Ansvar for ytringer på nett
Særlig om formidlerens ansvar
- Jon Bing
Du er ikke innlogget
For å få tilgang til dette innholdet må du ha abonnement på Juridika via din arbeidsgiver eller ditt studiested. Du kan også kjøpe personlig abonnement.
Kjøp Juridika til deg og ditt team
- Ajourførte kommentarer
- Tankevekkende artikler
- Faglig relevante nyheter
- Eldre bokskatter fra vår katalog
Boken handler om ansvar for ytringer på Internett.
Retten til å ytre seg, «ytringsfriheten» er en grunnleggende menneskerett. I norsk rett er ytringsfriheten nedfelt i Grunnloven § 100. Tilsvarende er ytringsfriheten stadfestet i Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen art. 10. Det er ikke alle ytringer som vernes av ytringsfriheten.
Ansvar kan være straffansvar, eller sivilrettslig ansvar – typisk erstatningsansvar.
Når det gjelder hvem som kan være ansvarlig, behandler Bing tre typer aktører:
- Den første kategorien er: den originære ytrerens ansvar. «Originær ytrer» er den som formulerer eller fremmer selve ytringen.
- Den andre kategorien er «teknisk personale», dvs. de som hjelper til med å mangfoldiggjøre, distribuere eller på annen måte formidle ytringen. I forbindelse med ytringer på Internett vil det være snakk om ansvar for telekommunikasjonsoperatører, operatører av mellomlagringstjenester, nettverter eller andre.
- Den tredje kategorien er «overordnede», dvs. en redaktør som bestemmer hva som skal være med i et skrift eller lignende, utgiver, arbeidsgiver, eier, behandlingsansvarlig mv.
Fagområde:
Utgivelsesår:
2008Sider:
272Utgave:
1. utgave