvert dyr som tillates felt eller felles av elg, hjort og villrein skal det betales en fellingsavgift etter satser og regler som Kongen fastsetter. Kongen kan bestemme at kommunen innenfor nærmere rammer kan fastsette fellingsavgiften for elg og hjort.

Endringer
Endret ved lov 11. juni 1993 nr. 106, hvor det i første ledd første punktum ble presisert at det kan kreves gebyr ved utstedelse av ekstra jegeravgiftskort, jf. Ot.prp. nr. 54 (1992–1993) s. 21–22 og 26. Det ble samtidig gjort en endring i annet ledd første punktum hvoretter Kongen kan fastsette etterskuddsvis beregning av fellingsavgiften, jf. Ot.prp. nr. 54 (1992–1993) s. 23–24 og 26 og Innst. O. nr. 111 (1992–1993) s. 5 og 6. Overskriften til paragrafen ble også endret til «Kontroll med betalt jegeravgift», som er samme overskrift som viltloven § 41. Bestemmelsen ble endret ved lov 30. juni 2000 nr. 65, hvor Kongen i annet ledd annet punktum ble gitt adgang til å bestemme at kommunene kan fastsette fellingsavgift for elg og hjort, jf. Ot.prp. nr. 37 (1999–2000) s. 27–36 og 51.
§ 41. (kontroll med betalt jegeravgift)

Den som mot eller uten vederlag stiller rett til jakt og fangst til rådighet for en annen, plikter å forvisse seg om og er selv ansvarlig for at vedkommende har betalt jegeravgift.

Bevis for betalt jegeravgift, jegerkortet, skal medbringes under jakt og fangst og fremvises på forlangende av grunneier, noen som opptrer på hans vegne eller av jaktoppsynet.

Forarbeider
NOU 1974: 21 s. 110–111 og Ot.prp. nr. 9 (1980–1981) s. 64.
Endringer
Bestemmelsen har vært uendret fra vedtakelsen i 1981.
§ 42. (fritak for betaling av jegeravgift)

Departementet kan ved forskrift frita for betaling av jegeravgift etter § 40 når det gjelder felling og fangst til vitenskapelige formål og annen felling som ikke er ledd i vanlig jakt og fangst.

Forarbeider
NOU 1974: 21 s. 111 og Ot.prp. nr. 9 (1980–1981) s. 64.
Endringer
Bestemmelsen har vært uendret fra vedtakelsen i 1981.
§ 43. (viltfond)

Jegeravgiften og fellingsavgiften går inn i et viltfond til fremme av viltforvaltningen. Fellingsavgifter som fastsettes av kommunen, går inn i tilsvarende kommunale viltfond. Direktoratet kan gi regler om anvendelse av midlene i kommunale viltfond.

Forarbeider
NOU 1974: 21 s. 109–110, Ot.prp. nr. 9 (1980–1981) s. 64–65 og Innst. O. nr. 50 (1980–1981) s. 10–11. Forarbeid til endringslov: Ot.prp. nr. 37 (1999–2000) s. 27–36 og 51.
Endringer
Endret ved lov 30. juni 2000 nr. 65, hvor det ble innført bestemmelser om kommunale viltfond i annet og tredje punktum, jf. Ot.prp. nr. 37 (1999–2000) s. 27–36 og 51.

Kapittel X. Forskjellige regler

§ 44. (retten til egg og dun)

Grunneieren eller bruker kan bare ta bort egg og dun fra fuglereir av slike fuglearter, til slike tider og i slike områder som departementet bestemmer.

Forarbeider
NOU 1974: 21 s. 112, Ot.prp. nr. 9 (1980–1981) s. 65 og Innst. O. nr. 50 (1980–1981) s. 11. Forarbeider til endringslover: Ot.prp. nr. 28 (1982–1983) s. 6 og Ot.prp. nr. 53 (2002–2003) s. 142.
Endringer
Endret ved lov 8. april 1983 nr. 17, hvor tredje ledd, om grunneiers rett til innsamling av egg fra visse måsearter, ble opphevet, jf. Ot.prp. nr. 28 (1982–1983) s. 6. Ved lov 17. juni 2005 nr. 85 (finnmarksloven) ble bestemmelsen i annet ledd, om retten til egg og dun på statens grunn i Finnmark, opphevet, jf. Ot.prp. nr. 53 (2002–2003) s. 142. Retten til egg og dun reguleres nå av finnmarksloven, jf. finnmarksloven § 22 første ledd bokstav c, som gir kommunens innbyggere rett til å sanke egg og dun.
§ 45. (ferdsel med våpen på annen manns eiendom)

Ferdsel med skytevåpen eller fangstredskap er forbudt i utmark der en annen har jaktrett, med mindre det skjer i lovlig ærend, og våpenet bæres uladd.

