1. Introduksjon

1.1 Temaets bakgrunn, aktualitet og problemstilling

Artikkelens tema er Arbeids- og velferdsdirektoratets (AVdir) digitalisering av lovgivning. Temaet springer ut av intervjuer med ansatte i direktoratet om deres erfaringer i arbeidet med digitalisering av lovvilkår. Intervjuene synliggjorde noen rettssikkerhetsmessige aspekter ved digitaliseringsarbeidet, som ledet frem mot artikkelens problemstilling: Kan direktoratets digitalisering av arbeidsavklaringspenger bli et demokratisk problem?

Folketrygdlovens regler om arbeidsavklaringspenger er vedtatt av Stortinget, med formål om å fremme arbeidsinkludering og sikre økonomisk trygghet for borgerne. Regelverket inneholder flere skjønnsmessige vilkår, som forutsetter at Nav foretar individuelle vurderinger i saksbehandlingen for å fremme lovens formål. Slike vurderinger skal ivareta individuelle hensyn i enkeltsaker og dermed styrke rettssikkerheten ved at søkeren får sine rettigheter når lovens vilkår er oppfylt. Å digitalisere saksbehandlingen etter lovvilkår innebærer at vilkårene må «omformes» fra naturlig språk, forutsatt vurdert og anvendt av mennesker, til programkoder som kan leses av datamaskiner.

Reglene er et resultat av en grunnlovsfestet lovgivningsprosess med dype røtter i rettsstaten. Grunnen til at vi finner det pågående digitaliseringsarbeidet både viktig og interessant, er derfor relatert til hvilke implikasjoner det kan ha hvis man lar reglene tilpasses utviklingen av digitale systemer uten at man diskuterer bakgrunnen for dagens utforming av reglene. Dette forholdet mellom premissene som må ligge til grunn for rettens utforming for å gjøre lovvilkår digitaliserbar, og begrunnelsen for rettens faktiske utforming er en problemstilling som etter vår oppfatning er lite omtalt i den politiske debatten om digitalisering, og også i liten grad berørt i forskning.

I artikkelen velger vi derfor, gjennom en rettssosiologisk tilnærming, å sette søkelyset på hensynene bak utformingen av reglene om arbeidsavklaringspenger og betydningen dette har for hvem som må involveres i forkant av en digitaliseringsprosess. Det er flere grunner til at reglenes utforming vekker vår interesse, men vi vil her fremheve dem vi vurderer som mest sentrale i denne sammenheng. For det første er arbeidsavklaringspenger én av flere velferdsytelser med formål å ivareta grunnleggende behov hos borgerne. Slike velferdsytelser kan ses i sammenheng med statens forpliktelser etter menneskerettighetene. Navs samfunnsmandat omfatter å sikre borgernes rett til arbeid, samt tilgang til arbeidsrettet bistand og økonomisk trygghet. Dette er forankret i internasjonale konvensjoner som er inkorporert i menneskerettsloven og har status som norsk rett. Ivaretakelse av menneskerettigheter handler dypest sett om borgernes velferd og rettssikkerhet. Hvordan lovgivningen utformes, påvirker både hvordan reglene forstås og hvordan de etterleves. Derigjennom er borgerens rettssikkerhet tett forbundet med både reglenes utforming og etterlevelse.

For det andre pågår det en omfattende digitaliseringsprosess i offentlig sektor, hvor også velferdsytelser til utsatte borgere omfattes. Det politiske målet synes å være å «digitalisere mest mulig» innenfor offentlig forvaltning. Digitalisering fremstilles ofte som et virkemiddel for effektivisering, med positive konnotasjoner knyttet til bedre utnyttelse av ressurser, og assosieres gjerne med fornyelse, forenkling og forbedring. Det analoge alternativet omtales som «fossilt» – som gir negative assosiasjoner til noe gammeldags, ineffektivt og ressurskrevende.

I Navs omverdensanalyse 2023-2025 vektlegges hvordan den teknologiske utviklingen kan bidra til å forbedre og effektivisere Navs saksbehandlingsprosesser. De viktigste områdene som trekkes frem, er Navs brukerkontakt, saksbehandlingsprosesser, beslutningsstøtte og utvikling av mer sammenhengende og tilpassede tjenester. Digitaliseringsarbeidet i Nav favner dermed bredt og berører både tjenestemottakere, profesjonsutøvere og organisasjonen som helhet.

Forskningsprosjektet PåDigVel har fulgt deler av digitaliseringsarbeidet i AVdir. Gjennom deltakelse i dette prosjektet har vi undersøkt ulike problemstillinger som oppstår når lovgivning med skjønnsmessige bestemmelser skal digitaliseres, blant annet reglene om arbeidsavklaringspenger, som er temaet i artikkelen. Ettersom digitalisering av rettsregler forutsetter at reglene er utformet på en bestemt måte, har vårt fokus vært særlig rettet mot forholdet mellom lovgivning og digitalisering av Navs saksbehandlingssystemer, med vekt på helautomatiserte og regelbundne (ikke maskinlærende) løsninger.

1.2 Forskning på implikasjoner ved digitalisering av regelverk i offentlig sektor

Ifølge myndighetene handler digitalisering blant annet om å forenkle hverdagen for de offentlig ansatte. I to nylige publikasjoner problematiserer henholdsvis Ikdahl og Köhler-Olsen Navs digitaliseringsprosesser i lys av hensynene til – og risikomomenter for – borgernes rettssikkerhet. Ikdahl fremhever ulike utfordringer knyttet til Navs strategier om økt grad av automatisering og data, og aktiv, oppsøkende og brukersentrert forvaltning. Utfordringene knyttes blant annet til rettssikkerhet og personvern i ulike grenseganger, som eksempelvis hvorvidt individuelle avgjørelser baseres på informasjon fra brukeren selv eller på «mer eller mindre etterrettelig» informasjon hentet fra internett. En annen utfordring som skisseres er balansen mellom effektivitetshensyn og rettssikkerhets- og forsvarlighetshensyn i saksbehandlingsprosessen. I tillegg problematiserer Ikdahl grensegangen mellom utvikling av «digitaliseringsvennlig regelverk» og en tradisjonell, grundig lovgivningsprosess. Köhler-Olsen peker på tre forutsetninger for rettssikkerhet i digital saksbehandling: lover med ordlyd egnet til å bli omformet til et programmeringsspråk, god datakvalitet, og at digitaliseringen ivaretar både mål-, rimelighets- og rettferdighetsbetraktninger i rettsanvendelsen.

Reutter har gjennomført en empirisk studie av det indre digitaliseringsarbeidet innenfor offentlig sektor – det vil si hvordan slike systemer forankres og utvikles før de tas i bruk. I studien fulgte hun to datateam hos henholdsvis AVdir og Skatteetaten. Funn fra hennes arbeid peker på mye frustrasjon i teamene som følge av både tekniske, juridiske, organisatoriske, metodiske og politiske hindringer. Særlig oppleves det stor usikkerhet knyttet til lov, personvern og sikkerhetsspørsmål. Hun fant at Skatteetaten i mindre grad ble utfordret i arbeidet med å produsere maskinlæring enn hos AVdir, som følge av «lange tradisjoner for dataanalyse og hvis/så-automatisering». På bakgrunn av sine funn stiller Reutter likevel spørsmål ved om mange av de nevnte utfordringene knyttet til digitaliseringsarbeidet i offentlig sektor underkommuniseres i politiske dokumenter og offentlige debatt.

I det følgende vil vi først behandle forholdet mellom menneskerettighetene og de rettsstatlige kravene til å sikre borgernes grunnleggende behov. I den forbindelse kommer vi inn på Grunnlovens angivelse av fremgangsmåten for å etablere nasjonale regler. Deretter belyser vi den konkrete utformingen av disse reglene ved å foreta en gjennomgang av vilkårene for å motta ytelsen arbeidsavklaringspenger etter folketrygdlovens kapittel 11. For å forstå betydningen av reglenes konkrete utforming, og hvilke formål denne utformingen er ment å ivareta, trekker vi veksler på Teubners teori om refleksiv rett. Med utgangspunkt i intervjuer med ansatte i AVdir presenterer vi deretter opplevde utfordringer knyttet til omformingen av lovtekst til maskinlesbare koder i forbindelse med digitaliseringen av arbeidsavklaringspenger. Avslutningsvis drøfter vi noen implikasjoner ved digital omforming av skjønnsmessige regler i lys av teorien om refleksiv rett, herunder spørsmålet hvorvidt det utgjør et demokratisk problem at omformingen av slike regler overlates til IT-teknikere og maskiner.

