JURK og kvinneretten i femti år
Førsteamanuensis
Institutt for Offentlig rett, Universitetet i Oslo
a.v.gronningsater@jus.uio.noPublisert 17.09.2025, Kritisk juss 2025/2-3, Årgang 51, side 63-69
1 Innledning
I disse dager fyller Juridisk rådgivning for kvinner (JURK) og kvinneretten femti år. Jubileet markeres blant annet med utgivelsen av festskriftet Femti år i frontlinjen for kvinners rettigheter – festskrift til Juridisk rådgivning for kvinner. Helt siden oppstarten har kvinnerettsmiljøet vært en sentral del av kritisk juss-bevegelsen i Norge. JURK ble stiftet samme år som Rettspolitisk forening og Hefte for Kritisk Juss, og året etter ble kvinneretten etablert ved fakultetet. Sammen har JURK og kvinneretten over tid vist seg å være en av de mest bærekraftige, produktive og nyskapende delene av kritisk juss-bevegelsen i Norge.
Som studentrettshjelptiltak har JURK gitt rettshjelp til tusenvis av kvinner fra ulike grupper. De konkrete erfaringene fra rettshjelparbeidet har blitt brukt til å jobbe rettspolitisk for å bedre kvinners stilling. Kunnskapen JURK har opparbeidet seg om de rettslige utfordringene kvinner møter, har i sin tur lagt grunnlaget for en rekke empirisk-orienterte kvinnerettslige avhandlinger som tar for seg kjønnede konsekvenser av retten. En del av disse har gjennom årenes løp blitt publisert i Kvinnerettslig skriftserie, som utkom første gang i 1976. I senere år har studentenes rettshjelperfaringer lagt grunnlaget for tre såkalte JOU-er (Jusstudentenes offentlige utredninger) på oppdrag fra JURK. Utredningene inngår i valgemnet lovgivningslære (Lovlab), og tar for seg problemstillinger knyttet til ny rettshjelplov, borgernes rettigheter i møte med det digitale samfunnet og offentlig forvaltning, og tiltak for å styrke innvandrerkvinners rettigheter.
Et av de viktigste bidragene til JURK og kvinneretten gjennom de siste femti årene har vært å komme med kritikk av rettslige reguleringer fra et kjønnet, interseksjonelt og empirisk forankret perspektiv. Selv om Norge ofte plasseres på likestillingstoppen globalt, fortsetter erfaringene fra JURK – i kombinasjon med kvinnerettslige analyser – å vise at retten stadig formes, fungerer og må forstås i lys av kjønnede strukturer i samfunnet. Kritisk juss-bevegelsen i Norge styrkes av at JURK og kvinneretten supplerer perspektiver på blant annet etnisitet, klasse og fattigdom, med analyser av retten som tar utgangspunkt i kjønn i kombinasjon med andre marginaliseringsfaktorer.
For å kunne identifisere rettens kjønnede virkninger tar kvinneretten utgangspunkt i kvinners konkrete livssituasjon og i den kjønnsskjeve fordelingen av makt og ressurser i samfunnet. Denne måten å forankre kritikk av retten i kvinners faktiske situasjon har gjort kvinnerettslig metode til et nyttig redskap for å få frem både likheter og forskjeller i kvinners rettslige utfordringer. Det å ta utgangspunkt i ulike (grupper av) kvinners møte med retten gjør det mulig å fange opp hvordan kvinners rettslige stilling i praksis skapes i skjæringsfeltet mellom kjønn, etnisitet, klasse, seksualitet, funksjonsevne og andre faktorer.
I denne lederen ønsker vi, med utgangspunkt i et av bidragene fra festskriftet til JURK, å vise betydningen av kvinnerettslig metode som et virkemiddel for å avdekke hvordan tilsynelatende nøytrale reguleringer i praksis kan føre til en svekkelse i det rettslige vernet til kvinner og andre marginaliserte grupper. Eksempelet tar utgangspunkt i arbeidet med ny voldserstatningslov og hvordan den butter mot JURKs overordnede målsetting om å sørge for at kvinner både har rettigheter som passer til deres livssituasjon, og har muligheter til å realisere disse rettighetene i praksis.