Forarbeider
Ot.prp. nr. 9 (1980–1981) s. 65 og Innst. O. nr. 50 (1980–1981) s. 11.
Endringer
Bestemmelsen har vært uendret fra vedtakelsen i 1981.
§ 46. (jaging og lokking av vilt)

Vilt må ikke jages eller lokkes bort fra andres jaktområde. Fôring av vilt kan allikevel skje som ledd i et planmessig viltstell. Grunneier eller bruker kan skremme eller jage bort vilt når dette må anses nødvendig for å avverge skade eller ulempe.

Forarbeider
NOU 1974: 21 s. 112, Ot.prp. nr. 9 (1980–1981) s. 65 og Innst. O. nr. 50 (1980–1981) s. 14. Forarbeid til endringslov: Ot.prp. nr. 28 (1994–1995) s. 60.
Endringer
Endret ved lov 23. februar 1996 nr. 7, hvor annet ledd, som omhandlet stammer av rein som var satt ut før viltlovens ikrafttreden, ble opphevet, jf. Ot.prp. nr. 28 (1994–1995) s. 60. Bestemmelsen tok sikte på å regulere Rendalen Renselskap, som er organisert i en særegen driftsform med avskyting av privateid rein på privat eiendom, jf. Innst. O. nr. 50 (1980–1981) s. 14.
§ 47. (innførsel og utsetting av nye viltarter/underarter)

Uten Direktoratets samtykke er det forbudt å innføre viltarter til Norge eller sette ut viltarter eller underarter som ikke fra før forekommer i distriktet.

Forarbeider
Endringer
Endret ved lov 11. juni 1993 nr. 106, hvor det ble presisert at bestemmelsen også omfatter innførsel av vilt til Norge, og hvor det ble tilføyd at også utsetting av underarter krever tillatelse, jf. Ot.prp. nr. 54 (1992–1993) s. 17–19 og 26–27 og Innst. O. nr. 111 (1992–1993) s. 2 og 4. Bestemmelsen ble opphevet ved lov 19. juni 2009 nr. 100 (naturmangfoldloven) med virkning fra 1. januar 2016. Bestemmelsen er nå avløst av naturmangfoldloven § 28 til § 30. Det ble samtidig gitt en ny forskrift om fremmede organismer (FOR-2015-06-19-716) som etter § 1 skal hindre innførsel, utsetting og spredning av fremmede organismer som medfører, eller kan medføre, uheldige følger for naturmangfoldet. Da overtredelser av viltloven § 47 som har skjedd før opphevelsen fortsatt vil kunne ha betydning, herunder for saker om straff for overtredelse av forbudet i viltloven § 47 og for Viltfondets eiendomsrett etter viltloven § 48, kommenteres innholdet i bestemmelsen i det følgende.
§ 48. (viltfondets og kommunens eiendomsrett)

Vilt som ulovlig er felt, innført til Norge eller ulovlig holdes fanget, eller verdien av dette, tilfaller Viltfondet etter § 43 første punktum. Det samme gjelder forlatte egg, egg som oppbevares ulovlig, fallvilt og vilt som er avlivet i medhold av naturmangfoldloven §§ 17, 17 a og 18.

Hvis viltet som nevnt i første ledd er hjortevilt og bever, tilfaller viltet i stedet kommunen. Kommunen kan likevel overlate hjortevilt og bever som er ulovlig felt i jakttid, eller dets verdi, til den jaktberettigede mot tilsvarende fradrag i hans fellingskvote. Tilsvarende gjelder når hjortevilt eller bever er felt med tillatelse av kommunen etter naturmangfoldloven.

Kommunen skal så vidt mulig sørge for at viltet blir tatt vare på.

Forarbeider
Endringer
Endret ved lov 8. april 1983 nr. 17, hvor begrepet «viltnemnda i kommunen» ble endret til «viltnemnda», jf. Ot.prp. nr. 28 (1982–1983) s. 7. Ved lov 3. juli 1992 nr. 95 ble uttrykket «viltnemnda» endret til «kommunen», jf. Ot.prp. nr. 63 (1991–1992) s. 7–8. Rekkevidden av hva som skal tilfalle Viltfondet ble ved lov 11. juni 1993 nr. 106 utvidet til å omfatte vilt som holdes ulovlig i fangenskap, forlatte egg, egg som oppbevares ulovlig og ulovlig innført vilt og egg, jf. Ot.prp. nr. 54 (1992–1993) s. 7, 11 og 27. Ved lov 30. juni 2000 nr. 65 ble det inntatt regler om kommunale viltfond i annet ledd, og i tillegg ble det foretatt en språklig redigering av hele bestemmelsen, jf. Ot.prp. nr. 37 (1999–2000) s. 51–52. Ved vedtakelsen av naturmangfoldloven, lov 19. juni 2009 nr. 100, ble det inntatt henvisninger til naturmangfoldloven § 16 og § 18 i første ledd annet punktum. Henvisningen til naturmangfoldloven § 16 var en feilhenvisning, og denne ble rettet til en henvisning til naturmangfoldloven § 17 ved lov 18. november 2016 nr. 83. Det ble samtidig inntatt en henvisning til bestemmelsen i naturmangfoldloven § 17 a, som trådte i kraft i 2012.
§ 48a. (oppbevaring mv. av fredet vilt)