1.3 Lover – en del av rettsstatens fundament og redskap for å fremme rettssikkerhet

Rettssikkerhet og rettsstat er tett forbundet. Rettsstaten utgjør strukturen som muliggjør rettssikkerhet, mens rettssikkerheten gir rettsstaten praktisk betydning ved at lovgivningen regulerer forholdet mellom staten og borgerne. I tillegg til materielle velferdsrettigheter identifiserer Ikdahl og Eriksen tre regelsett som ivaretar ulike sider ved rettssikkerheten: straffelovgivningen, legalitetsprinsippet og saksbehandlingsregler. Felles for regelsettene er at de både angir hva myndigheten kan fatte vedtak om, og hvordan vedtakene skal fattes – som er beskrivende for sentrale egenskaper ved en rettsstat.

Menneskerettighetene inngår i et samspill med rettsstaten og demokratiet. Rettssikkerhetsbegrepet innebærer også at retten må være i samsvar med slike grunnleggende rettigheter. FNs konvensjon om økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter (ØSK) har status som norsk lov gjennom menneskerettsloven § 3. Etter ØSK art. 2 nr. 1 påhviler det staten en forpliktelse til at […] «de rettigheter som anerkjennes av denne konvensjonen, gradvis blir gjennomført fullt ut med alle egnede midler, og da særlig med lovgivningstiltak». I denne sammenheng er det vesentlig at reglene springer ut av demokratiske prosesser, da dette gir dem legitimitet og styrker rettsstatens stilling. Vår nasjonale lovgivningsprosess innbefatter at lovforslag, eksempelvis fra regjeringen, fremlegges for Stortinget, som har vedtaksmyndighet. Vedtatte lover sanksjoneres så av kongen. Prosessen tilrettelegger for at forslag kan godtas, eventuelt avvises og deretter fremmes på nytt, og slik understøtte nødvendige politiske prosesser gjennom høringer, før lover vedtas.

Retten til arbeid og sosial trygghet som følger av ØSK art. 9, er nedfelt i Grunnloven § 110 første ledd. Arbeidsdeltakelse har både samfunnsøkonomisk og sosial betydning: Den sikrer nødvendig kompetanse på ulike samfunnsområder, og skatteinntekter, samtidig som den bidrar til å forebygge psykisk uhelse, fattigdom og generasjonsoverføring av sosiale problemer. Retten til arbeid og sosial trygghet etter grunnlovsbestemmelsen utgjør ikke alene et hjemmelsgrunnlag for borgeren, men bestemmelsen pålegger staten å etablere et system for sosiale rettigheter. Den menneskerettslige forpliktelsen operasjonaliseres blant annet gjennom folketrygdloven, selv om dette ikke eksplisitt fremgår av lovteksten.

Selv i tilfeller der lovens funksjon ikke direkte kan tolkes som en operasjonalisering av menneskerettighetene, har disse likevel betydning. Norsk lovgivning skal tolkes i samsvar med menneskerettighetene, som har til formål å ivareta menneskeverdet i alle rettssystemer – også det norske. Med andre ord er rettssikkerhet innbakt i de grunnleggende menneskerettslige forpliktelsene.

2. Regler om arbeidsavklaringspenger – en operasjonalisering av menneskerettslige forpliktelser

Arbeidsavklaringspenger blir av Kjønstad og Haider omtalt som «en heterogen trygdeytelse uten en klar profil». Forfatterne hevder ytelsen er utfordrende å håndtere for både lovgiver og Nav ettersom målgruppen har få felles kjennetegn. Mottakere av arbeidsavklaringspenger er med andre ord en sammensatt gruppe med hensyn til en rekke parametere, som alder, situasjon, arbeidstilknytning, diagnose mv.

Reglene i folketrygdloven bidrar til en operasjonalisering av menneskerettslige forpliktelser som følger av internasjonale konvensjoner. Kjellevold peker på at menneskerettighetene i en slik forbindelse kan ses som en «referanseramme og en målestokk» for politikk og lovgivning. I formålsbestemmelsen i folketrygdloven § 1-1 heter det i første ledd at lovens formål er å «gi økonomisk trygghet ved å sikre inntekt og kompensere for særlige utgifter». Inntektssikringen knytter seg til et utvalg hendelser – som arbeidsledighet, uførhet, sykdom og skade mv. Når borgeren befinner seg i en utsatt posisjon som følge av slike hendelser, er reglenes formål å ivareta grunnleggende menneskerettigheter som tak over hodet, klær på kroppen og mat i magen.

Det følger videre av folketrygdloven § 1-1 tredje ledd at formålet også omfatter selvstendiggjøring ved at loven skal «bidra til selvhjelp med sikte på at den enkelte skal kunne forsørge seg selv og klare seg selv best mulig til daglig». Denne todelte målsettingen kommer også direkte frem av formålsbestemmelsen knyttet til ytelsen arbeidsavklaringspenger, jf. folketrygdloven § 11-1. Her fremgår det at ytelsen skal sikre inntekt hos borgere med nedsatt arbeidsevne som følge av sykdom, skade eller lyte når hen er under behandling, er deltaker på arbeidsrettede tiltak eller har annen type oppfølging, for enten å fortsette i eller komme i lønnet arbeid, jf. bokstav a–c.

De materielle vilkårene for ytelsen fremgår av flere bestemmelser i folketrygdlovens kapittel 11. I saker hvor borgeren oppfyller vilkårene, plikter Nav å tildele denne arbeidsavklaringspenger. Borgeren har i slike tilfeller et rettskrav på arbeidsavklaringspenger. Bestemmelsene angir både faste og skjønnsmessige vilkår. Hovedkravene om at søker er «mellom 18 og 67 år», har vært «medlem av folketrygden de forutgående fem år og oppholder seg i Norge», er faste vilkår. Disse har imidlertid noen skjønnsmessige unntaksvilkår. Eksempelvis gjelder ikke vilkåret om opphold i Norge eller EØS-land for søker som «oppholder seg i utlandet grunnet medisinsk behandling eller deltakelse i arbeidsrettet tiltak i samsvar med vedkommendes aktivitetsplan».

De øvrige vilkår for arbeidsavklaringspenger har en skjønnsmessig utforming – som innebærer at det benyttes upresise angivelser av hvilke vurderinger rettsanvenderen skal foreta for å komme frem til et resultat. Vilkårene om at søkers arbeidsevne er «nedsatt med minst halvparten» og at den nedsatte arbeidsevnen må ha «sykdom, skade eller lyte som en vesentlig medvirkende årsak», fordrer konkrete og individuelle vurderinger i det enkelte saksforhold. Det samme gjelder vilkåret om at borgeren «har behov for» aktiv behandling eller arbeidsrettet tiltak. I forarbeidene heter det at vurderingen av om det foreligger sykdom, er «en rent medisinsk vurdering». I rundskriv til folketrygdloven legges det tilsvarende til grunn et vitenskapelig basert sykdomsbegrep – i samsvar med medisinsk praksis. Rundskrivet presiserer at begrepet ikke bare omfatter sykdomsdiagnoser, men at også sykdomslignende symptomer kan falle inn under «sykdom». Videre åpnes det for at sosiale, økonomiske og andre livsproblemer kan medvirke til at fysisk og/eller psykisk sykdom utvikles, og slik utgjøre en del av «sykdomsbildet».

Når det gjelder omfanget, «minst halvparten», gir forarbeidene en klar anvisning på hvordan dette beregnes. Det avgjørende er størrelsen på stillingsgrad, og ikke på inntektstap. Etter forarbeidene er videre kravet om nedsatt arbeidsevne, med halvparten, knyttet til ethvert arbeid som borgeren «er i stand til å utføre». Etter ordlyden bes det om å ta stilling til hva borgeren er i stand til å utføre av arbeid – et lovvilkår som fordrer et konkret og individuelt skjønn i det enkelte saksforhold. Skjønnsvurderingen innebærer både å ta i betraktning borgerens evne til å utføre arbeid i henhold til utdanning og erfaring, og hvordan arbeidsmarkedet arter seg på det aktuelle tidspunktet. Tilsvarende vil vurderingen av om det foreligger sykdom etter lovens forstand, kreve kunnskap utover den juridiske – som medisinsk kunnskap om diagnoser og sykdomslignende symptomer. Selv om kriteriet refererer til en rettslig standard, er det i juridisk teori hevdet at også «sykdom» som rettsvilkår bør vurderes ut fra den sammenheng det inngår i, herunder i lys av formålet med de ulike ytelsene. Som vi har vist til ovenfor, skal Navs saksbehandling, vurderinger og beslutninger om arbeidsavklaringspenger sikre formål om både økonomisk sikring og arbeidsinkludering for «et medlem som på grunn av sykdom, skade eller lyte har fått nedsatt arbeidsevne». Dette krever individuelle vurderinger av borgerens helsemessige utfordringer og hvordan disse for eksempel påvirker mulighetene til å gjennomføre arbeidsrettede aktiviteter.

