Ser vi en økning i antallet utilregnelige drapspersoner?
Et forsøk på svar ved bruk av historiske kilder og diakron komparasjon
Ph.d. 2018 fra NTNU, seniorforsker ved SIFER/Kompetansesenter for sikkerhets-, fengsels- og rettspsykiatri, St. Olavs hospital.
Publisert 31.08.2023, Kritisk juss 2023/3, side 165-184
Noen drap begås av strafferettslig utilregnelige personer. Påstander om en økning i antallet slike drap har gjerne blitt satt i sammenheng med den negative utviklingen i kapasitet hos de psykiatriske hjelpetilbudene. Ved å se på opplysninger om drap fra to tidsperioder vil artikkelen utforske følgende hypotese: Det har over lengre tid vært en økning i antallet drap begått av utilregnelige personer som en følge av nedbyggingen av psykiatrien. Periodene som utforskes er årene 1955–1982, med opplysninger fra et historisk materiale, og årene 2007–2020, med opplysninger fra Kriposʼ årlige drapsrapporter. Artikkelen diskuterer metodiske utfordringer og hypotesens gyldighet.
Sometimes people who commit homicide are deemed criminally insane. In Norway, some have argued that these types of homicide have increased in numbers, and that this is caused by the reduced inpatient psychiatric capacity. By examining information on homicide from two periods this article will explore the hypothesized development in criminally insane offenders and psychiatric care. The periods cover the years 1955-1982, using archive materials, and 2007-2020, using annual police statistics. The article discusses methodical challenges as well as the validity of the hypothesis and concludes there has been an increase.
Nøkkelord
- strafferett
- utilregnelighet
- komparativ analyse
- rettshistorie
- rettspsykiatri
Keywords
- penal law
- legal insanity
- history of law
- history of psychiatry
1. Innledning
Drap begått av utilregnelige gjerningspersoner er den typen drap som i Norge har fått mest oppmerksomhet gjennom politisk initierte utredninger og rapporter. Denne typen drap får også mye oppmerksomhet i media, ofte med bruk av ord som «tikkende bomber» eller «farlige psykisk syke». De siste tre tiårene har det blitt hevdet fra flere hold at antallet drap begått av utilregnelige gjerningspersoner har økt og at dette skyldes nedbyggingen av psykiatriske hjelpetilbud, da særlig døgnplasser. Påstanden ble fremmet i flere studier og rapporter allerede på 1990-tallet, ikke lenge etter at nedbyggingen for alvor hadde begynt. Den rettsmedisinske kommisjon (DRK) rapporterte samtidig om en økning i antallet erklæringer fra hele det rettsmedisinske feltet, også fra rettspsykiatrien. Denne økningen har tiltatt de senere årene. Dette er likevel ikke et bevis på at det er flere utilregnelige personer som begår drap i dag. På 1960-tallet så vi en økning i antallet drap, med en stabilisering fra 1990-tallet, slik at det vesentlige må være å vurdere utviklingen i forholdstall.
Artikkelens problemstillinger er som følger: Har det skjedd en økning i antallet drap begått av utilregnelige personer, og har dette skjedd parallelt med nedbyggingen av psykiatrien? Problemstillingene er ekstrahert fra hypotesen om en sammenheng mellom nedbyggingen av psykiatrien og den antatte økningen i utilregnelige personer som begår drap. Det vurderes som vanskelig å fastslå en sikker årsakssammenheng, men likevel mulig å finne ut om det har skjedd en faktisk økning i utilregnelige personer som begår drap, og om dette sammenfaller med utviklingstrekk ved psykiatrien.
Temaet «farlige psykisk syke» er ikke unikt for Norge, det samme fenomenet diskuteres i mange land. Studier har vist at andelen utilregnelige drapspersoner varierer svært mye i ulike deler av verden, fra under 2 % i Ceylon til over 50 % i Nord-Sverige. Nye tall fra Danmark viser en andel på 24 % utilregnelige gjerningspersoner i drapssaker. Variasjonen er uunngåelig all den tid ulike land har forskjellige definisjoner på utilregnelighet, ulike definisjoner på drap og forskjellige drapsrater. I eldre studier er det blitt lansert teorier om at antallet utilregnelige drapspersoner korrelerer med den epidemiologiske forekomsten av psykose i en befolkning. Nyere metastudier har derimot vist at antallet drap begått av utilregnelige personer sammenfaller med antallet drap generelt, altså at antallet drap begått av utilregnelige personer øker proporsjonalt med økningen i den totale drapsraten. Det underliggende rasjonale for hypotesen som utforskes, er at dersom andelen drap begått av utilregnelige personer øker forholdsmessig mer enn drapsraten generelt, må det skyldes faktorer relatert til hvordan samfunnet forholder seg til psykisk sykdom.
