1. Innledning

Det rettslige vernet av oppdrettsfisk er forankret i lov om dyrevelferd 19. juni 2009 nr. 97 (dyrevelferdsloven), som trådte i kraft 1. januar 2010 og erstattet dyrevernloven fra 1974. Loven viderefører flere sentrale bestemmelser fra tidligere regelverk og omfatter også fisk. Oppdrettsfisk har dermed i en årrekke hatt et formelt vern mot belastning og lidelse.

Mattilsynet er etter dyrevelferdsloven § 30 tillagt tilsyns- og håndhevingsmyndighet, og tilsynsrapporter og vedtak fra etaten viser hvordan regelverket praktiseres. Vi har innhentet en oversikt over Mattilsynets vedtak knyttet til anmeldelser innen fiskeoppdrett i perioden 2004–2023.

Til tross for dokumentert høy dødelighet i oppdrettsanleggene, viser materialet at Mattilsynet i løpet av 20 år kun har anmeldt 17 saker på oppdrettsfisk. Kun to av sakene har endt med straff og én med frifinnelse. Dette reiser rettslige spørsmål om forvaltningens bruk av anmeldelser og i hvilken grad loven håndheves i tråd med lovgivers intensjoner.

Straff kan ha stor betydning for etterlevelse av dyrevelferdsloven. Straff kan ha en avskrekkende effekt og føre til bedre etterlevelse av reglene samt mer ansvarlig drift i oppdrettsnæringen. Motsatt kan manglende håndhevelse av lovgivningen medføre svekket respekt for loven.

Dyrevelferdsregelverket håndheves strengere for landdyr, med flere anmeldelser. Oppdrettsfisk burde oppnå samme grad av vern. Dokumenterte velferdsproblemer i oppdrettsnæringen, som høy dødelighet, håndteringsskader og sykdomsutbrudd, indikerer at det burde være flere saker som prøves i rettssystemet.

2. Oppdrettsnæringen i Norge

2.1 Innledning

Siden det kommersielle oppdrettet av atlantisk laks (Salmo salar) og regnbueørret (Oncorhynchus mykiss) startet i begynnelsen av 1950-årene, har det vært en rivende utvikling i oppdrettsnæringen. I 1971 ble det slaktet 98 tonn laks og 433 tonn regnbueørret. I 2024, 35 år etter at det ble utviklet gode vaksiner mot de mest tapsbringende bakterielle sykdommene, ble det solgt 1 552 887 tonn laks og 95 863 tonn regnbueørret, noe som gav 122,9 milliarder kroner i eksportinntekter fra laks og 6,8 milliarder kroner i eksportinntekter fra regnbueørret.,

De siste ni årene har dødeligheten hos laks og regnbueørret i sjøfasen ligget på 51–63 millioner individer, eller 14–19 % av all utsatt smolt.4 I tillegg dør eller destrueres flere titalls millioner laks og regnbueørret i ferskvannsfasen, i 2023 dreide det seg om 37,7 millioner laks over tre gram. I tillegg til fisken som dør, lider en stor del av fisken av sykdommer og skader som medfører lidelse. I 2023 ble om lag 10 % av all laks som ble slaktet, nedklassifisert til produksjonsfisk grunnet sår eller skade. I 2024 økte disse tallene dramatisk. Rensefisk som berggylt og rognkjeks som spiser lus fra oppdrettsfisken, har langt større dødelighet.

2.2 Fisk opplever smerte

Debatten om hvorvidt fisk er i stand til å føle smerte, er over 50 år gammel. I likhet med andre virveldyr får fisk smertestimuli fra perifere nervebaner., De fleste forskere mener at fisk både oppfatter smertestimuli og at de oppfatter slike stimuli som smertefulle.,

Fisk opplever i tillegg akutt og kronisk stress i oppdrettssituasjonen, som for eksempel ved avlusingssituasjoner – noe som øker fiskens mottagelighet for ulike infeksiøse sykdommer. Det er fortsatt noen forskere som mener at fisk ikke oppfatter smerte.

2.3 Brambell-kommisjonens fem friheter

Det sentrale forarbeidet til dyrevelferdsloven, Ot.prp. nr. 15 (2008–2009), tar på side 65 utgangspunkt i de såkalte «fem friheter for husdyr», som ble formulert på grunnlag av en utredning om dyrevelferd i Storbritannia i 1965 (Brambell-kommisjonen. Selv om kriteriene ble utarbeidet for produksjonsdyr i landbruket, er det naturlig å anvende dem også overfor fiskeoppdrett så langt de passer. Kriteriene er som følger, utfylt med våre kommentarer:

1. Frihet fra sult, tørst og feilernæring:

Oppdrettsfisken får ikke spise det som er naturlig for den, og som den selv finner i havet. I dagens lakseoppdrett gis det mest tørrfôr av overveiende vegetabilsk opphav.

2. Frihet fra unormal kulde og varme:

Oppdrettslaksen utsettes for termisk, mekanisk og medisinsk avlusing. Ved slike behandlinger utsettes både laksen og til dels rensefisken for varmt vann, eller vann med høyt trykk. Denne behandlingen er svært stressende og smertefull, og til dels skadelig for både laks og rensefisk. Dødsraten kan være stor etter en slik behandling.

3. Frihet fra frykt og stress:

Termisk og mekanisk avlusing og predatorer er eksempler på situasjoner som kan påføre fisken stress, smerter og død.

4. Frihet fra skade og sykdom:

I hver fiskemerd kan det være opptil 200 000 individuelle fisk. I gjennomsnitt dør 14–19 % av laksen, og mange flere påføres sår og andre skader. Det er flere ulike tilstander som kan påføres oppdrettsfisken fordi de er innestengt i en merd. Dette kan være dårlig vannkvalitet som kan skyldes groe på merdene, noe som kan medføre lite oksygen, som er skadelig for fiskens velferd og helse. I tillegg kan smittsomme bakterie-, virus- og parasittsykdommer, som lakselus, lett spre seg når mange fisk svømmer så tett. Dødeligheten blant rensefisk er også høy.

5. Frihet til å utøve naturlig adferd:

Oppdrettslaks er ingen stimfisk, og den har en artsspesifikk adferd i sitt naturlige element ved at den forflytter seg milevis. Både for laks og rensefisk i oppdrettsanlegg avviker leveforholdene mye fra deres naturlige livsførsel. Rensefisk, som benyttes for å spise lakselus, er ikke tilpasset et liv i merdene og trives trolig dårlig i samlivet med laks, som også kan spise rensefisk.

2.4 Dyrevelferd innen akvakultur lenge lite vektlagt

På tross av at fisk omfattes av dyrevelferdslovgivningen, var dyrevelferd innenfor akvakultur likevel lenge lite vektlagt. I akvakulturutvalgets rapport publisert i NOU 1985: 22 Akvakultur i Norge: Status og framtidsutsikter, er ordene dyrevern/dyrevelferd/velferd/lide/lida ikke nevnt en eneste gang. I samme melding står det også at man «i matfiskproduksjonen må rekna med eit svinn på 25 prosent frå utsetjing til opptak». Verst var det i Sør-Trøndelag med et tap på 61,6 % i 1986 for laksen, uten at dette medførte anmeldelser.