Vilkåret om at borgeren har «behov for aktiv behandling» for å kunne komme i eller forbli i arbeid, retter seg mot behandling av personens helsemessige problemer. Behandling kan inkludere medisinsk behandling, egenaktivitet, samt «ro og fred» dersom det er det som anbefales medisinsk. Sist viser vi til vilkåret om «aktivt å bidra i prosessen med å komme i arbeid», som etter sin ordlyd gjelder både for å få innvilget en søknad om arbeidsavklaringspenger, og for å opprettholde retten til ytelsen etter innvilgelse. Vilkåret benevnes i bestemmelsens overskrift som en «aktivitetsplikt», og hva som ligger i prosessen, beskrives som «aktivitetskravene som fastsettes i aktivitetsplanen». Kravene til egenaktivitet skal «tilpasses borgerens funksjonsnivå» – et vilkår som peker på rent individuelle vurderinger.

Oppsummert fremviser vilkårene for retten til arbeidsavklaringspenger et betydelig behov for skjønnsmessige vurderinger. Lovgiver forutsetter med andre ord at reglene skal anvendes individuelt i den enkelte sak. Bruk av skjønn er imidlertid ikke avgrenset til klarlegging av innholdet i lovbestemmelsene (lovtolking). Skjønnselementet er gjennomgående i rettsanvendelsesprosessen, og kreves også ved fastlegging av relevante fakta i saken (bevisbedømmelsen) og ved den konkrete lovanvendelsen sammenholdt med sakens faktagrunnlag (subsumsjonen). I praksis innebærer dette blant annet at den Nav-ansatte ikke bare kan lene seg på ordlyden alene, ettersom bestemmelsene krever skjønnsmessige vurderinger basert på eksempelvis medisinsk eller sosialfaglig kunnskap. Vurderingene skal også baseres på innhentede faktaopplysninger i form av dokumenter og informasjon fra brukeren selv. Å ta stilling til hvordan helsemessige og/eller sosiale problemer kan påvirke enkeltbrukeres muligheter, ressurser og behov knyttet til arbeidsinkludering i ulik grad, og på ulike måter, krever i tillegg analytiske ferdigheter hos den Nav-ansatte. Bruk av helse- og sosialfaglig kompetanse er – i lys av lovgivers forventninger – en forutsetning for at resultatet skal bli forsvarlig.

3. Refleksiv rett – regler for komplekse samfunnsforhold

Et rettssystem er ikke uberørt av det samfunnet det virker i, og en stadig økende kompleksitet stiller dermed den tradisjonelle retten overfor nye utfordringer. Kompleksiteten bunner i flere spesialiserte og dynamiske samfunnsområder, som fører til at staten ikke lenger finner det hensiktsmessig å styre gjennom detaljert regulering, men i stedet overlater beslutninger til ulike profesjoner. Denne rettsutviklingen har fått betegnelsen refleksiv rett av den tyske rettssosiologen Teubner, og er i skandinavisk litteratur bl.a. fulgt opp i Henrichsen (1997) og Sand (1995).

Den refleksive retten skiller seg fra den mer tradisjonelle retten gjennom å kombinere materielle regler med en prosedural rasjonalitet. Den tar sikte på å kunne virke i et komplekst landskap, hvor lovgiver opplever å komme til kort. Kompleksiteten refererer blant annet til at det kan være flere motstridende hensyn og verdier, og at det tidvis kan være uenighet om hvordan disse bør avveies mot hverandre. Den refleksive lovgivningen er derfor utviklet med tanke på å kunne håndtere uforutsette situasjoner og derigjennom uforutsette problemer innenfor et bestemt område. Av den grunn kjennetegnes den ved at lovens ordlyd gir grunnlag for et stort tolkningsrom, og at rettsanvendelsen er avhengig av andre kunnskaper enn den juridiske. På denne måten egner den refleksive retten seg til å skape rom og prosedyrer for refleksjon over de problemer som et sosialt felt måtte ha.

Rettsanvendelsens avhengighet av kognitive og faglige diskurser fra virksomheten den er knyttet til, innebærer samtidig at tolkningen ikke bare skjer ut fra lovens ordlyd og øvrige tradisjonelle rettskilder, men også ut fra de dynamiske, faglige diskursene på området. Eksempelvis kan det pekes på diskurser om hva som kan, og bør, betegnes som «sykdom». Hydén hevder at den tradisjonelle rettsdogmatikken ikke er egnet til å svare på rettsspørsmål som følger av denne type lovgivning – som nettopp velferdsområdet er preget av. Både for å forstå formålet med den konkrete utformingen av reglene om arbeidsavklaringspenger og utfordringene som oppstår i arbeidet med den digitale omformingen, mener vi det derfor kan være fruktbart å se disse temaene i lys av Teubners teori om refleksiv rett.

Bestemmelser om arbeidsavklaringspenger søker som nevnt å ivareta borgerens behov for økonomisk sikring, men har samtidig et mål om å avklare fremtidig tilknytning til arbeidsliv og identifisere eventuelle nødvendige tiltak som kan bidra til å muliggjøre en slik tilknytning. Dermed oppstiller reglene om arbeidsavklaringspenger prosedurale trinn for saksbehandlingen samtidig som de også gir grunnlag for konkrete og skjønnsmessige avveininger knyttet til borgerens erfaringer, utfordringer, behov og muligheter. En viktig grunn til dette er at lovgiver mangler dybdekunnskap om området som reguleres, og derfor blir reglene – som nevnt – avhengig av annen fagkunnskap enn den juridiske. Når den rettslige normen ikke ligger fast, underordnes reglene fagkunnskapen – i vår sammenheng medisinsk og sosialfaglig kunnskap – som fungerer veiledende i fremtidige beslutningssituasjoner. Rettsanvenderen må da hente og justere argumenter fra situasjonsbeskrivelsen – som innebærer at situasjonsbestemte vurderinger kan bli utslagsgivende for resultatet.

4. Digitalisering av arbeidsavklaringspenger i AVdir

4.1 Datamateriale og metode

Artikkelen utgjør ett av flere delprosjekter innenfor forskningsprosjektet PåDigVel, delfinansiert av AVdir. Artikkelens problemstilling bygger på datamateriale innsamlet i perioden primo oktober 2022 – ultimo desember 2023, hvor tematikken omhandlet Navs digitaliseringsprosesser. Forskningsprosjektet er godkjent av Kunnskapssektorens tjenesteleverandør. Artikkelens problemstilling bygger på deler av dette materialet, hvor vi har analysert deler med relevans for ytelsen arbeidsavklaringspenger. Til sammen ble det gjennomført 23 intervjuer. Informantene var alle tilhørende AVdir og ble rekruttert på bakgrunn av sitt ansvar for og/eller direkte arbeid med digitalisering av regelverk og/eller systemutvikling i Nav. Intervjuene varte i 1–1,5 timer og ble tatt opp og transkribert. Intervjuguiden var relativt åpen, med vektlegging av de ansattes erfaringer knyttet til digitaliseringsarbeidet. I det følgende vil vi gjøre rede for det intervjumaterialet vi har analysert, med relevans for regelverk og systemutvikling tilknyttet artikkelens tema: digitalisering av arbeidsavklaringspenger.