2 Voldserstatningsloven – enkelt, forutsigbart og rettferdig?
I 2023 trådte den nye voldserstatningsloven i kraft. Tidligere daglig leder i JURK, Petrine Maria Iversen, belyser konsekvensene av lovendringene i festskriftkapittelet «Enkelt, forutsigbart og rettferdig – for hvem?». Iversen viser hvordan loven på en rekke områder har forverret volds- og overgrepsutsatte kvinners rettsstilling. Fristene for å fremsette søknad om erstatning er betydelig kortere etter den nye loven enn tidligere. Ordningens virkeområde er videre begrenset til en uttømmende liste av straffbare handlinger. Dette innebærer blant annet at personer som utsettes for kroppskrenkelser, trusler og gjentatte brudd på besøksforbud, er ekskludert fra ordningen, noe som særlig vil ramme ofre for vold i nære relasjoner. Påstått skadevolder har fått forvaltningsrettslig partsstatus i erstatningssøknaden. Iversen fremhever i sin kritikk situasjoner hvor skadevolders kjennskap til søknaden skaper en utrygghet som vil gjøre det «så belastende, konflikteskalerende og risikabelt» at kvinner lar være å søke. En overordnet kritikk av lovendringene er dermed at de fremstår som virkelighetsfjerne i lys av voldsutsatte kvinners livssituasjon.
2.1 Om å ha rett: vold mot kvinner som et kjønnet fenomen
Vold mot kvinner utgjør en av vår tids største likestillingsutfordringer. En nasjonal omfangsundersøkelse fra 2023 viser at selv om både menn og kvinner opplever vold, blir kvinner oftere utsatt for vold i nære relasjoner og ulike former for seksuelle overgrep. Dette gjør vold mot kvinner til en gjennomgripende og kjønnet samfunnsutfordring, som har konsekvenser langt utover selve voldshandlingen. JURK fremhever i sin årsrapport fra 2024 at voldsutsatte kvinner ofte opplever helseutfordringer som kan få konsekvenser for deres arbeids- og trygderettslige situasjon. FNs kvinnekonvensjon og Istanbulkonvensjonen anser vold mot kvinner som en form for diskriminering som innskrenker kvinners rett til frihet, deltakelse, helse, utdanning og arbeid.
Til tross for dette er forarbeidene til den nye voldserstatningsloven blottet for henvisninger til vold som et kjønnet fenomen. Den 168 sider lange lovproposisjonen nevner ikke kjønnsbasert vold en eneste gang. Tilsvarende er det kun tre henvisninger til vold mot kvinner i proposisjonen – alle i form av kortfattede henvisninger til Istanbulkonvensjonen, hvor «vold mot kvinner» inngår i selve tittelen. Hvordan de foreslåtte lovendringene ville slå ut for voldsutsatte kvinner, ble overhodet ikke utredet. Dette gjaldt for eksempel konsekvensene av forslaget om at voldserstatning som hovedregel kun skulle innvilges dersom det forelå dom eller rettsforlik. I sin høringsuttalelse pekte JURK på at et slikt krav i praksis ville forhindre mange voldsutsatte kvinner fra å fremme et krav om erstatning, særlig i saker om vold fra nærstående. Med grunnlag i erfaringer med å hjelpe kvinner med å fremme voldserstatningssøknader viste JURK til at både frykten for voldsutøvers reaksjon og den økonomiske risikoen ved et sivilt søksmål ville resultere i at færre voldsutsatte kvinner ville få erstatning dersom forslaget ble vedtatt. Basert på den helhetlige svekkelsen lovforslaget innebar, stilte JURK spørsmål ved om staten ved de foreslåtte innstrammingene i ordningen ville oppfylle plikten etter Istanbulkonvensjonen til å sikre ofre for vold mot kvinner og vold i nære relasjoner en tilfredsstillende erstatning.
Kritikken fra JURK viser hvordan voldserstatningsloven bygger på tilsynelatende kjønnsnøytrale regler som i praksis ikke tar hensyn til kvinners spesifikke situasjon, livsløp og sårbarheter. Behovet for å ta høyde for hvordan lover kan virke ulikt for menn og kvinner, støttes av uttalelser fra FNs kvinnekomité, som har uttrykt bekymring for norske myndigheters kjønnsnøytrale tilnærming til lovgiving, nettopp fordi den kan resultere i at man ikke identifiserer kjønnede strukturer som rammer kvinner i samfunnet. Når det gjelder den nye voldserstatningsloven, bidro kritikken som ble fremmet av JURK og andre organisasjoner, til at myndighetene gikk bort fra forslaget om at det som hovedregel skulle kreves dom eller rettsforlik for å innvilges erstatning fra staten. På den andre siden ble andre problematiske endringer i voldserstatningsordningen vedtatt, inkludert kortere tidsfrister for å fremme søknader, og partsstatus for påstått skadevolder.