Med bruk av historiske data om drap er det mulig, og av interesse, å foreta en nasjonal sammenligning over en lengre tidsakse, også kalt diakron komparasjon. Slik sammenligning er likevel ikke helt uproblematisk, for over tid oppstår det endringer som kan innvirke på det som sammenlignes. Artikkelen tar først for seg kildegrunnlaget og metoden, deretter diskuteres faktorer som kan ha hatt innvirkning på kildematerialet eller statistikken, så presenteres de statistiske resultatene fra periodene 1955–1982 og 2007–2020, og til sist følger en diskusjon om hvorvidt psykiatriens reduserte kapasitet kan være en årsak.
2. Kildegrunnlaget
Artikkelen tar for seg opplysninger om drap i Norge i to ulike tidsperioder, med bruk av to datasett. Den nyeste perioden, årene 2007–2020, har tall hentet fra statistikken Kripos sammenstiller i sine årlige rapporter. Kripos fører oversikt over drap begått i Norge eller om bord på norske skip i internasjonalt farvann, og begrenser dette til forsettlige og overlagte drap etter straffeloven av 2005 § 275 (tilsvarer 1902-lovens § 233 første og annet ledd). Oversikten viser antallet drapssaker, gjerningspersoner og ofre for hvert år. Det er ikke et vilkår at saken har fått en rettskraftig domfellelse, det holder at saken etterforskes som en drapssak av politiet, men tallene oppdateres årlig, og saker endret til et lavere eller høyere straffebud ved dom vil tas ut eller legges til. Oversikten inneholder både oppklarte og uoppklarte saker. Saker henlagt som «intet straffbart forhold bevist» slettes fra oversikten. Det samme gjelder saker som er endret til et annet straffebud, for eksempel saker hvor det foreligger en rettskraftig dom på nødverge, og hvor definisjonen på drap ikke lenger er oppfylt. Rapportene bygger på informasjon fra politiets saksbehandlingssystem Basis Løsning (BL) og tall fra politiets straffesaksregister (STRASAK). Kripos benytter så det sentrale straffe- og politiopplysningsregisteret (SSP) for å oppdatere og kvalitetssikre opplysningene mot rettskraftige dommer. For artikkelens formål er det hentet ut tall fra de tre rapportene utgitt i årene 2016, 2019 og 2021, som beskriver perioden fra 2007 til og med 2020.
Den tidligste perioden, årene 1955–1982, har data basert på opplysninger innsamlet i sanntid av en annen forsker. Denne dokumentasjon på alle drap begått i Norge over en lengre periode er i dag samlet i et arkiv, og utgjør hovedgrunnlaget for forskningsprosjektet «Drap i Norge, 1955–1982». Prosjektet er en kriminologisk-historisk studie med målsetting om å øke kunnskapen om drap og gjerningspersoner i det som er et lite utforsket tidsrom av norsk kriminalhistorie, særlig med tanke på bruk av fullstendige utvalg. Prosjektet gjennomføres i dialog med aktører på praksisfeltet, hvor også ideen til denne artikkelen har sitt utspring. Kildematerialet består av strukturerte notater med opplysninger hentet fra politirapporter og rettspsykiatriske erklæringer samt kopier av dommene. I tillegg kommer notater og avisutklipp som gir oversikt over uoppklarte drap. Sakene er verifisert, og av og til supplert med informasjon, gjennom søk i andre kilder, som Rettens Gang, Norsk Retstidende, Lovdata Pro, SSB og Nasjonalbibliotekets avisarkiv. For noen saker har også andre former for sakprosa vært relevant som tilleggskilde. Dokumentene er ikke anonymiserte, siden dette ikke var et krav på den tiden da de ble samlet inn. Opplysningsrikdommen har gjort det lettere å verifisere, samt avklare fullstendigheten av, dette historiske kildematerialet.