3. Mattilsynets arbeid med fiskevelferd

3.1 Innledning

Statens dyrehelsetilsyn forvaltet dyrevernet i Norge fra 1996. Den 1. januar 2004 ble Mattilsynet, eller Statens tilsyn for planter, fisk, dyr og næringsmidler, etablert etter en sammenslåing av Statens næringsmiddeltilsyn, Statens dyrehelsetilsyn, Statens landbrukstilsyn, Fiskeridirektoratets sjømatkontroll og til sammen 89 kommunale næringsmiddeltilsyn. Dyrevelferd er et av Mattilsynets viktigste forvaltningsoppgaver. Dyrevernnemndene ble videreført i Mattilsynet, etter hvert i en noe annen form, jf. dyrevelferdsloven § 30 annet ledd. De mistet bl.a. muligheten til å fatte vedtak og å foreta inspeksjoner uten Mattilsynet. Mattilsynet har fått kritikk fra Riksrevisjonen for ikke å utøve sin tilsynsmyndighet tilfredsstillende innen fiskevelferd. Mattilsynet bekrefter selv at dyrevelferden for oppdrettsfisk de siste årene ikke har vært god. I Mattilsynets årsrapport for 2016 og 2023 står det henholdsvis bl.a. at «[dyrevelferden] for oppdrettsfisk har i de senere årene vært dårlig», og «[a]kvakulturnæringen har over tid hatt store utfordringer med fiskehelse og fiskevelferd, og høy dødelighet».

Mattilsynet har i tillegg en årlig særrapport om sitt arbeid med dyrevelferd. I denne årsrapporten av 2023 skriver de blant annet: «Fortsatt skades og dør for mange fisk i oppdrettsanleggene.» Mattilsynet påpeker også utfordringene rensefisken har: «Dødelighetsdata for rensefisk er mangelfulle, men tidligere rapporter tyder på at nærmest all rensefisk dør i løpet av produksjonssyklusen.» De skriver videre: «Dagens velferdsregelverk er vanskelig å følge opp i praksis.»

De alvorligste virkemidler vedrørende landdyr Mattilsynet brukte i 2023, var vedtak om avvikling i 38 dyrehold, 54 aktivitetsforbud, overtredelsesgebyr i 36 dyrehold og 66 anmeldelser for dårlig dyrevelferd. Det var ingen tilsvarende tabell for fisk.

3.2 Mattilsynets anmeldelser vedrørende fiskeoppdrett

For å se antallet saker Mattilsynet hadde anmeldt innen akvakultur fra 2004 til og med 2023, sendte vi en innsynsforespørsel og fikk tilsendt en oversikt på dette (se vedlagt tabell i enden av artikkelen). Det fremgår her at til sammen har Mattilsynet i disse 20 årene anmeldt selskaper og enkeltpersoner i 30 saker vedrørende brudd innenfor akvakulturområdet (tabell 1).

Tabell 1.

Anmeldelser fra Mattilsynet innen akvakulturfeltet fra 2004 til og med 2023 (se vedlagt tabell)

År

04

05

06

07

08

09

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

Antall

3

1

1

2

1

1

0

1

0

1

4

6

2

1

0

0

2

3

0

1

Dyre-velferd nevnt som regel-brudd

0

0

1

1

0

0

0

0

0

1

4

2

2

1

0

0

1

3*

0

1

* I Mattilsynets anmeldelse av sak 2.9.2021 (se vedlagt tabell) er dyrevelferdsloven ikke nevnt i tabellen som er oversendt, men er nevnt i selve anmeldelsen og derfor inkludert her. Av de 30 sakene ble dyrevelferdsloven eller dyrevernloven nevnt som et (av flere) lovbrudd i 17 saker, altså 57 %.

Vi ser at i noen saker har Mattilsynet hjemlet anmeldelsen i akvakulturdriftsforskriften (FOR-2008-06-17-822) som hjemles i mange lover, blant annet i dyrevelferdsloven.

3.3 Utfall av sakene Mattilsynet har anmeldt vedrørende akvakultur

Ser vi på utfallene av saker Mattilsynet har anmeldt vedrørende akvakultur, finner vi følgende:

Tabell 2.

Utfall av sakene Mattilsynet har anmeldt vedrørende akvakultur

 

Grunnlag for anmeldelse falt bort

Henlagt

Forelegg

Bot

Fengsel

Fri-kjent ved dom

Ligger til behandling hos politiet

Ikke arkivert på saken

Alle saker

2

10

8

2

2

1

2

3

Der dyre-velferdsloven er nevnt

1

5

5

1

1*

1

2

1

Der det er flere utfall i samme sak, har vi telt det under det mest alvorlige virkemiddel. Sak 11.6.2013* (se vedlagt tabell) ble for eksempel telt under fengsel. I denne anmeldelsen brukte Mattilsynet også dyrevelferdsloven som begrunnelse for anmeldelsen, men andre lovbestemmelser ble mer vektlagt, jf. se vedlagt tabell. Det kan stilles spørsmål om denne saken hadde endt med fengselsstraff dersom den kun hadde dreid seg om brudd på dyrevelferdsloven. Saken, HR-2016-2507-A, gjaldt mangelfull rapportering av lus og kan sammenlignes med saken som endte med fengsel, hvor dyrevelferdsloven ikke ble nevnt. Mer om HR-2016-2507-A nedenfor.

Vi ser at rundt 1/3 av sakene vedrørende dyrevelferd som er avgjort, har blitt henlagt. Det foreligger derfor svært begrenset rettspraksis knyttet til strafferettslige reaksjoner for brudd på dyrevelferdsregelverket for oppdrettsfisk. Vår gjennomgang har kun identifisert tre relevante dommer, hvorav én er avsagt etter den tidligere dyrevernloven av 1974, og to etter gjeldende dyrevelferdslov.

Saken etter den gamle dyrevernloven, TOSFI-2007-114601, ble behandlet av Øst-Finnmark tingrett, og gjaldt oppdrett av torsk. Tiltalte unnlot å sørge for at torsken fikk nok fôr som var tilpasset art, alder, utviklingstrinn, vekt og fysiologiske og adferdsmessige behov. Fisken hadde ikke klart å nyttiggjøre seg fôret, og mange av fiskene var magre og hadde sykdommer. Under straffutmålingen uttalte Høyesterett: «Det finnes ingen publisert rettspraksis som gjelder straffesaker etter dyrevernloven mot innehaver av oppdrettsfisk.» Tiltalte ble ilagt en bot på 5000 kroner for brudd på dyrevernloven av 1974 § 31 første alternativ, jf. § 5a nr. 1, og forskrift om drift av akvakulturanlegg § 23.

Etter dyrevelferdsloven av 2009 har vi identifisert to saker: I HR-2016-2507-A ble et oppdrettsselskap ilagt foretaksstraff på 6 millioner kroner for grove brudd på blant annet dyrevelferdsloven §§ 24 og 37. Selskapet hadde blant annet unnlatt nødvendig behandling mot lakselus, gitt uriktig informasjon til myndighetene og forårsaket massedød av fisk før slakting. Daglig leder ble dømt til seks måneders fengsel.

I den andre saken, TFOSN-2019-9268, frifant Fosen tingrett et oppdrettsselskap for brudd på dyrevelferdsloven § 37 annet ledd, jf. første ledd og § 9, samt matloven § 28. Retten vurderte at straffevilkåret om skyld ikke var oppfylt, dette til tross for overskridelser av grenseverdier for lakselus.

Til sammenligning har vi funnet 16 høyesterettsdommer vedrørende landdyr i samme periode. Gjennomgangen synliggjør en markant forskjell i hvordan strafferettslige brudd mot henholdsvis landdyr og oppdrettsfisk vurderes, til tross for et felles lovverk og et formelt likt vern.