2.2 Om å få rett: svekkelse av adgangen til rettshjelp
Svekkelsen av voldserstatningsloven har også gått hardt ut over rettshjelptilbudet til voldsutsatte. Tidligere hadde voldsofre tre «veier» til fri rettshjelp: gjennom bistandsadvokatordningen, ordningen med behovsprøvd rettshjelp og voldsoffererstatningsloven. Dagens ordning står i sterk kontrast: «Bistandsadvokatens oppdrag omfatter ikke lenger arbeidet med å søke om voldserstatning, og sakene gir ikke lenger rett til behovsprøvd rettshjelp. I dag kan skadelidte kun få dekket advokatutgifter dersom sakens omfang eller kompleksitet tilsier det.» Vurderingen er skjønnsmessig, og det gis ikke forhåndstilsagn om dekning. Følgelig må skadelidte selv bære risikoen for egne advokatutgifter. Som Iversen uttrykker det, er reduserte muligheter for å få fri rettshjelp en av mange endringer som «flytter mer av belastningen vekk fra fellesskapet og over på den skadelidte». Ordningen stiller store krav til hvilke ressurser den enkelte voldsutsatte klarer å mobilisere, og innebærer en ansvarsfraskrivelse fra det offentlige som går ut over kvinner i svært sårbare livssituasjoner.
Konsekvensen av det underprioriterte og underfinansierte rettshjelptilbudet i disse sakene er at mange voldsofre i praksis blir prisgitt gratis rettshjelp fra mindre tiltak med begrenset kapasitet, som JURK. Helt konkret har endringene tilknyttet voldserstatningsloven skapt et økt rettshjelpsbehov som allerede sprenger rammene for JURKs kapasitet. Kapasitetsutfordringene illustrerer en lite bærekraftig utvikling der studentrettshjelptiltakene får et stadig større ansvar for å sikre grunnleggende rettssikkerhetsgarantier til borgerne gjennom tilgang til rettshjelp og rettsråd. Selv om disse studentrettshjelptiltakene gjør et uvurderlig arbeid, kan de aldri danne grunnlag for et tilstrekkelig rettshjelptilbud i seg selv.
3 Hva nå?
JURKs arbeid med voldserstatningsloven viser betydningen av kontinuerlig rettspolitisk arbeid med grunnlag i empiri og kvinnerettslige analyser. I debatten om den nye loven har JURKs bidrag vært særlig viktig ettersom det baserer seg på omfattende rettshjelparbeid i forbindelse med voldserstatningssøknader som strekker seg tilbake til 1980-tallet. I sitt rettspolitiske arbeid kan JURK dermed vise til konkrete erfaringer rundt de utfordringene som møter voldsutsatte kvinner. Innspillene er uttrykk for stemmen til kvinnene som oppsøker JURK for å få hjelp i enkeltsaker der reglene ikke passer med deres faktiske livssituasjon.
Selv om forslaget om at det som hovedregel må foreligge dom eller rettsforlik for å innvilge voldserstatning, falt, har JURK fortsatt med å fremme kritikk av konsekvensene den nye voldserstatningsloven har for voldsutsatte kvinner. JURK har blant annet pekt på at nedkortingen av frister ikke tar hensyn til psykiske og praktiske hindre kvinner møter i forbindelse med å fremsette en søknad, at den uttømmende opplistingen av hvilke straffebud som kan gi grunnlag for erstatning, fører til at alvorlige former for vold mot kvinner ekskluderes fra ordningen, og at partsstatus for påstått skadevolder kan gjøre det både for belastende og for risikabelt for kvinner å søke. I 2024 ledet den omfattende kritikken, blant annet fremmet av JURK, til at Stortinget vedtok at virkningene av den nye voldserstatningsloven skal evalueres.
I denne lederen har vi gitt ett eksempel på hvorfor det fortsatt er behov for å anlegge kvinne- og kjønnsperspektiv på norsk rett. I Femti år i frontlinjen for kvinners rettigheter – festskrift til Juridisk rådgivning for kvinner deler en rekke jurister med ulike former for tilknytning til JURK sine erfaringer og refleksjoner over JURKs betydning som et praksisbasert kvinnerettstiltak i fortid, nåtid og fremtid på en lang rekke livs- og rettsområder. Vi håper festskriftartiklene, som er tilgjengelige som open access, vil være en spore til inspirasjon for studenter og ferdige jurister i akademia, advokatstanden, domstolene, forvaltningen og på Stortinget.
- 1Anne Hellum, Andrea Vige Grønningsæter, Mira Sofie Stokke, Frøydis Patturson (red.), Femti år i frontlinjen for kvinners rettigheter – festskrift til Juridisk rådgivning for kvinner, Gyldendal 2025.