Vi gjennomførte en induktiv tematisk analyse av intervjuer, inspirert av Braun og Clarke. Metoden tar utgangspunkt i informantenes egne ord og begrepsbruk, og egner seg godt til å oppdage sammenfallende meninger i et datamateriale. Vi startet med å lytte oss igjennom intervjuene, ettersom det var andre forskere i gruppa som hadde stått for gjennomføringen av disse. Dernest leste vi igjennom intervjuene i flere runder for å danne oss et inntrykk av teksten og finne ut av hvilke tema informantene var opptatt av. Vi understreket og uthevet utsagn hos informantene, og noterte ned innledende utsagn for å fange opp ulike sider ved digitaliseringsarbeidet som de snakket om. Det kom frem av intervjuene at flere var opptatt av forholdet mellom juridisk metode og systemlogikk. I første omgang var oppmerksomheten vår rettet mot hvordan informantene snakket om dette forholdet. Eksempelvis: «[F]or når vi sitter med jussen, så er det ikke sånn at når vi går fra et gammelt saksbehandlingssystem til et nytt, så endrer vi helt på tolkningen, det kan vi ikke helt gjøre.» Et annet eksempel omhandlet det «å skape kulturer og mekanismer som tillater at man kan jobbe mer utforskende, og i det å jobbe utforskende [i digitaliseringsprosessen] så betyr det også at man må tørre å ta risiko». I neste omgang tolket vi etter beste evne utsagnene som vi hadde streket under eller uthevet. Det tredje steget var å diskutere hvilke ord eller begreper som best ville gjenspeile det informantene hadde på hjertet når de snakket om sine erfaringer og refleksjoner knyttet til digitaliseringsarbeidet. Det var særlig tre forhold som vi mener utpekte seg i de ansattes utsagn: (1) motsetninger, (2) kulturkløft og (3) hierarkisk frustrasjon.

I materialet refererte informantene, både eksplisitt og implisitt, til sin faglige tilhørighet. Denne delte seg i to grupper, som vi har valgt å benevne som Rettssiden og IT-siden. Bakgrunnen for denne inndelingen er at motsetninger, kulturkløft og hierarkisk frustrasjon i materialet synes å knytte seg til kunnskapsgrensene mellom rettsvitenskap og teknologi. Vi vil derfor videre i artikkelen referere til informantene ut fra hvilken posisjon de inntok.

4.2 Motsetninger, kulturkløft og hierarkisk frustrasjon

Intervjuene illustrerer ulike tenkemåter mellom Rettssiden og IT-siden. Motsetninger handler blant annet om prioriteringen av mål versus prioritering av metoder, og hvorvidt arbeidet bør styres gjennom komplekse kriteriespesifikasjoner fra lovgiver, eller kontinuerlige kriteriespesifikasjoner fra brukerne av systemene. Rettssiden hegner om lovmessighet og transparens, mens IT-siden vektlegger hastighet og foranderlighet. Rettssiden refererer til personvern, mens IT-siden fremsnakker «korte læringssløyfer». Motsetningene forsterker kulturkonflikten mellom Rettssiden som forstår «pålitelighet» i digital forvaltning som et resultat av å overholde regler som fremmer brukeres rettssikkerhet, og IT-siden som i større grad vurderer pålitelighet i retning av noe teknisk – som skjer gjennom smidighet, sporbarhet og effektivitet. Vi forstår dette som et uttrykk for spenninger mellom en Rettsside med faglige tradisjoner om å se tilbake på og være tro mot det lovgiver har vedtatt, og en mer fremoverlent IT-side hvor faglige tradisjoner ansporer til å finne nye, kreative måter man kan saksbehandle på. Og hvor det må kunne godtas noen feil, for så å rette dem.

Kulturkløft refererer til frustrasjonen som kom til syne i intervjuene, over at de ansatte opplevde å befinne seg ulike «verdener» med hensyn til hva de så som viktig og verdifullt i Navs tjenesteyting. Rettssiden og IT-siden formidler ulike syn på hva som bør være målet med digitaliseringsarbeidet. I intervjuene uttrykte Rettssiden frustrasjon over IT-sidens uttalelser om at dersom en saksbehandlingsprosess ikke er digitalisert, så har myndighetene sviktet. IT-siden uttrykte frustrasjon over Rettssidens uttalelser om viktigheten av rettssikkerhet, fordi juridiske rammer tidvis opplevdes som uforenlige med den valgte digitale utviklingsmodellen. Rettssiden uttrykte på sin side at man må forstå «hva det er som passer og hva det er som ikke passer fullt så godt inn i norsk offentlig forvaltning». Både Rettssiden og IT-siden er opptatt av at de har ulike prioriteringer, og at dette gjør både digitaliseringsarbeidet og samarbeidet krevende. Samtidig knyttes ikke alle ulikheter til fagtilhørighet; det vises også til organisatoriske strukturer. En sentral faktor som trekkes frem i den forbindelse, er «dissonansen mellom det klassiske organisasjonskartet og måten man har rigget seg på det digitale».

IT-siden fremmet synspunkter om at man burde kunne finne svar underveis ved å kommunisere med systembrukerne, i stedet for alltid å måtte utføre de grundige analysene som kreves av Rettssiden. Denne frustrasjonen kom til syne gjennom sitater som at de opplevde seg «presset av loven, lenger enn mulig, på formelle spørsmål», at de anerkjenner personvern som viktig, men personvern er «ikke alt», og «hvor detaljert ønsker brukeren å forstå»? IT-siden problematiserte også hvorvidt man skal vektlegge «perfekt» eller «realistisk» saksbehandling, og hvor nøyaktig og korrekt saksbehandlingen må være for å være pålitelig: «Streber vi etter det perfekte – og er perfekt realistisk?»

Videre uttrykker IT-siden en viss frustrasjon over Rettssiden som krever at «alt må være 100 % korrekt», fordi fra et digitaliseringssynspunkt må det være «korte læringssløyfer», som betyr at du gjør feil, men retter dem – du «tør å ta en risiko». I motsatt fall vil du «miste fart, endringsevne og motivasjon». Her løfter Rettssiden frem bekymringer for at nødvendige individuelle vurderinger og hensyn kan bli ikke-eksisterende dersom all informasjon fra en bruker må være forhåndsbestemt i digitale systemer.

Hierarkisk frustrasjon refererer til at faglig hierarki utfordrer faglig autonomi. Resultatet blir at de ansatte opplever manglende innflytelse og handlingsrom. IT-siden knytter frustrasjonen til sin forståelse av at Rettssiden har myndighet til å definere juridiske prioriteringer som viktigere enn de IT-tekniske. Det vises til kravet om «compliance på alt» som noe konfliktfylt som det oppleves som utfordrende å forholde seg til. IT-siden vektlegger hastighet og egen motivasjon til å drive systemutviklingen videre, og uttrykker bekymringer for at samarbeidet blir vanskelig dersom rettslige hensyn har forrang. IT-siden viser til at Rettsiden fremmer urealistiske premisser for arbeidet gjennom uttalelser som «at all saksinformasjon må være gjennomsiktig». Denne «jakten på at alt skal være så riktig, setter oss 10 år tilbake i tid», ifølge IT-siden. De knytter Rettssidens definisjonsmakt om hva som skal prioriteres, til kontroll av IT-siden, og hevder at «hierarkier fungerer dårlig i produktutviklingsmodeller».

IT-sidens opplevelse av juristenes dominans gjenfinnes imidlertid ikke hos Juristforbundet i AVdir, som fremholder at av ca. 1720 ansatte i direktoratet er kun 88 jurister. De hevder at antallet jurister ikke gjenspeiler det ansvaret direktoratet har for regelverksarbeidet, og peker på risikoen for feil regelforståelse og -etterlevelse samt vilkårlig saksbehandling. Og det er nettopp spenningsforholdet mellom hensynet til rettssikkerhet i form av rettsriktighet og hensynet til effektivitet vi oppfatter at Rettssiden og IT-siden opplever som motsetningsfylt. Intervjuene med ansatte i AVdir reiser imidlertid andre interessante og viktige spørsmål ut fra lovgivers krav til individuelle vurderinger av enkeltsøkeres ressurser, systemenes krav til vilkårenes mer faste utforming og det faktum at lovgivende myndighet ligger grunnlovsfestet hos Stortinget. Med dette som bakteppe vil vi diskutere noen utfordringer knyttet til Navs digitalisering av arbeidsavklaringspenger.

5. Diskusjon

5.1 Digitalisering og refleksive regler – en besværlig kombinasjon?

Arbeidsarbeidsavklaringspenger omhandler mål som står overfor ulike utfordringer i omfang og styrke, og av den grunn inneholder reglene mye rom for skjønn. Regeletterlevelsen av slik refleksiv lovgivning forutsetter dermed også faglig skjønnsutøvelse. Som vi tidligere har vært inne på, er ikke denne type lovgivning spesifikt utformet for digitale løsninger: Vilkåret «18–67 år» lar seg kode. Det samme kan ikke sies å gjelde for vilkåret «arbeidsevne nedsatt med minst halvparten» grunnet helse. Her kan sammensatte forhold som ulike diagnoser, sosiale problemer, hindringer og behov være momenter som spiller inn. Kjønstad og Haider peker på at flertallet av de potensielle mottakere av arbeidsavklaringspenger heller ikke vil ha de samme kjennetegn, slik det er vanlig for mange av de andre ytelsene etter folketrygdloven, som eksempelvis sykepenger, dagpenger mv. Arbeidsavklaringspenger krever derfor konkrete vurderinger ettersom implikasjonene for det enkelte individ ikke er gitt på forhånd.