Ingen må oppbevare eller omsette fredet vilt eller fredede egg uten at han for det enkelte eksemplar kan godtgjøre at han har nødvendig tillatelse.

Kongen kan gjøre unntak for eldre individer av nærmere bestemte arter av fredet vilt og egg som er i privat besittelse før bestemmelsens ikrafttreden.

§ 49. (autorisasjon av preparanter og omsetning av vilt)

Kongen kan fastsette forskrifter om autorisasjon av viltpreparanter og om plikt for disse til å føre skriftlige oppgaver over vilt som mottas og hvem det mottas fra. Oppgavene kan kreves fremlagt av viltorganene.

Direktoratet gir forskrifter om preparanters og andres adgang til håndtering, utstopping og omsetning av dødt vilt.

Forarbeider
NOU 1974: 21 s. 113, Ot.prp. nr. 9 (1980–1981) s. 66 og Innst. O. nr. 50 (1980–1981) s. 11 og 14. Forarbeider til endringslov: Ot.prp. nr. 28 (1982–1983) s. 6 og Innst. O. nr. 52 (1982–1983) s. 8.
Endringer
Endret ved lov 8. april 1983 nr. 17, hvor nytt annet ledd ble tilføyd og bestemmelsens tredje og fjerde ledd ble opphevet, jf. Ot.prp. nr. 28 (1982–1983) s. 6 og Innst. O. nr. 52 (1982–1983) s. 8.
§ 49a. (merke- og registreringsplikt)

Kongen kan fastsette forskrifter om merking og registrering av dødt og levende vilt, preparater av vilt, og egg. Det kan herunder pålegges preparanter og/eller andre plikt til å utføre merking av preparater og gi opplysninger til et sentralt register om preparant, oppdragsgiver og preparat. Det kan også pålegges betaling av gebyr for gjennomføring av merking og registrering.

§ 50. (plikt til å opplyse om jaktutbytte)

Departementet kan bestemme at den som har drevet jakt og fangst og den som har leiet ut jakt- og fangstrettigheter eller solgt jaktkort, kan pålegges å gi viltorganene opplysninger, herunder innlevere hele eller deler av viltet, til statistiske eller vitenskapelige formål. Dersom slikt pålegg ikke er etterkommet, kan det ilegges en tilleggsavgift på jegeravgiften for det påfølgende jaktår etter satser som Kongen fastsetter.

Forarbeider
NOU 1974: 21 s. 114 og Ot.prp. nr. 9 (1980–1981) s. 66. Forarbeid til endringslov: Ot.prp. nr. 37 (1999–2000) s. 39–42 og 52.
Endringer
Endret ved lov 30. juni 2000 nr. 65, hvor det ble presisert at det foreligger hjemmel for å kreve innlevering av hele eller deler av viltet, og hjemmel for tilleggsavgift der rapporterings- eller innleveringsplikten ikke overholdes, jf. Ot.prp. nr. 37 (1999–2000) s. 39–42 og 52.
§ 51. (skuddpremier)

Skuddpremie kan bare fastsettes for viltarter som har jakttid og som gjør skade. Fastsettelse av skuddpremie trenger godkjennelse av fylkeskommunen eller den fylkeskommunen i samråd med direktoratet gir fullmakt.

Vederlag for felling i henhold til naturmangfoldloven § 18 første ledd bokstav bkan fastsettes av departementet.