- 2Kristian Andenæs, «Kritisk Juss 50 år – fra opprør til kritikk på trygg grunn», Kritisk juss, vol. 50 nr. 2–4, 2024, s. 111.
- 3
- 4For mer informasjon, se Jon Christian Fløysvik Nordrum, «JURKs lovskrivende studenter – om samarbeidet mellom JURK og Lovlab om Jusstudentenes offentlige utredninger (JOU)», i Femti år i frontlinjen for kvinners rettigheter – festskrift til Juridisk rådgivning for kvinner, kapittel 18, Gyldendal 2025, s. 348–367.
- 5Se Anne Hellum, «Kvinnerettslige utviklingslinjer: Forståelser av kvinner, kjønn og rett – nedenfra og ovenfra», Tidsskrift for kjønnsforskning, vol. 3 nr. 2, https://doi.org/10.18261/ISSN1891-1781-2012-02-05
- 6Se Tove Stang Dahl, «Innledning til kvinneretten», i Tove Stang Dahl (red.), Kvinnerett I, Universitetsforlaget 1985, s. 13–110, Anne Hellum, «Kvinnerettslige utviklingslinjer: Forståelser av kvinner, kjønn og rett – nedenfra og ovenfra», Tidsskrift for kjønnsforskning, vol. 36 nr. 2, 2012, s. 131–148.
- 7Bjørk Gudmundsdottir Jonassen, «Juridisk rådgivning for alle kvinner – et praksisbasert kvinneperspektiv», i I. Ikdahl, A. Hellum, J. Asland, H. Bruserud, M.A. Hjort, B.G. Jonassen og M.-L. Skilbrei (red.), Kjønn og rett: Kvinne-, kjønns- og likestillingsperspektiver i jusstudiet, Cappelen Dam Akademisk 2022, s. 285.
- 8Lov om erstatning fra staten til voldsutsatte (voldserstatningsloven), LOV-2022-06-17-57.
- 9Petrine Maria Iversen. «Enkelt, forutsigbart og rettferdig – for hvem?», i Anne Hellum, Andrea Vige Grønningsæter, Mira Sofie Stokke, Frøydis Patursson (red.), Femti år i frontlinjen for kvinners rettigheter – festskrift til Juridisk rådgivning for kvinner, Gyldendal, 2025, s. 158–174.
- 10Iversen, s. 160.
- 11Iversen, s. 163, 165 og 168.
- 12Iversen, s. 169.
- 13Maria Teresa Grønning Dale, Helene Flood Aakvaag og Ida Frugård Strøm (red.), «Omfang av vold og overgrep i den norske befolkningen», Rapport nr. 1/2023, Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS) 2023, s. 14–16.
- 14JURK, Årsrapport for 2024, s. 73.
- 15FNs konvensjon om avskaffelse av alle former for diskriminering av kvinner (kvinnekonvensjonen), 18 des. 1979, generell anbefaling nr. 19; Europarådets konvensjon om forebygging og bekjempelse av vold mot kvinner og vold i nære relasjoner, CETS 210 (Istanbulkonvensjonen), artikkel 3.
- 16Prop. 238 L (2020–2021) Lov om erstatning fra staten til voldsutsatte (voldserstatningsloven)
- 17Iversen, s. 168–170.
- 18JURK, Høringsuttalelse om ny lov om erstatning fra staten til voldsutsatte, 2020, s. 3.
- 19Kritikken er blant annet fremmet i forbindelse med Kvinnekomitéens avsluttende observasjoner i forbindelse med Norges tiende statsrapportering etter kvinnekonvensjonen, CEDAW/C/NOR/CO/10, Concluding observations on the 10th periodic report of Norway: Committee on the Elimination of Discrimination against Women.
- 20Iversen, s. 171.
- 21Iversen, s. 171.
- 22Prop. 238 L (2020–2021) s. 155–156.
- 23Iversen, s. 171.
- 24Iversen, s. 173.
- 25JURK, Årsrapport for 2024, s. 45.
- 26Iversen, s. 158.
- 27Jonassen, s. 284.
- 28Iversen, s. 158–174, Petrine Iversen, «Den nye voldserstatningsloven: Effektiv, men langt fra rettferdig», https://rett24.no/articles/den-nye-voldserstatningsloven-effektiv-men-langt-fra-rettferdig (4. juni, 2025).
- 29Evalueringen skal gjennomføres av Advokatfirmaet Lund og Co, i samarbeid med Proba samfunnsanalyse, og skal være ferdigstilt innen 1. juni 2026.