Vurderingen av om Mattilsynet skal anmelde, kan også skje via et samarbeid med Økokrim. Det finnes retningslinjer for samarbeid mellom politiet (Økokrim) og Mattilsynet for å forebygge, avdekke og straffeforfølge mishandling, vanstell og andre alvorlige brudd på dyrevelferdsloven. Retningslinjene tilrettelegger for tett dialog mellom politiet og Mattilsynet i enkeltsaker, både i forvaltings- og straffesaker.

Dyrevelferdsloven § 37 omhandler straff, der strafferammen for grov overtredelse av loven er fengsel inntil 3 år, men dommer i de straffesaker vi har funnet, er relativt milde sett i sammenheng med fiskens lidelser. I straffutmålingen ved grove overtredelser av dyrevelferdsloven er det uttalt følgende i HR-2016-295-A avsnitt 30: «Ved fastsettelsen av straff er det først og fremst handlingens grovhet som er styrende. Det betyr at det må stå sentralt hvor mange dyr som rammes, hvor stor lidelse de er påført, og graden av skyld.» Denne avgjørelsen gjaldt riktignok en hund, men Høyesterett utøver rettsskapende virksomhet, og da bør denne dommen også være en rettesnor for straffutmåling i oppdrettsnæringen.

3.4 Mattilsynets øvrige sanksjonsmetoder

I tillegg til anmeldelser har Mattilsynet administrative straffesanksjoner for brudd på dyrevelferdsloven. De kan blant annet ilegge overtredelsesgebyr, jf. § 34. Dette er en administrativ sanksjon som regnes som straff etter Den europeiske menneskerettighetskonvensjon, på inntil 15 ganger grunnbeløpet (G) for virksomheter og inntil 20 G for fysiske personer. Mattilsynet opplyser at de fra 2017 til 2022 har brukt overtredelsesgebyr til sammen 23 ganger.25 Alle saker gjaldt brudd på dyrevelferdsloven. Mattilsynet kan også ilegge forbud mot å ha dyr i en viss periode dersom dyreeier ikke retter seg etter et «vesentlig pålegg» gitt av Mattilsynet, jf. dyrevelferdsloven § 33.

Dersom en virksomhet ikke følger et pålegg Mattilsynet har gitt, kan de også ilegge virksomheten en skjønnsmessig tvangsmulkt etter dyrevelferdsloven § 35. Midlertidig forvaring av dyr, avvikling av dyrehold og aktivitetsforbud er også virkemiddel som Mattilsynet kan bruke dersom dyr ikke får nødvendig tilsyn og stell, jf. dyrevelferdsloven § 32. Denne bestemmelsen har ikke vært gitt vedrørende fiskeoppdrett. En annen sanksjonsform som Mattilsynet har brukt, ikke minst når det gjelder overskridelser vedrørende lakselus, er at et oppdrettsselskap må redusere produksjonen. I praksis er dette ikke gjort.25

4. Benytter Mattilsynet det rettslige rammeverket for oppdrettsfisk i tilstrekkelig grad?

Fisk er beskyttet etter dyrevelferdsloven § 2, og har en lovfestet rettighet etter dyrevelferdsloven § 3 annet punktum: «Dyr skal behandles godt og beskyttes mot fare for unødige påkjenninger og belastninger.» 30 anmeldte saker om fiskeoppdrett fra Mattilsynet over en periode på 20 år fremstår som et lavt tall når over 400 millioner laks årlig settes ut i norske merder de siste år.

Dyrevelferdsloven § 1, «Formålet med loven er å fremme god dyrevelferd og respekt for dyr», kan anvendes som en rettesnor for de øvrige reglene i loven. Bestemmelsens innhold er nærmere redegjort for i Ot.prp. nr. 15 (2008–2009) side 93. Der uttaler departementet: «Formålet er angitt ut fra en erkjennelse av at dyr er sansende vesener og har en egenverdi uavhengig av den nytteverdi de måtte ha for mennesker.» Med «egenverdi» menes at dyr skal behandles forsvarlig og med respekt, uavhengig av om de har noen økonomisk eller annen nytteverdi for mennesker, jf. Ot.prp. nr. 15 (2008–2009) side 23.

Formålsbestemmelsen i § 1 er sammen med § 3 styrende for hvordan vi skal behandle dyr. Det er den ansvarlige for dyret som aktivt skal beskytte oppdrettsfisken mot sykdommer, skader og farer. I fiskeoppdrett er det daglig leder og/eller selskapet som er ansvarlig. Departementet påpeker i Ot.prp. nr. 15 (2008–2009) side 94 at en «påkjenning eller belastning, i utgangspunktet er en faglig dyrevelferdsmessig vurdering […] vurderingene generelt bør være vitenskapelig basert». Dette betyr at den som driver med oppdrett, må ha god faglig kunnskap om hva god dyrevelferd innebærer, og at det må foretas en løpende vurdering av om oppdrettsfisken har levekår i tråd med regelverket. Veterinærer eller fiskehelsebiologer hos Mattilsynet må gjennomføre tilsyn for å ta stilling til oppdrettsfiskens dyrevelferd. Manglende ressurser hos Mattilsynet kan midlertid medføre at oppdrettsfisken ikke oppnår den rettssikkerhet den har etter dyrevelferdsloven § 3. Det store antallet oppdrettslokaliteter, 994 matfisk- og stamfisklokaliteter i sjø i 2024, i Norge gjør det ressurskrevende for Mattilsynet å dra ut på tilsyn til alle. Mange tilsyn skjer «uten støvler», dvs. at Mattilsynet tar avgjørelser fra kontoret og stoler på at pålagt informasjon fra den ansvarlige oppdretter/daglig leder medfører riktighet. Dette kan sette oppdrettsfiskens velferd og rettssikkerhet i fare ved at de over lengre perioder blir overlatt til oppdretters omsorg, uten forvaltningsmessig tilsyn. Noen oppdrettere kan utnytte denne situasjonen, f.eks. å oppgi uriktig informasjon om antall lakselus i anleggene, og unnlate å gi nødvendig behandling for dette, jf. HR-2016-2507-A.

Eksemplene nevnt ovenfor i punkt 2.2, «Brambell-kommisjonens fem friheter» viser at oppdrettsfisken kan utsettes for ulike velferdsbrudd. Likevel kommer det sjelden til anmeldelser og straff for brudd på fiskens velferdsrettigheter. Dette på tross av at dyrevernlovgivningen har gått fra å ha søkelys på å beskytte dyr mot lidelse til å legge større vekt på dyrs velferd, noe som gjenspeiles i endringen fra begrepet «dyrevern» til «dyrevelferd» i dyrevelferdsloven. Denne endringen er også i samsvar med akseptert fagkunnskap, nemlig at fisk kjenner smerte på lik linje med landdyr, og at fisk også har krav på god velferd.

I skjæringspunktet mellom oppdrettsnæringens streben etter effektiv produksjon og Brambells fem friheter oppstår situasjoner som kan stride mot det juridiske rammeverket i dyrevelferdslovgivningen når det gjelder fiskeoppdrett. Dette burde Mattilsynet ha fulgt opp i større grad.

Brambells første frihet, fra sult, tørst og feilernæring, gjenspeiler dyrevernloven § 24 bokstav a: «Dyreholder skal sikre at dyr får godt tilsyn og stell, herunder sikre at fôr, beite og vann er av god kvalitet, dekker dyrets behov for næring og væske og fremmer god helse og velferd.» Det finnes eksempel fra rettspraksis (TOSFI-2007-114601) på at fisken ikke fikk nok fôr, og fôr som ikke var tilpasset art, alder, utviklingstrinn, vekt, fysiologiske og adferdsmessige behov. Dette er en gammel sak, men problemstillingen kan være like aktuell i dag.