Sykdomskravet er hverken konkret eller klart avgrenset. Dette gjenspeiles i diagnosegruppene som øker mest i sykefravær: lettere psykiske plager eller symptomer og muskel- og skjelettlidelser. Øyeflaten hevder at slike plager og symptomdiagnoser som regel er basert på legens vurdering av pasientenes ontologiske subjektivitet – og dermed er langt fra en vitenskapelig målbar størrelse. Nedsatt arbeidsevne er ofte basert på komplekse årsakssammenhenger, og det er ikke alltid klare grenser mellom det å være «syk» i medisinsk forstand og ulike tilstander som skyldes en vanskelig livssituasjon. Arbeidslinja krever dermed en forståelse og sammenligning av forholdene hos den enkelte som befinner seg utenfor arbeidslivet, kravene som stilles til dennes muligheter om å ta del i arbeidslivet, og hva som konkret må til for å komme i en slik posisjon.

Forsvarlig saksbehandling innebærer blant annet å sikre at saken er «så godt opplyst som mulig» før det treffes et vedtak. Det skriftlige vedtaket i form av en innvilgelse eller et avslag på en søknad skal begrunnes gjennom å synliggjøre både de rettslige, faktiske og skjønnsmessige forhold som ligger til grunn for avgjørelsen. Eriksen og Eriksen hevder at «[k]valiteten på begrunnelser er vår beste indikator på hvorvidt rettssikkerhet er oppfylt». De følger opp med hva de tenker kvalitetsbegrepet rommer i en begrunnelsessammenheng: nemlig praktisk dømmekraft gjennom deliberasjon hvor formidling, faglighet, balanse og likebehandling står sentralt. Det illustrerer at individuelle vurderinger og tilpasninger også omfatter selve saksbehandlingsprosessen. Det er denne vi oppfatter at oftest fremsnakkes politisk for en digitalisering.

Vårt datamateriale har imidlertid synliggjort hvordan Rettssiden og IT-siden divergerer i sine perspektiver på hva som er «riktig» rettsanvendelse. Det omfatter både hvordan rettsreglene best sikres i de digitale beslutningssystemene, og hvordan teknologi kan bidra til etterlevelse av eksisterende regelverk. Lanestedt peker på at etterlevelse av gjeldende regelverk – per definisjon – er konserverende, og at teknologene motsetningsvis aktivt leter etter innovative endringer. Samtidig mener han at konflikten ikke bør tilskrives fagdisiplinene, men heller adresseres som en konflikt mellom ulike politiske mål.

Både Rettssidens og IT-sidens oppmerksomhet i intervjuene rettes mot hvordan lovgivningens skjønnsmessige utforming utfordrer systemenes behov for hvis/så-algoritmer. De var også i mindre grad opptatt av hvorfor reglene legger opp til skjønnsmessige vurderinger, enn av hvilke formål dette tjener sett fra lovgivers perspektiv. Vi kan forstå deres fokus i lys av datamaskinens avhengighet av logisk karakter, og at det av den grunn må tas stilling til alle relevante tolkningsspørsmål før reglene gjøres om til programkode – vilkårene må med andre ord omformes til algoritmer. Ifølge Schartum blir imidlertid algoritmene ikke til av seg selv; de er også produkter av menneskelige beslutninger. I forlengelsen av dette bør det tas i betraktning at teknologien ikke er nøytral, men at den designes under bestemte sosiale, økonomiske og politiske betingelser for å oppnå definerte mål.

Den refleksive rettens intensjon, derimot, er å legge til rette for avgjørelser på områder som er preget av komplekse forhold og stor usikkerhet, og overlater derigjennom et større tolknings- og handlingsrom til beslutningstakeren. Jo mer kompleks virkeligheten er, desto større krav stilles det til reglenes evne til å ta høyde for kompleksiteten de skal virke i. Utøving av skjønn i dette handlingsrommet dreier seg om konkrete, ikke-forhåndsbestemte vurderinger. Reglene om arbeidsavklaringspenger sin «mangelfullhet» i form av skjønnsmessige vilkår som ikke på forhånd beskriver utfallet av avveininger, kan dermed synes å være en ønsket egenskap ved reglene. Dette særlig med tanke på å ivareta utsatte borgeres rettssikkerhet, som kan tenkes å svekkes gjennom mindre forutsigbarhet. Samtidig kan skjønnsmessige vilkår også bidra til større rettssikkerhet for individet ved at lovgiver har overlatt til den fagkyndiges kompetanse å avveie borgerens erfaringer, behov og muligheter i det konkrete tilfellet. Videre, selv om det i mange tilfeller er hensiktsmessig med klare og forutsigbare regler, vil det på noen samfunnsområder være helt avgjørende å ta hensyn til særpreget ved det enkelte saksforhold for å nå de formål som er bakgrunnen for rettsliggjøringen.

Det er her de politiske målene ser ut til å komme i konflikt. På den ene siden er det utformet regler som er ment å ivareta sentrale velferdspolitiske målsettinger. Arbeidsavklaringspenger handler ikke utelukkende om en pengemessig ytelse, men like mye om å støtte opp under helserelaterte og sosiale prosesser i form av kartlegging, motivering, utprøving og vurdering av individets evne til arbeid. På den annen side finner vi klare politiske mål om digitalisering. Konflikten ligger i at de politiske målene om digitalisering synes å være helt frakoblet politiske betraktninger rundt digitaliseringens egnethet, ikke bare ut fra reglenes utforming, men også med tanke på bakgrunnen for hvorfor de er utformet på en bestemt måte. Ut fra foreliggende rapporter, forskning og vårt datamateriale finner vi ikke at Nav selv berører dette spørsmålet. De senere årene har en rekke forvaltningsorganer egne hjemler i særlovgivningen som gir en generell adgang til å treffe automatiserte avgjørelser, uten at avgjørelsesbegrepet og forholdet til enkeltvedtak i særlig grad er berørt, men hvor det presiseres at behandlingen må sikre kravet til forsvarlig saksbehandling. Det påpekes videre at i tilknytning til dette vil det være vesentlig å se hen til vilkårenes utforming. Etter vårt syn bør derfor lovgiver komme på banen og ta stilling til hvilken type reguleringsform som egner seg for å regulere arbeidsavklaringspenger-området – skjønnsmessige eller klare og entydige vilkår? Det innebærer å vurdere og ta stilling til hva som er målet med reglene, og i hvilken grad digitaliseringsarbeidet på dette området kan komme i konflikt med borgerens grunnleggende menneskerettigheter. Sagt med lånte, men treffende ord: «Den som utvikler regelverket må gjøre en avveining av verdien av automatiseringsvennlighet mot det en taper på et slikt regelverk.»

5.2 Kan digitalisering fremme lovformål om arbeidsinkludering og økonomisk sikring?

Navs beslutninger og vedtak knyttet til borgeres søknader om trygdeytelser utgjør betydelige endringer i den enkeltes rettsstilling, og de plikter som stilles for å motta slike ytelser, griper betydelig inn i deres rettigheter. Høyesterett har slått fast at inngrep i retten til stønad etter folketrygdloven krever klar hjemmel i lov. Borgerens rettssikkerhet kan imidlertid ikke bare ses i lys av hvilke plikter og rettigheter som følger av lovgivningen alene; den må også ses i lys av hvordan reglene etterleves i praksis. Regeletterlevelse er en sentral faktor på både system- og individnivå for borgerens rettssikkerhet. At riktig lov skal anvendes på riktig faktum, kan utledes av kravet til riktige avgjørelser. Kravet kan forstås som en rettssikkerhetsgaranti, og gjelder uavhengig av om saksbehandlingen foretas manuelt eller digitalt. Rettssikkerhet favner, som nevnt, ikke bare de innholdsmessige, men også de prosedurale sidene ved forvaltningens avgjørelser. Det påhviler dermed de ansatte i Nav et ansvar for at deres vurderinger og beslutninger – om arbeidsavklaringspenger i denne sammenheng – er i tråd med de rettslige kravene til saksbehandling. Forvaltningslovens krav om at hver sak skal være så godt opplyst som mulig før vedtak treffes, sammenholdt med Navs lovformål om å sikre borgernes menneskerettslige krav knyttet til arbeid, arbeidsrettet bistand og økonomisk sikring, utgjør derfor en rettssikkerhetsgaranti i form av et krav om forsvarlig saksbehandling. I motsetning til øvrig velferdslovgivning, herunder sosialtjenesteloven, helse- og omsorgstjenesteloven, spesialisthelsetjenesteloven mfl., inneholder ikke folketrygdloven et eksplisitt forsvarlighetskrav. Sett i lys av forvaltningslovens utredningskrav løfter vi frem viktigheten av tilstrekkelig fokus på forsvarlighet i digitaliseringen av Navs saksbehandlingsprosesser, som en del av samfunnsmandatet for å fremme arbeidsinkludering og økonomisk sikring.

