Virksomhets­over­dragelse

Virksomhets­over­dragelse

Du er ikke innlogget

For å få tilgang til dette innholdet må du ha abonnement på Juridika via din arbeidsgiver eller ditt studiested. Du kan også kjøpe personlig abonnement.

Kjøp Juridika til deg og ditt team

  • Ajourførte kommentarer
  • Tankevekkende artikler
  • Faglig relevante nyheter
  • Eldre bokskatter fra vår katalog

Denne boken behandler rettslige problemstillinger som oppstår når endringer i arbeidsforhold tar form av overføring av oppgaver eller virksomhet fra en arbeidsgiver til en annen.

Spørsmålet er hvilke rettigheter arbeidstakerne har i slike overføringssituasjoner? Utgangspunktet tas i arbeidsmiljøloven kapittel 16 om arbeidstakernes rettigheter ved virksomhetsoverdragelse. Boken gir en grundig og systematisk gjennomgang av regelverket for virksomhetsoverdragelser, og den er nyttig for alle som arbeider med arbeidsrettslige spørsmål knyttet til virksomhetsoverdragelse.

Bakgrunnen for reglene om virksomhetsoverdragelse er å beskytte arbeidstakernes rettigheter i forbindelse med overdragelse av virksomheten til en annen arbeidsgiver. Formålet er at de ansattes arbeidsrettslige posisjon skal videreføres mest mulig uendret etter at de har fått ny arbeidsgiver og dette skal sikres ved en rekke bindende regler.

Regelverket om virksomhetsoverdragelse er meget praktisk og kan få anvendelse i langt flere situasjoner enn de rene «kjøp- og salg»-situasjonene. For eksempel kan den overføring av aktiviteter som skjer når en virksomhet setter ut arbeid på kontrakt, omfattes av reglene. Tilsvarende gjelder ved overføring av arbeid fra en virksomhet til en annen etter en anbudskonkurranse. Reglene kan dessuten bli aktuelle ved overføring av virksomhet i offentlig sektor, for eksempel i henhold til et lov- eller forvaltningsvedtak.