Når det gjelder Brambells andre kriterium om frihet fra unormal kulde og varme, er termisk avlusing er en metode som bruker varmt vann som holder 28–34 grader for å fjerne lus fra fisk i norsk fiskeoppdrett. Dette er en varme som ligger lang over det som er naturlig for fisken, og noen dør under behandlingen. Flere eksperter på fiskehelse og fiskevelferd har stilt spørsmål de seneste årene om hvorvidt metoden er strid med dyrevelferdsloven. Slike behandlinger, særlig dersom temperaturer opp mot 34 grader brukes, kan anses som mishandling av fisken og bør kunne straffes etter dyrevelferdsloven § 14 som fastslår at det er forbudt å utøve vold mot dyr. Likevel aksepterer Mattilsynet at slike metoder fortsatt brukes.

Vi vil påstå at også Brambells tredje kriterium om frihet fra frykt og stress brytes i oppdrettsnæringen. Termisk, mekanisk og medisinsk avlusing er eksempler på at fisken utsettes for frykt og stress. Her er det flere bestemmelser i dyrevelferdsloven som burde ha vært anvendt mer av Mattilsynet, for eksempel dyrevelferdsloven § 9: «Medisinsk og kirurgisk behandling skal utføres på en dyrevelferdsmessig forsvarlig måte og ivareta dyrets funksjonsevne og livskvalitet.»

Hva angår termisk og mekanisk avlusing, har vi funnet én sak fra rettspraksis i Fosen tingrett sak (TFOSN-2019-9268) hvor dyrevelferdsloven § 9 er benyttet. Saken omhandlet i korte trekk det faktum at det var mye sårskader på fisken etter behandling med SkaMik, som er en mekanisk behandlingsmetode som benytter spyling og børster for å fjerne lakselus. Fisken blir avsilt og sendt gjennom SkaMik-enheten som består av avsilingskammer, spylekammer, børstekammer og etterspylingskammer. I tillegg ble Thermolicer benyttet. Dette er en innretning som utfører avlusing via badebehandling av fisk, som gir en økning i vanntemperatur. I praksis er Thermolicer en vannlås der fisken er i kontinuerlig bevegelse i et rør. Samlet medførte dette alvorlig lidelse for et stort antall fisk over tid. Bedriften ble anmeldt for manglende tilstrekkelig kontroll og nødvendige tiltak i tide for å forhindre store forekomster av lakselus, med påfølgende store skader på et stort antall av laksen i merdene. I denne saken ble likevel bedriften frifunnet for straff. Denne dommen illustrerer utfordringene knyttet til rettsanvendelsen i saker om dyrevelferd for oppdrettsfisk, spesielt når det gjelder beviskrav og vurdering av skyld.

I forbindelse med de ulike avlusingsmetoder kan også dyrevelferdsloven § 8 komme til anvendelse («Dyreholder skal påse at driftsformer, metoder, utstyr og tekniske løsninger som brukes til dyr, er egnet til å ivareta hensynet til dyrenes velferd.»). Ovennevnte avlusingsmetoder som medfører stress, skader og smerter, og ofte også noe forøket dødelighet, er neppe egnet til å ivareta fiskens velferd.

Brambells fjerde kriterium, om frihet fra skade og sykdom, brytes også i oppdrettsnæringen. Etter dyrevelferdsloven § 24 bokstav b «skal dyr beskyttes mot skade, sykdom, parasitter og andre farer. Syke og skadde dyr skal gis behandling». Får de ikke det, kan det foreligge et straffansvar; se i denne sammenheng HR-2016-2507-A der et oppdrettsselskap fikk en foretaksstraff på kr seks millioner og daglig leder en fengselsstraff på seks måneder for brudd på dyrevelferdsloven § 24, jf. § 37.

Hva angår Brambells femte frihet, til å utøve naturlig adferd, er det bl.a. forklart ovenfor i punkt 2.2 at for laks og rensefisk i oppdrettsanlegg avviker leveforholdene mye fra deres naturlige livsførsel. Ifølge dyrevelferdsloven § 23 er det slått fast at «[d]yreholder skal sikre at dyr holdes i miljø som gir god velferd ut fra artstypiske og individuelle behov, herunder gi mulighet for stimulerende aktiviteter, bevegelse, hvile og annen naturlig atferd. Dyrs levemiljø skal fremme god helse og bidra til trygghet og trivsel». Oppdrettsfisk har neppe det rettsvernet som denne bestemmelsen er ment å gi. Dette underbygges også i Ot.prp. nr. 15 (2008–2009) side 93: «Dyrevelferd omfatter dyrets mulighet til å utøve artsspesifikk, naturlig atferd og utfolde sitt biologiske potensial.» Mattilsynet har ikke benyttet denne bestemmelsen i det materialet vi har mottatt.

Forskriftene fra opphevet dyrevernlov er videreført til den nye dyrevelferdsloven, jf. § 40 annet ledd. Der finnes en egen forskrift om bekjempelse av lakselus i akvakulturanlegg, med hjemmel i matloven, som setter grenser for hvor mye lakselus det kan være i snitt per laksefisk i et akvakulturanlegg. På tross av at denne forskriften til stadighet brytes (hele 1081 ganger i 2024), og lidelser påføres fisken, er det kun én sak (HR-2016-2507-A) av de ovennevnte tre rettsavgjørelser som endte opp med fengselsstraff etter dyrevelferdsloven.

Forskrift om drift av akvakulturanlegg33 er en annen sentral forskrift som skal «fremme god helse hos akvakulturdyr […] og ivareta god velferd hos fisk», jf. § 1. I § 5 i samme forskrift fastslås det generelle krav til forsvarlig drift: «Driften skal være helsemessig og fiskevelferdsmessig forsvarlig.» Akvakulturforskriften er hjemlet i flere lover: lov 17. juni 2005 nr. 79 om akvakultur (akvakulturloven), lov 19. desember 2003 nr. 124 (naturmangfoldloven), matproduksjon og mattrygghet mv. (matloven) og i dyrevelferdsloven §§ 6, 8, 9, 12, 19 og 23–25. Mattilsynet benytter denne forskriften i over halvparten av sine anmeldelser vedrørende akvakultur (se vedlagt tabell).

Paragraf 38 i dyrevelferdsloven gir hjemmel til å gi forskrifter som innarbeider forpliktelser etter EØS-avtalen. Ved motstrid vil EU-reglene ha forrang fremfor de nasjonale reglene, jf. dyrevelferdsloven § 38 og EØS-loven.

Innenfor EU får velferd hos fisk mer og mer oppmerksomhet. European Food Safety Authority (EFSA) konkluderer i sin vitenskapelige rapport vedrørende bedøving og slakting av dyr med at det er tilstrekkelig dokumentasjon som tyder på at fisk oppfatter frykt og smerte, til at dette bør legges til grunn for velferdsbetraktninger. Det at faglig kunnskap skal vektlegges, for eksempel at fisken opplever smerte, er for øvrig ikke hensyntatt i TOIN-2022-127517 (gjelder akvariefisk). I denne saken la retten vekt på at fisk har et mindre utviklet sansesystem enn pattedyr, og at inhuman avlivning av fisk ikke kan sammenlignes med pattedyr. Rettsavgjørelsen harmonerer hverken med dyrevelferdslovens intensjoner eller EFSAs vitenskapelige rapport, nemlig at fisk faktisk har et sansesystem og kan kjenne smerte.