5.3 Kan digitalisering utgjøre et demokratisk problem?

Som tidligere nevnt er politiske diskusjoner om regelverksutforming i en digital forvaltning svært begrenset. Vår problemstilling knytter seg dermed til spørsmålet om hvem som skal ta stilling til nødvendigheten av regler og definere utforming av disse. Fra politisk hold både fremsnakkes og vektlegges effektivitet – uten at tilsvarende oppmerksomhet rettes mot rettssikkerhet.

Våre informanter fra AVdir har synligjort ulike områder hvor Rettssiden og IT-siden har ulike forståelser og prioriteringer. Intervjuene i Nav indikerer at begge sider er opptatt av både effektivitet og rettssikkerhet, men at man forstår disse to elementene som motsetninger, og at de vektes ulikt, avhengig av profesjonstilhørighet. Det hevdes i juridisk teori at rettssikkerhet kan favne effektivitet. I lovproposisjonens motiver til ny forvaltningslov pekes det imidlertid på at det kan være et spenningsforhold mellom rettssikkerhetshensyn og effektivitetshensyn, som innebærer konkrete valg når det gjelder hvilket hensyn som skal tillegges størst vekt. Rettssiden gir ikke uttrykk for at rettssikkerhet ikke kan favne effektivitet. De søker heller ikke å oppnå maksimal rettssikkerhet, men uttrykker tydelig skepsis til IT-sidens argumentasjon om behovet for at endringer må skje raskt. De begrunner sin skepsis med at raske endringer kan bidra til flere feil som vil svekke borgerens rettigheter med hensyn til riktige vedtak – som støttes av IT-siden. Sett utenfra oppfattes likevel diskusjonen som noe fastlåst.

I digitaliseringsrundskrivet heter det at «[d]et enkelte departement er ansvarlig for å gjennomføre de regelverksendringene som er nødvendige for å kunne oppnå gevinster ved digitalisering på eget område». Hva som ligger i det å gjennomføre regelverksendringer», er ikke nærmere utdypet. I intervjuene fremstår dermed regelutforming som en hovedutfordring i digitalisering av arbeidsavklaringspenger. Denne utfordringen peker, etter vårt syn, mot forhold utenfor direktoratets myndighetsområde. Ansvaret for å ta stilling til nødvendigheten av skjønnsmessige regler og den konkrete utformingen av disse er nemlig ikke lagt til hverken forvaltningsansatte jurister eller IT-teknikere, men til Stortinget som lovgivende organ. Det faktum at lovforslag fremmes av regjeringen, og at AVdir utferdiger rundskriv, har heller ingen avgjørende betydning i denne sammenheng ettersom demokratiet krever at ny eller endret lovgivning er godkjent av et demokratisk flertall. Sånn sett kan vi betrakte konflikten mellom hensynet til effektivitet og hensynet til rettssikkerhet i form av rettsriktighet i AVdir som en tilsløring av et underliggende demokratisk problem.

Kravene til lovgivningsprosessen er, som vi tidligere har nevnt, nærmere angitt i Grunnloven. Både grunnleggende menneskerettigheter og Grunnloven kan dermed komme i spill dersom digitaliseringsvalg i uforholdsmessig grad påvirker forståelse og bruk av nasjonal lovgivning. Lovgivningen er sentral i demokratiet, og representerer politiske valg basert på «ideologi, uenighet og debatt». Avgjørelser knyttet til inntektstap grunnet helsemessige problemer skal fremme den enkelte borgers velferd og rettssikkerhet. Navs beslutningsprosesser og beslutninger skal være i tråd med lovgivning – et ansvar som tilligger Stortinget, ut fra demokratiske politiske prosesser og prioriteringer. En utvanning av dette, begrunnet med eksempelvis effektiviseringshensyn, vil utgjøre et demokratisk problem. Behovet for forenkling av regler for å kunne digitalisere Navs tolking og bruk av disse kan i ytterste konsekvens endre den maktbalansen som Grunnloven vår er tuftet på, og som kjennetegner et moderne demokratisk samfunn. Slik vi ser det, vil dette også bidra til å redusere borgerens rettssikkerhet, ettersom en forenkling av regler kan fortrenge behovet for skjønnsmessige vurderinger – i strid med lovgivningens forutsetninger. Rettssikkerhet handler ikke bare om forutsigbarhet. Det omfatter også det forhold at individet får dekket sine faktiske, grunnleggende behov. At det i digitaliseringsstrategien argumenteres med at økt deling av data og mer sammenhengende tjenester krever regelverk uten skjønnsbestemmelser og kompleksitet, endrer ikke på det faktum at behovet for skjønnsmessige bestemmelser skyldes at det er komplekse forhold de er ment å regulere. Vi håper derfor at Ikdahl får rett i sin spådom om «at digitaliseringen av det offentlige vil prege debatter om lovgivning […] i årene fremover» – også i Stortinget!