Forarbeider
NOU 1974: 21 s. 114–115, Ot.prp. nr. 9 (1980–1981) s. 67 og Innst. O. nr. 50 (1980–1981) s. 11 og 14. Forarbeider til endringslover: Ot.prp. nr. 28 (1982–1983) s. 7 og 8 og Innst. O. nr. 52 (1982–1983) s. 6 og 8, Ot.prp. nr. 52 (2008–2009) s. 478 og Ot.prp. nr. 10 (2008–2009) s. 69 og 82 og Innst. O. nr. 30 s. 13.
Endringer
Endret ved lov 8. april 1983 nr. 17, hvor det i nytt første ledd ble gitt adgang til å fastsette skuddpremie for arter som har jakttid og som gjør skade. Kompetansen til å fastsette skuddpremie ble etter første ledd annet punktum gitt til fylkesmannen eller den han delegerer til i samråd med direktoratet. I nytt annet ledd ble departementet gitt hjemmel for å fastsette skuddpremie ved felling av rovdyr som gjorde skade, jf. dagjeldende viltloven § 12, jf. Ot.prp. nr. 28 (1982–1983) s. 7 og 8 og Innst. O. nr. 52 (1982–1983) s. 6 og 8. Ved lov 9. januar 2009 nr. 4 ble fylkesmannens kompetanse etter første ledd annet punktum overført til fylkeskommunen, jf. Ot.prp. nr. 10 (2008–2009) s. 69 og 82 og Innst. O. nr. 30 s. 13. Ved vedtakelsen av naturmangfoldloven lov 19. juni 2009 nr. 100, ble annet ledd endret i samsvar med overføringen av viltloven § 12 til naturmangfoldloven § 18, jf. Ot.prp. nr. 52 (2008–2009) s. 478.

Kapittel XI. Hunder

§ 52. Om sikring av hund, opptak av løs hund, avliving av hund, reaksjoner mot hundeholderen mv. gjelder hundeloven
Endringer
Ved lov 4. juli 2003 nr. 74, hundeloven, ble bestemmelsene om hunder i viltlovens kapittel XI overført til hundeloven. Viltlovens kapittel XI inneholdt frem til vedtakelsen av hundeloven regler i § 52 til § 55 om hunder med relevans for viltforvaltningen og jaktutøvelse. Det var regler om båndtvang, adgangen til å oppta hund som løp løs og om dressurområder for hunder. Ved vedtakelsen av hundeloven ble regler om hundehold og hunder samlet i denne loven, og viltloven § 52 viser til hundelovens regler. Reglene i hundeloven ble revidert ved lov om endringer i hundeloven (LOV-2022-06-17-69), og loven fikk samtidig nytt navn: lov om forsvarlig hundehold. Endringene trådte i kraft 1. januar 2023.
§ 53. Opphevet ved lov 4. juli 2003 nr. 74
§ 45. Opphevet ved lov 4. juli 2003 nr. 74.
§ 55. Opphevet ved lov 4. juli 2003 nr. 74.

Kapittel XII. Strafferegler og ikrafttreden

§ 56. (strafferegler)

Med bøter eller fengsel inntil 1 år straffes den som overtrer regler gitt i eller i medhold av denne lov dersom ikke forholdet rammes av strengere straffebud. Under særlig skjerpende omstendigheter kan fengsel inntil 2 år anvendes. Uaktsom overtredelse er straffbar.

Den som krenker en annens rett ved å jage, sette fangstredskaper for, fange eller drepe dyr som ikke er i noens eie, straffes med bøter. Forsøk er straffbart.

Gjelder overtredelsen også naturmangfoldloven, skal straffebestemmelsen i naturmangfoldloven § 75 anvendes.

Endringer
Ved lov 11. juni 1993 nr. 106 ble bestemmelsen om økt strafferamme ved særlig skjerpende omstendigheter i første ledd annet punktum tilføyd, jf. Ot.prp. nr. 54 (1992–1993) s. 28. Ved lov 19. juni 2009 nr. 100 (naturmangfoldloven) ble det inntatt et nytt tredje punktum i første ledd, som sa at ved overtredelse som også rammes av naturmangfoldloven skulle straffebestemmelsene i naturmangfoldloven § 75 anvendes, jf. Ot.prp. nr. 52 (2008–2009) s. 477. Ved lov 19. juni 2015 nr. 65, lov om den nye straffelovens ikrafttredelse, ble første ledd tredje punktum flyttet til tredje ledd. Bestemmelsen ble videre redigert ved at det i nytt tredje punktum i første ledd sier at uaktsom overtredelse er straffbar. Det ble samtidig gitt et nytt annet ledd om krenkelse av annens jaktrett, som tidligere hadde fulgt av straffeloven 1902 (LOV-1902-05-22-10) § 407. Se Prp. 64 L (2014–2015) s. 156–157 jf. Ot.prp. nr. 22 (2008–2009) s. 299–300.
§ 57. (ikrafttreden)

Denne lov trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer. Fra samme tid oppheves lov av 14. desember 1951 om viltstellet, jakt og fangst. Reglene og bestemmelsene gitt i medhold av sistnevnte lov fortsetter å gjelde inntil de blir opphevet eller endret, såfremt det er hjemmel for reglene og bestemmelsene også i denne lov.

Juridika_favicon_320px_svart_test

Lovkommentar

Feil ved henting av innhold.