Det er også verd å nevne, at Norge er medlem i Verdens dyrehelseorganisasjon (World Organisation for Animal Health – WOAH) som promoterer viktigheten av dyrevelferd som en integrert del av dyrehelsen, og som utvikler internasjonale standarder i form av avtaler om dyrevern. Norge har fremsatt flere innspill med kommentarer om velferd for oppdrettsfisk i dette forumet. Norge er bundet av EU-direktiver og -forordninger som regulerer fiskevelferd, men vi kan ikke se at dette regelverket er benyttet i de saker vi fikk tilsendt fra Mattilsynet. Dette gjenspeiles også i regjeringens evaluering av dyrevelferdsregelverket i EU fra 2022, hvor det fastslås at regelverket for oppdrettsfisk er svært mangelfullt.

Det faktum at Mattilsynet sjelden anmelder oppdrettsnæringen, medfører få straffesaker i rettsapparatet. Vi konkluderer med at rammeverket for Mattilsynet burde ha vært benyttet i større omfang enn det som er gjort hittil innen oppdrettsnæringen. På tross av at fisk skal ha den samme beskyttelse som landdyr etter dyrevelferdslovgivningen, er det en betydelig ulikhet mellom fisk og landdyr med hensyn til hvordan overtredelser av dyrevelferdslovgivningen vurderes og sanksjoneres. Til tross for at dyrevelferdsloven § 3 fastslår at «[d]yr har egenverdi uavhengig av den nytteverdien de måtte ha for mennesker», og at lovens virkeområde etter § 2 omfatter fisk, fremstår fiskens rettslige vern som svakere i praksis. Dette aktualiserer spørsmålet om loven i realiteten opererer med et stilltiende hierarki mellom dyrearter. En mulig forklaring på det beskjedne antallet straffesaker knyttet til oppdrettsfisk er rettsanvendelsens avhengighet av håndhevingspraksis. Mattilsynet, som er ansvarlig tilsynsmyndighet etter § 30, synes i liten grad å benytte seg av muligheten til å politianmelde alvorlige brudd på regelverket. Dette svekker det allmennpreventive potensialet i regelverket, og kan indikere et avvik mellom lovens formål og forvaltningens prioriteringer. Slik praksis kan undergrave dyrevelferdslovens legitimitet og normdannende funksjon.

I lys av Høyesteretts uttalelser i HR-2016-2285-A og HR-2016-295-A, hvor det legges betydelig vekt på allmennpreventive hensyn og nødvendigheten av å signalisere at grov forsømmelse av dyr ikke aksepteres, fremstår de milde reaksjonene i saker om oppdrettsfisk som rettspolitisk problematiske. Når retten i TOSFI-2007-114601 fremhever tiltaltes helsetilstand som formildende, men ikke kommenterer fiskens påviselige lidelser, reises prinsipielle spørsmål om fiskens rettslige status i praksis.

Etter dyrevelferdsloven § 37 annet ledd skal grove brudd straffes med fengsel inntil tre år. Bestemmelsen er i sin ordlyd artsnøytral og gir ikke grunnlag for forskjellsbehandling mellom arter. Likevel er det påfallende at grove og omfattende lidelser i oppdrettsanlegg i praksis sjelden fører til domfellelse. Dette kan indikere at bevisvurderingen, skyldvurderingen eller terskelen for hva som anses som «grovt», avhenger av hvilken art som er rammet.

Videre reiser rettstilstanden spørsmål om hvorvidt forvaltningen og domstolene i tilstrekkelig grad vektlegger nyere vitenskapelig kunnskap om fiskens kognitive evner og evne til å føle smerte – noe som i utgangspunktet bør ha betydning både for skyldvurderingen og for utmålingen av straff. Dersom fiskens evne til å lide ikke fullt ut anerkjennes i rettspraksis, innebærer det en mulig normkonflikt mellom rettens virkelighetsforståelse og det vitenskapelige kunnskapsgrunnlaget lovgiver har bygget på.

Avslutningsvis må det stilles spørsmål ved om dagens håndheving og rettspraksis er forenlig med dyrevelferdslovens formål og intensjon, jf. § 1. Dersom straffesanksjonen – som skal være lovens ytterste vern – i praksis nesten ikke anvendes, svekkes lovens effektivitet og evne til å beskytte oppdrettsfisk mot unødvendig lidelse. Dette peker mot et behov for en rettspolitisk revurdering av både tilsynspraksis og påtalemyndighetens rolle i oppdrettsnæringen.

5. Mulige årsaker til at Mattilsynet sjelden anmelder saker vedrørende oppdrettsfisk

Selv om oppdrettsfisk representerer størst antall dyr i norsk husdyrhold, og mange dør og blir utsatt for sykdommer og andre belastninger, er det likevel få saker som blir anmeldt etter dyrevelferdslovgivningen om oppdrettsfisk. Det kan være ulike årsaker til dette:

I årsrapporten for 2024 opplyste Mattilsynet at de kun gikk videre med 1 av 10 innmeldte saker. Mattilsynet har begrensede ressurser og klarer ikke å kontrollere alle oppdrettsanlegg ofte nok, noe de selv bekrefter i årsrapporten. Mattilsynet er derfor avhengig av egenrapportering og tillit til oppdretterne. Derfor kan det være mer krevende i havbruk enn i landbruk å ha tilstrekkelige bevis i saker som er så alvorlige at de bør anmeldes. En av årsakene til det er at Mattilsynet i større grad må stole på dyreholders og innleide fiskehelsetjenesters observasjoner og nedtegnelser, fordi Mattilsynet ikke er ute på anlegget i den akutte fasen og selv kan dokumentere hendelser.

En annen årsak til at Mattilsynet ikke anmelder saker, kan være at høy dødelighet i oppdrett later til å være «normalt». I norsk oppdrettsnæring dør som nevnt 14–19 % av all oppdrettsfisk før den slaktes. Sammenligner vi dødelighetsraten for oppdrettsfisk med landdyr, ville det trolig ført til strengere reguleringer hvis 14–19 % av storfe døde før slakt. At dette aksepteres for fisk, viser en forskjellsbehandling av arter.

Mattilsynet sier, blant annet som tilsvar på Riksrevisjonens kritikk for at de ikke anmelder flere saker relatert til fiskehelse og fiskevelferd, at dagens lovverk er vanskelig å følge opp i praksis. De sier videre at de arbeider med dette, og at konkrete krav må kunne måles ved bruk av velferdsindikatorer og krav til innrapportering av data.24

Allerede i dag er det krav til innrapportering og at Mattilsynet skal varsles umiddelbart ved forhold som har hatt alvorlige velferdsmessige konsekvenser for fisken, blant annet sykdom, skade eller svikt (se akvakulturdriftsforskriften § 14, jf. dyrevelferdsloven § 5). Mattilsynet mottar hvert år mange varsel om velferdshendelser. I 2023 fikk Mattilsynet for eksempel varsel om 198 velferdshendelser som gjaldt settefisk, og 1419 som gjaldt matfisk/stamfisk.28 På tross av dette anmeldte Mattilsynet kun én sak dette året.

6. Stortingsmelding om dyrevelferd – veien videre

Regjeringen fremmet 20. desember 2024 stortingsmelding om dyrevelferd (Meld. St. 8 (2024–2025). Regjeringens overordnede målsetting er en «ambisjon om bærekraftig landbruk, havbruk og fiskeri som ivaretar god matberedskap og har god dyrevelferd» (s. 8).

Stortingsmeldingen indikerer at dyrevelferden for akvakulturdyr ikke har vært god nok, og at den bør bli bedre. Meldingen indikerer også at Mattilsynet bør anmelde flere lovbrudd vedrørende dyrevelferd enn de gjorde tidligere, og at strafferammen for alvorlige brudd på dyrevelferdsloven bør økes.