  • 1
    Takk til våre gode forskerkollegaer i PåDigVel-prosjektet Julia Köhler-Olsen, Emily Mary Weitzenboeck, Knut Fossestøl og Cathrine Egeland som har intervjuet ansatte i Arbeids- og velferdsdirektoratet (AVdir). Intervjumaterialet ble en viktig katalysator for denne artikkelen.
  • 2
    Ifølge Det norske akademis ordbok betyr det å digitalisere å innføre eller ta i bruk digitale hjelpemidler og informasjonsteknologi. https://naob.no. I denne sammenheng refererer dermed digitaliseringsbegrepet til at man i beslutningsprosesser i offentlig sektor tar i bruk alt fra digitale maler til algoritmer.
  • 3
    Kongeriket Norges Grunnlov 17. mai 1814, § 75.
  • 4
    Ytelse etter lov om folketrygdloven 28. februar 1997 nr. 19 (folketrygdloven – ftrl) kapittel 11. Nav har over en lengre periode jobbet med å digitalisere denne ytelsen, men har i skrivende stund lagt en fullstendig digitalisering av ytelsen på is. Vi er imidlertid av den oppfatning at de problemstillingene som førte til Navs beslutning for arbeidsavklaringspenger, også har relevans for andre skjønnsmessig utformede regler som kan bli gjenstand for digitalisering. Og at det i den forbindelse har stor aktualitet å adressere hvor beslutningen om digitaliserbar utforming av lovgivning hører hjemme.
  • 5
    Dag Wiese Schartum, Lovgivning i et digitalt samfunn. Om å bruke lover for å fremme og temme algoritmene, Complex, Universitetet i Oslo, 2025, s. 22. https://www.jus.uio.no
  • 6
    Dette er en stønad rettet mot personer som av helsemessige årsaker har behov for bistand for å komme i, bli i, eller komme tilbake i arbeid. Nav forvalter også andre bistandsformer og ytelser etter folketrygdloven, i tillegg til lov om arbeids- og velferdsforvaltningen 16. juni 2006 nr. 20 (Nav-loven), og lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen 18. desember 2009 nr. 131 (sosialtjenesteloven – sotjl).
  • 7
    FNs verdenserklæring om menneskerettigheter 1948, art. 3, og FNs konvensjon om sosiale, økonomiske og kulturelle rettigheter (ØSK), 16. desember 1966, art. 9 og 11.
  • 8
    Lov om styrking av menneskerettighetenes stilling i norsk rett 21. mai 1999 nr. 30 (menneskerettsloven – mrl).
  • 9
    Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet, «Fremtidens digitale Norge. Nasjonal digitaliseringsstrategi 2024–2030», 2024, s. 6.
  • 10
    Kommunal- og moderniseringsdepartementet, «Én digital offentlig sektor. Digitaliseringsstrategi for offentlig sektor 2019–2025», 2019, s. 8.
  • 11
    Kommunal- og moderniseringsdepartementet, «Offentlig sektor fornyes, forenkles og forbedres», 11. april 2016, s. 16. https://www.regjeringen.no
  • 12
    Yngve Milde, Statens prosjektmodell er en fossil på krykker, 26. januar 2023. https://www.digi.no
  • 13
    Robindra Prabhu, «Digital teknologi», i Arbeids- og velferdsdirektoratet, «NAVs omverdensanalyse 2023–2025», 25. april 2023. https://data.nav.no/omverdensanalyse/kapitler/Teknologier.html
  • 14
    Ibid.
  • 15
  • 16
    Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet, Rundskriv D 1/24 Digitaliseringsrundskrivet, 9. februar 2024. https://www.regjeringen.no
  • 17
    Ingunn Ikdahl, «Når retten møter fremtidens digitale velferdsstat», Stat og Styring 2024, s. 35–42. https://doi.org/10.18261/stat.34.3.7
  • 18
    Julia Köhler-Olsen, «Digital rettsanvendelse - systeminnretning og ideen om retten», Stat og styring 2024, s. 43–49. https://doi.org/10.18261/stat.34.3.8
  • 19
    Lisa Marie Reutter, Datafication of Public Administration. Between Policy and Practice, NTNU (doktoravhandling) 2023, s. 65. https://hdl.handle.net/11250/3051313. Se Lisa Marie Reutter, «Constraining Context: Situating Datafication in Public Administration», New Media & Society 2022, s. 903–921. https://doi.org/10.1177/14614448221079029
  • 20
    Reutter 2023, s. 53.
  • 21
    Heather Broomfield og Lisa Marie Reutter, «Towards a Data-Driven Public Administration: An Empirical Analysis of Nacent Phase Implementation», Scandinavian Journal of Public Administration 2021, s. 73–97. https://doi.org/10.58235/sjpa.v25i2.7117
  • 22
    Reutter 2023, s. 61 (vår oversettelse).
  • 23
    Kongeriket Norges Grunnlov 17. mai 1814 (Grunnloven – Grl).
  • 24
    Flere peker på at rettssikkerhet er et abstrakt begrep som vanskelig lar seg definere presist, og at begrepet derfor kan forstås og anvendes på ulike måter, se Hans Petter Graver, Alminnelig forvaltningsrett, 5. utg. Universitetsforlaget 2019, s. 115, og Torstein Eckhoff og Eivind Smith, Forvaltningsrett, Universitetsforlaget 2022, s. 61. I en forvaltningsrettslig sammenheng kan rettssikkerhet eksempelvis referere til å ivareta egne interesser og forutberegne sin rettsstilling, samt unngå overgrep og vilkårlighet fra myndighetenes side.
  • 25
    Et viktig kjennetegn ved enhver rettsstat er nettopp at forvaltningen er begrenset av regler som den må holde seg innenfor, jf. Eckhoff og Smith 2022, s. 63.
  • 26
    Bente Ohnstad, Velferd, rettssikkerhet og personvern, Fagbokforlaget 2011, s. 27.
  • 27
    Ingunn Ikdahl og Christoffer Conrad Eriksen, «Navs kontrollsystem og trygdeskandalen». Tidsskrift for erstatningsrett, forsikringsrett og trygderett 4/2022, s. 186–230 (s. 193–194). https://doi.org/10.18261/teft.19.4.2
  • 28
    Se NOU 2019: 5 Ny forvaltningslov, punkt 10.2 s. 138.
  • 29
    Meld. St. 20 (2024–2025). Innsats for demokrati, rettsstat og menneskerettigheter i Europa, kap. 2.2 s. 9.
  • 30
    Bendiksen og Haugli, Sentrale emner i barneretten, Universitetsforlaget 2018.
  • 31
    Ohnstad 2011, s. 74.
  • 32
    Ragnhild Øvrelid, Rettssikkerhet eller demokrati? Innflytelse og kontroll i fullmaktslovgivningen, Universitetsforlaget 1983, s. 297.
  • 33
    Grl. §§ 75–78.
  • 34
    Jf. første og annet punktum.
  • 35
    Aina A. Kane og Øystein Spjelkavik, «Arbeidsinkludering, læring og innovasjon i Nav», i Aina A. Kane og Øystein Spjelkavik (red.), Arbeidsinkludering, læring og innovasjon i Nav, Orkana Akademisk 2021. https://doi.org/10.33673/OOA20211
  • 36
    ØSK-komiteen General Comment No. 19 Article 9 of the Covenant The right to social security, 2008, punkt 9.
  • 37
    Ohnstad 2011, s. 75.
  • 38
    Ibid., s. 61.
  • 39
    Jf. Prop. 79 L (2024–2025) Lov om saksbehandlingen i offentlig forvaltning (forvaltningsloven), kap. 3 s. 27.
  • 40
    Ytelsen er valgt på bakgrunn av deltakelse i PåDigVel-prosjektet som har fulgt prosessen i AVdir med å «omforme» reglene med mål om å digitalisere ytelsen.
  • 41
    Asbjørn Kjønstad og Imran Haider, Innføring i trygderett. 5. utgave ved Imran Haider, Universitetsforlaget 2018, s. 135.
  • 42
    Ibid. Forfatterne peker på at ytelsen omfatter både «arbeidstakere, selvstendige næringsdrivende, frilansere, studenter, husmødre og andre som ikke er omfattet av sykepengeordningen».
  • 43
    PROBA samfunnsanalyse, Navs oppfølging av personer som mottar AAP, Rapport 2024 – 08, s. 9 flg. https://proba.no
  • 44
    Jf. ØSK art. 6 og art 11.
  • 45
    Alice Kjellevold, «Sosiale menneskerettigheter – av betydning for norsk helse- og sosialrett?», Nordisk tidsskrift for menneskerettigheter 2006, s. 301–317 (s. 316).
  • 46
    Kjønstad og Haider 2018, s. 134.
  • 47
    Ftrl. §§ 11-1 til 11-3.
  • 48
    Ftrl. § 11-3 andre ledd.
  • 49
    Prop. 57 L (2022–2023) Lov om grunnskoleopplæring og den videregående opplæringa (opplæringsloven), kapittel 5: «Bruk av skjønnsmessige reglar», s. 51–57.
  • 50
    Ftrl. § 11-5.
  • 51
    Ftrl. § 11-6.
  • 52
    Ot.prp. nr. 4 (2008–2009) Om lov om endringer i folketrygdloven og i enkelte andre lover (arbeidsavklaringspenger, arbeidsevnevurderinger og aktivitetsplaner), s. 19.
  • 53
    Nav – Arbeids- og velferdsetaten, R11-00 Rundskriv til ftrl kap. 11 – Arbeidsavklaringspenger, 1. oktober 2002 (sist endret 13. november 2024) § 11-5 første ledd – sykdom, skade eller lyte.