Regjeringen vil blant annet at det skal være en målsetting å få dødeligheten ned mot 5 % for alle fiskearter i akvakultur. Regjeringen vurderte også om det skulle være en øvre grense for akseptabel dødelighet, men kom frem til at en slik grense måtte settes ganske høyt, blant annet på grunn av uforutsette situasjoner som for eksempel alger og maneter (Meld. St. 8 (2024–2025) s. 172).

Regjeringen vil også «sikre varig og planmessig bedring av velferden til rensefisk i oppdrett» (Meld. St. 8 (2024–2025) s. 10). Dette skal gjøres blant annet ved å utrede om særlig sårbare arter rensefisk bør fases ut. Regjeringen ønsker også å «innføre krav om tiltak som effektivt forebygger påslag av lakselus både på lokalitetsnivå og områdenivå» (ibid.). Hvordan disse målsettingene skal oppnås, er det få konkrete tiltak for, men det presiseres at ansvaret for dyrenes velferd alltid ligger hos dyreholder (Meld. St. 8 (2024–2025) s. 27).

Også Mattilsynet kom med innspill til stortingsmeldingen. Mattilsynet slo fast at for mange oppdrettsfisk lider og dør, at oppdrettsfisk håndteres for hardhendt og for ofte, og da gjerne i forbindelse med tiltak mot lakselus. De skriver også at rensefisk ikke ser ut til å tilpasse seg miljøet, og at dagens bruk av rensefisk neppe kan sies å være lovlig etter dyrevelferdsloven §§ 3 og 22–23. Mattilsynet sier videre at det bør settes et mål om minst 50 % reduksjon av smittepresset fra lakselus, og at dødelighet og antall sykdomsutbrudd i både settefisk- og matfiskfasen bør reduseres med minst 50 %. For å oppnå dette bør det ifølge Mattilsynet etableres regelverk og regulatoriske ordninger som gjør det mer lønnsomt å ta vare på fisken. Mattilsynets innspill var konstruktive, men det er kritikkverdig at de erkjenner at det meste av dagens bruk av rensefisk neppe kan sies å være lovlig, men likevel ikke har anmeldt en eneste aktør på grunn av dette.

Dyrevelferdsmeldingen antyder også at vi i fremtiden vil se på oppdrettsfisk som individer og ikke som en populasjon, som vi gjør i dag, noe kamerateknologi, kunstig intelligens og sorteringssystemer i merder kan muliggjøre.

Havbruksmeldingen nevnt ovenfor følger opp dyrevelferdsmeldingen og Mattilsynets innspill til denne. Regjeringen foreslår i denne meldingen blant annet å oppheve mengdebegrensningen (maksimal tillatt biomasse (MTB)) og innføre et system basert på lakselus hvor det foreslås et kvotesystem med omsettelige kvoter for utslipp av lakseluslarver. For å hindre at dette kvotesystemet går på bekostning av fiskens helse og velferd, foreslår regjeringen også å innføre en avgift på tapt fisk. Næringskomiteen i Stortinget avgav innstilling til meldingen 5. juni 2025. Saken ble stortingsbehandlet 12. juni 2025. Der sa stortingsflertallet at forslaget om å fjerne selskaps-MTB og innføringen av omsettelige lusekvoter må utredes grundigere, og flertallet var tydelig på at lakselus alene ikke skal være reguleringsverktøyet for fremtidens havbruk. Stortingsflertallet ba også regjeringen iverksette arbeid med tiltak for å nå målsettingen satt i dyrevelferdsmeldingen om en dødelighet for alle fiskearter i akvakultur ned mot 5 %.

Vi håper at Mattilsynet tilføres mer øremerkede ressurser, som vil gi flere og bedre fysiske tilsyn. Det må likevel presiseres at det er dyreeier som er ansvarlig for dyrevelferden, og ikke Mattilsynet.

I de siste årene har det også vært økt forbrukerbevissthet – flere er opptatt av etiske produksjonsmetoder. Det er økende press for å endre situasjonen, både fra forskere, aktivister, forbrukere og også oppdrettere.

Avslutningsvis vil vi presisere at det ikke er slik at oppdrettsselskapene i Norge generelt bryter dyrevelferdsloven. Det er mange seriøse selskaper hvor dyrevelferd blir tatt på største alvor.

7. Konklusjon

Vi har i denne artikkelen vist at brudd på dyrevelferd for oppdrettsfisk sjelden anmeldes av Mattilsynet. Dette kan medføre at oppdrettsfisk i Norge ikke oppnår det rettsvern som gjeldende lovverk legger opp til, og som lovgiverne hadde tenkt. Vi har kun funnet tre saker fra rettspraksis om oppdrettsfisk som omhandler straff etter dyrevelferdslovgivningen. Reguleringen av dyrevelferd for oppdrettsfisk i Norge er omfattende forankret i både nasjonalt og internasjonalt regelverk, og oppdrettsfisk er vårt vanligste husdyr. Likevel blir dyrevelferdsloven sjelden anvendt i saker om fiskeoppdrett, noe som reiser spørsmål om effektiviteten og anvendelsen av dagens regelverk. Regelverket er der, men Mattilsynet må benytte de virkemidler de har til rådighet, dersom oppdrettsfisken skal oppnå samme rettsvern som landdyr. Vi ser også at få av sakene som anmeldes, resulterer i straff. Mattilsynet mangler ressurser, men loven er der for å brukes og for å verne fisken. Vi får håpe at det er endringer på gang i form av både økt kunnskap, sterkere fokus, etisk refleksjon og økte ressurser for å oppnå bedre velferd for oppdrettsfisk. Dyrevelferdsmeldingen 2024 er et godt utgangspunkt for dette.

8. Vedlagt tabell – Anmeldelser fra Mattilsynet vedrørende akvakultur 2004–2024

Selskapsnavn, lokaliteter og enkelte kommunenavn er slettet i vedlegget og erstattet med x. I materialet vi fikk fra Mattilsynet, ble disse oppgitt. Sak anmeldt 6.6.2011 gikk helt til Høyesterett (Mattilsynet skrev tingrett som siste instans).

Dato

Region

Bakgrunn for anmeldelsen

Regelverk som er brutt

Utfall

Dato

16.06. 2004

Nord

Flytting av om lag 50 tonn laks fra en slaktemerd ved slakteriet til x sitt anlegg i x. Oppdraget er bestilt av adm.dir. i x.

Forskrift om etablering, drift og sykdomsforebyggende tiltak ved oppdrettsanlegg § 10.

Henlagt

25.05.

2005

19.08. 2004

Sør og vest

Dumping av dødfisk.

Matloven § 19. Transportforskriften § 8.

Forelegg til daglig leder

 

26.10. 2004

Nord

Utbrudd av smittsom fiskesykdom på en lokalitet. Unnlot å slakte ned all fisken i anlegget innen fristen. Krav om brakkleggingstid før fisk igjen kunne settes ut.

Forskrift om forebygging, begrensning og utrydding av sykdommer hos akvatiske organismer § 16.

Henlagt, påklaget, påtaleunnlatelse overfor eier. Det ble ikke reagert med foretaksstraff overfor selskapet.

Tingrett – sivil sak. Krav om erstatning. Stat frifinnes. Selskap betaler sakskostnader på kr 53 902.

Lagmannsrett – anke forkastes. Selskap betaler sakskostnader på kr 58 502.

Høyesterett – anke til Høyesterett nektet fremmet.

 

09.12. 2008

 

16.11. 2009

10.3. 2010

15.11. 2005

Sør og vest

Massedød fisk

Akvakulturdriftsforskriften §§ 7, 14, 28. Slakteriforskriften § 6.

Forelegg

Selskapet: kr 300 000

Driftssjef: kr 15 000

Produksjonssjef: kr 20 000

 

05.09. 2006

Nord

Utilstrekkelig eller uforsvarlig fôring av torsk

Dyrevernloven §§ 2, 5a, 14.

Akvakulturforskriften §§ 11, 14, 23, 25, 44.

Tingrett: Daglig leder bot på kr 5000

05.12. 2007

27.11. 2007

Sør og vest

Ulovlig flytting av fisk

Matloven § 19. Forskrift om dyrehelsemessige vilkår ved omsetning og import av akvakulturdyr og akvakulturprodukter § 5 nr. 1.

Ingen oversikt. Ikke arkivert på saken

 

19.04. 2007

Midt

Manglende tilsyn av fisk, manglende etterlevelse av prosedyre og internkontroll

Brudd på dyrevernloven §§ 2 og 5a, forskrift om IK-akvakulturforskriften § 5, akvakulturdriftsforskriften §§ 10, 14, 24, 36, 38, forskrift om bekjempelse av lakselus § 4.

Ikke arkivert på saken

 

02.02. 2009

Sør og vest

Ulovlig stort utsett av fisk

Brudd på akvakulturdriftsforskriften.

Grunnlag for anmeldelse falt bort, endring i klagesak

 

13.11. 2008

Nord

Ført slaktefisk fra en lokalitet som ligger i et bekjempelsesområde for PD. Det var ikke innhentet tillatelse fra MT før transporten.

Brudd på matloven § 19 og PD-forskriften § 4.

Ikke arkivert på saken

 

06.06. 2011

Nord

Rapporteringsjuks

Forskrift om lakselusbekjempelse § 4.

Akvakulturdriftsforskriften §§ 44, 46. IK-akvakulturforskriften §§ 4–5.

Tingrett: Produksjonssjef dømt til fengsel i 75 dager og bot på kr 20 000.

28.03. 2014

11.06. 2013

Nord

Rapporteringsjuks

Forskrift om lakselusbekjempelse §§ 8–10.

Tingrett: Daglig leder dømt til 6 måneders ubetinget fengsel. Selskapet fikk bot på kr 5 millioner og kr 400 000 i inndragning.

Lagmannsrett: I tillegg til fengselsstraff ble daglig leder fradømt retten til i 2 år å ha ledende stilling i noe selskap som driver med akvatiske organismer.

Høyesterett stadfester tingrettens dom, men bot settes til kr 6 millioner. Selskapet ble ikke idømt rettighetstap.

19.10. 2015

25.05. 2016

 

09.12. 2016

19.11.2014

Midt

Virksomheten rapporterte inn falskt lavere tall for lakselus på flere lokaliteter.

Forskrift om lakselusbekjempelse §§ 8, 10. Dyrevelferdsloven § 24.

Akvakulturdriftsforskriften § 28.

Grunnlag for anmeldelse falt bort, endring i klagesak.

07.09. 2017

05.11.2014

Nord

140 000 laks, eller 70 % av fisken som var satt ut i en merd, utviklet vintersår og døde. Tale om produksjon av triploid fisk. Selskapet gjennomførte ikke tiltak for å avslutte lidelse for skadd og syk fisk.

Dyrevelferdsloven §§ 3 og 24 b. Matloven § 19 første ledd. IK-akvakulturforskriften § 5 første ledd og annet ledd bokstav a.

Henlagt 29.01.2015. Påklaget, men ikke omgjort av statsadvokaten.

25.03. 2015

08.07. 2014

Midt

Høy dødelighet av smolt ifm. transport av en fiskegruppe fra settefiskanlegget til Russland.

Matloven §§ 14, 19.

Dyrevelferdsloven §§ 3, 11.

Omsetnings- og sykdomsforskriften § 11 første ledd. Akvakulturdriftsforskriften § 13 tredje og femte ledd, § 26 annet ledd.

Transportforskriften § 13 første ledd.

Forelegg på kr 70 000

20.01.2017

27.05. 2014

Sør og vest

20–25 tonn dødfisk ble dumpet i sjøen under lokaliteten x.

Matloven § 19.

Akvakulturdriftsforskriften § 16 annet og fjerde ledd, § 28 tredje ledd, § 61.

Dyrevelferdsloven § 5 første ledd, § 8 første ledd.

Forelegg vedtatt

17.10. 2017

21.07. 2015

Midt

Natt til 16. juli ble det pumpet ca. 65 m3 blodvann fra utblødningstank etter bløgging i slakteriet på sjøen, uten desinfeksjon. Vannet kom fra slakting av fisk smittet med ILA (infeksiøs lakseanemi) fra lokalitet x i x kommune. Hendelsen ble varslet til Mattilsynet i e-post 16. juli.

Matloven § 19. Forskrift om slakterier §§ 6 og 8. Forskrift om desinfeksjon av vann §§ 5,11. Forskrift om kontrollområde for å forebygge, begrense og bekjempe infeksiøs lakseanemi hos akvakulturdyr, x kommuner, Møre og Romsdal, § 7.

Henlagt

31.08. 2016

20.10.2015

Sam-me saks-kompleks

Nord

Unnlatt å varsle Mattilsynet om utbrudd av sykdom på lokalitet x i oktober 2014.

Matloven § 6 annet ledd. Akvakulturdriftsforskriften § 13 femte ledd. Omsetnings- og sykdomsforskriften § 27 annet ledd.

Tingrett: Daglig leder ble ilagt bot på kr 50 000.

18.07. 2018

 

 

Unnlatt å varsle Mattilsynet om utbrudd av sykdom på lokalitet x i oktober 2014.

Ført ut laks fra x mens lokaliteten var innlemmet i en bekjempelsessone.

Matloven § 6 annet ledd. Akvakulturdriftsforskriften § 13 femte ledd. Omsetnings- og sykdomsforskriften § 27 annet ledd.

Forskrift om kontrollområde, ILA, x § 4 annet ledd.

Tingrett: selskapet ble ilagt bot på kr 300 000

Lagmannsrett: Selskapet ble ilagt bot på kr 700 000. Anket til Høyesterett. Høyesteretts ankeutvalg nektet anken fremmet.

18.07.2018

11.01. 2019

12.06.2019

 

 

Unnlatt å varsle Mattilsynet da de i oktober 2014 fraktet laks fra en lokalitet x til slakteriet x. Fisken var i så dårlig forfatning at den mot normal prosedyre ble slaktet direkte fra brønnbåten.

Fraktet ut laks fra bekjempelsessone uten å ha kontrollert om det forelå tillatelse fra Mattilsynet.

Utført transportoppdrag uten forutgående vask og desinfeksjon mellom transportoppdragene.

Matloven § 6 annet ledd. Transportforskriften § 10 annet ledd. Forskrift om kontrollområde, ILA, x § 4 annet ledd. Transportforskriften § 20 bokstav b.

Tingrett: Selskapet ble ilagt bot på kr 300 000 og inndragning på kr 20 000.

18.07.2018

 

 

Unnlatt å varsle Mattilsynet da de i oktober 2014 slaktet laks fra lokalitet x som viste seg å være i så dårlig forfatning at den ble slaktet rett fra brønnbåt og ikke plassert i ventemerd som normalt.

Matloven § 6 annet ledd. Forskrift om slakterier og tilvirkingsanlegg for akvakulturdyr § 9 annet ledd.