  • 54
    Ibid.
  • 55
    R11-00 Rundskriv til ftrl kap. 11 – Arbeidsavklaringspenger.
  • 56
    Ot.prp. nr. 4 (2008–2009) punkt 4.4.4.4, s. 20.
  • 57
    Kjønstad og Haider 2018, s. 127.
  • 58
    Gudrun Holgersen, «Sykdom som trygderettslig vilkår», Jussens Venner 1992, s. 225–252. https://doi.org/10.18261/ISSN1504-3126-1992-04-02
  • 59
    Ftrl. § 11-1.
  • 60
    Asbjørn Kjønstad, Aslak Syse og Morten Kjelland, Velferdsrett I, Gyldendal 2022, s. 311.
  • 61
    Ftrl. § 11-7.
  • 62
    Erik Magnus Boe, Grunnleggende juridisk metode, 4. utgave, Universitetsforlaget 2020.
  • 63
    Carsten Henrichsen, Moderne retsvidenskap. Bidrag til den nordiske debat om retsstat, legalstrategier og juridisk metode, Jurist- og Økonomiforbundets forlag 2001, s. 58.
  • 64
    Ibid., s. 65.
  • 65
    Jacob Magnussen, Erhvervspolitikkens institusjonelle forandring: i skyggen af hierarkiet. Indre Østerbro Bydel, Roskilde Universitetscenter (doktoravhandling), 2004.
  • 66
    Inger-Johanne Sand, Styring av kompleksitet. Rettslige former for statlig rammestyring og desentralisert statsforvaltning, Fagbokforlaget 1996, s. 91.
  • 67
    Ibid.
  • 68
    Henrichsen 2001, s. 77.
  • 69
    Håkan Hydén, Sociology of Law as the Science of Norms, Taylor & Francis 2022, s. 238–239.
  • 70
    Bourdieus «sosiale felt» kan forstås som et analytisk begrep for sosiale arenaer som representerer ulike former for praksiser hvor aktørene deltar i sosiale kamper og hvor det står noe på spill. Se Lisanne Wilken, Pierre Bourdeu, Fagbokforlaget 2008, s. 38–39. Vi finner derfor begrepet anvendbart på velferdsområdet, som nettopp kjennetegnes av mange politiske og økonomiske kamper der mye står på spill.
  • 71
    Inger-Johanne Sand, Rettslige utviklingslinjer. Noen utviklingslinjer i retten og i forholdet mellom rett og samfunn, Unipub 2005, s. 34.
  • 72
    Sand 1996, s. 45.
  • 73
    Håkan Hydén 1985 gjengitt i Sand, 1996, s. 46.
  • 74
    Sand 1996, s. 92.
  • 75
    Hydén 2022, s. 238–239.
  • 76
    Ibid.
  • 77
    Sand 1996, s. 50.
  • 78
    Prosjektets deltakere er Julia Köhler-Olsen (prosjektleder), Emily Mary Weitzenboeck, Cathrine Egeland, Edmund Henden, Knut Fossestøl, Aina A. Kane og Elizabeth Langsrud.
  • 79
    Jf. SIKT nr. 302869.
  • 80
    21 individuelle intervjuer og 2 gruppeintervjuer.
  • 81
    Intervjuene ble gjennomført av Julia Köhler-Olsen, Knut Fossestøl, Emily Mary Weitzenboeck og Cathrine Egeland. Forfatterne av denne artikkelen har deltatt i prosjektets utvikling, utforming av intervjuguider og planlegging av observasjoner, samt analyser av innsamlet datamateriale.
  • 82
    Virginia Braun og Victoria Clarke, Thematic Analyses. A practical guide, Sage Publications 2022.
  • 83
    Kjønstad og Haider 2018, s. 135.
  • 84
    Nav, «Betydelig økning i sykefraværet i 2. kvartal – fortsatt sterk vekst i psykiske plager», pressemelding 5. september 2024 (oppdatert 11. september 2024). https://www.nav.no
  • 85
    Statens arbeidsmiljøinstitutt, Faktabok om arbeidsmiljø og -helse, STAMI-rapport nr. 7, 2024.
  • 86
    Ibid.
  • 87
    Irene Øyeflaten, «Subjektivitet ved sykemelding», Tidsskrift for Den norske legeforening 2011, s. 1308–10 (s. 1308).
  • 88
    Lov om behandlingsmåten i forvaltningssaker 10. februar 1967 (forvaltningsloven – fvl) § 17.
  • 89
    Fvl. §§ 23 til 25.
  • 90
    Andreas Eriksen og Erik Oddvar Eriksen, «Rettssikkerhet gjennom begrunnelse – Nav og den offentlige bruken av fornuft», Tidsskrift for velferdsforskning 2023, s. 1–14 (s. 13). https://doi.org/10.18261/tfv.26.4.4
  • 91
    Ibid.
  • 92
    Gjermund Lanestedt, «Noen momenter til diskusjonen om behovet for tverrfaglighet i forvaltningen», Stat & Styring 2023 s. 33–39 (s. 36). https://doi.org/10.18261/stat.33.4.7
  • 93
    Ibid., s. 37.
  • 94
    Digdir, «Skjønn gjør automatisering vanskelig». Veileder digitaliseringsvennlig regelverk, udatert. https://www.digdir.no
  • 95
    Dag Wiese Schartum, «Jus og digitalisering», Lov og Rett 2021, s. 92–109 (s. 96). https://doi.org/10.18261/issn.1504-3061-2021-02-04. Selv om disse kan endres gjennom datamaskinens egen læring, vil såkalte maskinlæringsalgoritmer likevel ikke gi den samme mulighet som manuell, faglig skjønnsutøvelse til å betone uforutsette aspekter ved virkeligheten som loven skal virke i, jf. Schartum s. 109.
  • 96
    Sigurd M.N. Oppegaard, «Hva er algoritmisk styring?», Norsk sosiologisk tidsskrift 2024, s. 80–88 (s. 85–86). https://doi.org/10.18261/nost.8.6.7
  • 97
    Digdir. udatert.
  • 98
    NOU 2019: 5 Ny forvaltningslov — Lov om saksbehandlingen i offentlig forvaltning (forvaltningsloven), kap. 18: «Digital saksbehandling og kommunikasjon».
  • 99
    Prop. 79 L. (2024–2025) punkt 8.1.3, s. 77–78. Et eksempel er arbeids- og velferdsforvaltningsloven § 4a.
  • 100
    Ibid. Se også forarbeidene til arbeids- og velferdsforvaltningsloven § 4a, Prop. 135 L (2029–2020) Endringer i arbeids- og velferdsforvaltningsloven, sosialtjenesteloven, lov om Statens pensjonskasse og enkelte andre lover (behandling av personopplysninger), hvor det slås fast at det konkrete tilfellet som skal avgjøres gjennom automatisert behandling, ikke ville kunne gitt et annet utfall ved manuell behandling.
  • 101
    Astrid Solhaug, Jens Andresen Osberg og Rozemarijn van der Hilst-Ytreland, «Regelverk for en ny tid», Juristen 13.12.2021.
  • 102
    Se HR-2023-2432-A. Saken omhandlet ikke arbeidsavklaringspenger, men gjaldt spørsmål om utsatt uttak av foreldrepenger. Rettens uttalelser om at inngrep i trygderettigheter forutsetter klar hjemmel i lov, har imidlertid en prinsipiell betydning for ytelser etter folketrygdloven, jf. para 49.
  • 103
    Anne Robberstad, Mellom tvekamp og inkvisisjon. Straffeprosessens grunnstruktur belyst ved fornærmedes stilling, Universitetsforlaget 1999, s. 365.
  • 104
    Jf. note 106.
  • 105
    Sosialtjenestelovens forsvarlighetskrav beskrives i rundskriv som en «rettslig standard» med «minstekrav» til saksbehandling, og tjenestens innhold og omfang, lovens formålsbestemmelse er «styrende for om tjenesten er forsvarlig», jf. NAV – Arbeids- og velferdsetaten, Rundskriv R35-00 Rundskriv til lov om sosiale tjenester, 22. juni 2012 (oppdatert 11. november 2024) § 4 Krav til forsvarlighet.
  • 106
    Sosialtjenesteloven, lov om kommunale helse- og omsorgstjenester 24. juni 2011 nr. 30 og lov om spesialisthelsetjenesten m.m. 2. juli 1999 nr. 61.
  • 107
    Eckhoff og Smith 2022, s. 61.
  • 108
    Prop. 79 L (2024–2025) kap. 30, s. 390.
  • 109
    Rundskriv D 1/24 punkt 1.1.
  • 110
    Se Iris Nguyên-Duy, «Stortinget i passasjersetet. Er det noe igjen av parlamentets lovgivende myndighet?», i Lov, liv og lære. Festskrift til Inge Lorange Backer, Universitetsforlaget 2016, s. 370. Schartum, 2025, s. 32, fremhever likevel betydningen av at departementet har kunnskaper om teknologi, blant annet hvordan den teknologiske utviklingen virker inn på departementets ansvarsområde, for å unngå at lovarbeidet tar for lang tid.
  • 111
    Jf. Hans Petter Graver, Alminnelig forvaltningsrett, 5. utg., Universitetsforlaget 2019, s. 113. Ifølge Graver står vi i fare for å tilsløre det underliggende problemet når vi bare adresserer det som hensynet til rettssikkerhet eller hensynet til effektivitet.
  • 112
    Dag Wiese Schartum, «Lovgivning og digitalisering», Lov & Data, hefte 1/2025, Lovdata, s. 55 og 62.
  • 113
    Kommunal- og moderniseringsdepartementet 2019, punkt 4, s. 27–28.
  • 114
    Ingunn Ikdahl, «Når retten møter fremtidens digitale velferdsstat», Stat & Styring 2024 s. 35–42 (s. 35). https://doi.org/10.18261/stat.34.3.7
Copyright © 2025 Author(s)

CC BY-NC-ND 4.0