Tingrett: Selskapet ble ilagt bot på kr 720 000.

18.07.2018

16.12. 2015

Sam-me saks-kompleks

Nord

Unnlatt å varsle om utbrudd av alvorlig sykdom på lokalitet x.

Manglende oppfølging av forhøyet dødelighet ved lokalitet

x fra juni 2015 ved å gjennomføre helsekontroll.

Matloven § 6 annet ledd. Akvakulturdriftsforskriften § 13 første til tredje ledd og femte ledd. Omsetnings- og sykdomsforskriften § 27 annet ledd.

Henlagt

23.05.2017

Unnlatt å varsle om utbrudd av sykdom på en lokalitet x

fredag 25. september 2015 da det oppsto mistanke om at fisk som ble transportert til slakteriet, var syk.

Matloven § 6 annet ledd. Transportforskriften § 10 annet ledd.

Henlagt

23.05.2017

Unnlatt å varsle om utbrudd av sykdom på lokalitet x, fredag 25. september 2015 da det oppsto mistanke om at fisk som ble transportert til slakteriet, var syk.

Matloven § 6 annet ledd. Transportforskriften § 10 annet ledd. Slakteriforskriften § 9 annet ledd.

Henlagt

23.05.2017

05.11. 2015

Midt

Store mengder lus, alvorlige beiteskader og luseskader på fisken. Fisk hadde store skader ifm. behandling mot lus (spyling). Dårlig beredskap og manglende lakselus-kontroll på mange lokaliteter.

Dyrevelferdsloven §§ 3 og 24. Forskrift om bekjempelse av lakselus § 8. Akvakulturdriftsforskriften.

Henlagt

11.07. 2019

05.11. 2015

Midt

Store mengder lus, alvorlige beiteskader og luseskader på fisken. Fisk hadde store skader ifm. behandling mot lus (spyling). Dårlig beredskap og manglende lakselus-kontroll på mange lokaliteter.

Dyrevelferdsloven §§ 3 og 24. Forskrift om bekjempelse av lakselus § 8.

Henlagt

13.12. 2018

29.01. 2015

Sør og vest

Under tilsyn og ved gjennomgang av lusedata ble det registrert at det ikke var samsvar mellom tallet på kjønnsmodne lus som er notert på

lusetellingsskjema for lokaliteten x, og det lusetallet som er rapportert via Altinn.

Matloven. Forskrift om lakselusbekjempelse §§ 6, 10 og 8.

Henlagt

07.01. 2021

11.10.2016

Sør og vest

Tilsynet avdekket et svært stort antall lus på fisken. I 6 merder var det et snitt på 15–20 voksne holus per fisk, og til sammen 50–150 lus i alle stadier per fisk på alle undersøkte fisker. I 9 av 10 merder ble det observert mange svimere med hvite skaller og åpne sår. Mange hadde sår grunnet beiteskader fra massivt luseangrep helt inntil skallebeinet.

Dyrevelferdsloven §§ 3 og 24. Matloven §§ 5, 7, 19 første ledd. Akvakulturdriftsforskriften §§ 5, 7, 13, 16. Forskrift om lakselus § 1 og 8. Forskrift om ILA.

Forelegg til selskapet kr 450 000.

Sak mot styrets leder ble henlagt.

Sak mot daglig leder ble henlagt.

21.06.2018

 

 

Det var stor aktivitet i merdene, og mye fisk hoppet og viste urolig adferd. Adferden var tydelig preget av stort luseangrep. Under tilsynet drev virksomheten med mekanisk avlusing. Dette til tross for at fiskehelsetjenesten X hadde frarådet videre håndtering av fisken.

 

 

 

31.10.2016

Midt

Tilsyn har avdekket store mengder lus på fisken – varierte fra 60 til 150 lus per fisk. Fisk hadde alvorlige beiteskader helt inntil beinet, samt åpne sår. Forøket dødelighet på lokaliteten grunnet avlusing.

Dyrevelferdsloven §§ 3 og 24. Matloven §§ 5, 7, 19 første ledd. Forskrift om lakselus § 1 og 8. Forskrift om IK-akvakulturforskriften §§ 4 og 5.

Styrets leder ble frifunnet ved dom.

Saken mot daglig leder ble henlagt.

24.09.2019

01.06.2017

Sør og vest

Hendelse i forbindelse med avlusing. Fisk var svakere enn forventet. Noen fisk døde. Andre ble avlivet på en uforsvarlig måte i arbeidsbåt ved merdkanten. Brudd på aktsomhetsplikten ved at blodvann rant ut fra dekk og i sjøen under transport. Samt at fisk som var bløgget, ble tømt direkte i en ventemerd ved slakteriet sammen med blod og biologisk avfall.

Dyrevelferdsloven §§ 12, 19, 24.

Akvakulturdriftsforskriften §§ 16, 34.

Transportforskriften § 24.

Forelegg til selskapet på kr 1 000 000.

10.06. 2020

2020

Nord

Drift uten godkjenning.

Manglende avliving av fisk som har dårlig velferd.

Manglende varsling til MT.

Mangelfull IK-system.

Ulovlig utsett av fisk.

Etableringsforskriften § 5.

Dyrevelferdsloven §§ 3, 24.

Akvakulturdriftsforskriften §§ 5, 6, 9, 14, 20, 22 28, 34.

IK-akvakulturforskriften §§ 4–5.

Saken ligger til behandling hos politiet.

Ikke avgjort

23.07. 2020

Nord

Kutting av not for å dumpe dødfisk i havet. Utslipp av fisk som har gått over kulerekke, og utslipp fra merden.

Det var påvist ILA på lokaliteten x april 2020.

Matloven § 19 første ledd. Akvakulturdriftsforskriften §§ 11 første ledd, 16 annet og femte ledd, 37 siste ledd, 38 og 39 første ledd.

Forelegg til selskapet på kr 800 000.

25.08. 2021

10.12. 2021

Nord

Utsett av fisk som ikke overholdt de krav som gjelder for utsett av fisk.

Settefiskanlegg unnlot å avlive og destruere fisk som ikke var egnet for utsett.

Dyrevelferdsloven §§ 3 og 24.

Akvakulturdriftsforskriften §§ 5, 13, 26 og 34.

Matloven § 19.

Omsetnings- og sykdomsforskriften § 11.

Henlagt

09.03.23 og 15.03.23

13.09.2021

Nord

96 000 fisk døde i slaktemerdanlegg pga. klorutslipp. Tale om 16 000 liter klor.

Dyrevelferdsloven §§ 3 og 24.

IK-akvaforskriften §§ 4 og § 5 tredje ledd.

Forelegg på kr 1 400 000

16.05.2023

02.09. 2021

Midt/ Nord

Settefiskanlegg unnlot å destruere syk og svekket fisk. Påvist F-sykdom. Solgte den til anlegg som satte fisken ut i sjø. Fisk ikke vaksinert. Manglende helsekontroll. Høy dødelighet etter utsett. Risiko for spredning av smittsom fiskesykdom.

Akvakulturdriftsforskriften §§ 13 tredje ledd, 26 og 28.

Omsetnings- og sykdomsforskriften § 11.

Henlagt

22.08.22 og 29.03. 23

2023

Nord

Manglende ivaretakelse av syk fisk og manglende beskyttelse av fisk.

Dyrevelferdsloven §§ 3 og 24.

Akvakulturdriftsforskriften §§ 5, 28, 34.

Saken ligger til behandling hos politiet.

Ikke avgjort

Copyright © 2025 Author(s)

CC BY-NC-ND 4.0