Kripos baserer sine rapporter på en rent strafferettslig definisjon. Innsamlingen av dokumentasjon i det historiske prosjektet har foregått etter en medisinsk definisjon av drap som ligner den World Health Organisation (WHO) bruker, og har formulert slik: «Homicide is the killing of a person by another with intent to cause death or serious injury, by any means.» WHOs definisjon inkluderer også saker der forsettet ikke omfattet dødsfølgen, det vil si også vold med «intent to cause […] serious injury». Det totale historiske materialet inneholder derfor saker som ikke er dekket av straffebudet for drap (§ 233 første og annet ledd, i strl. 1902), som for eksempel saker under § 229, «legemsbeskadigelse med døden til følge» (i strl. 1902, likt § 274 «grov kroppsskade» i strl. 2005). Materialet måtte derfor gjennomgås og selekteres for å få et utvalg som var i overensstemmelse med de inklusjonskriteriene som utgjør grunnlaget for tallene Kripos har fra perioden 2007–2020. Denne selekteringen er forklart i metodekapittelet nedenfor.
3. Metode
3.1 Komparativ metode
Både innenfor og mellom periodene skjer det en utvikling i etterforskningsmetoder, medisinske fremskritt, lovendringer og teknologi. Svært mye ved vårt samfunn er i det hele tatt annerledes i 2020 i forhold til 1955. Det er derfor ikke mulig å ta høyde for absolutt alle endringer som kan innvirke på statistikk fra så ulike tidsrom. Fortiden kan ses på som et fremmed land, hevder Lowenthal i boka The past is a foreign country. Komparasjon som skjer diakront, kan sies å foregå med et «da-land» og et «nå-land», mens komparativ metode vanligvis innebærer å utføre synkrone sammenligninger, for eksempel mellom ulike nasjoner, organisasjoner eller fenomener. Den mye brukte metaforen «epler og pærer» i forskningen kan illustrere utfordringene med den diakrone dimensjonen ved et slikt empirisk materiale.
Komparasjon er likevel en mye brukt metode for å analysere og strukturere kunnskap i historiefaget og samfunnsvitenskapene. Enkelte har ment at komparasjon er en tilnærming mer enn en metode, mens andre har kalt det en metodologisk tryllestav. Samfunnsfagets far, Durkheim, mente komparasjon var selve sosiologien. Metoden kan ikke defineres i bestemt form entall, siden den mangler en fast forskningsprosedyre. Som diakron metode er komparasjon oftest brukt i lingvistikk. En diakron komparasjon innebærer å sammenligne et forhold eller fenomen over en historisk tidsakse, i motsetning til synkrone sammenligninger av samtidige forhold og fenomener. Bredest forstått ligner dette måten vi alle tenker historisk på, som forståelser (nåtid) basert på erfaringer (fortid) og forventninger (fremtid). Som forskningsmetode må kildene og fenomenene som sammenlignes, utsettes for en mer strukturert og kritisk analyse, det vil si at det diakrone må få en mer eksplisitt funksjon. Et vesentlig metodisk grep i denne analysen var derfor å sørge for at de to datasettene i størst mulig grad lignet hverandre med tanke på definisjoner og inklusjonskriterier.
3.2 Definisjon av drap
Seleksjonen av saker fra det historiske materialet, perioden 1955–1982, er basert på den definisjonen av drap Kripos legger til grunn for sine rapporter, altså for perioden 2007–2020. Hensikten var å sørge for et mest mulig sammenlignbart materiale. Antallet saker i begge datasett er altså bestemt av den strafferettslige definisjonen av drap, slik Kripos praktiserer den. Historiske saker som endte med dom etter eksempelvis § 239 (uaktsomt drap, strl. 1902) eller § 229 (legemsbeskadigelse med døden til følge, strl. 1902), ble ekskludert fra utvalget. Kripos fører tall for saker, gjerningspersoner og ofre, samt en egen tabell med tall på utilregnelige gjerningspersoner. Sakene fra det historiske materialet ble registrert med samme logikk. Samme tilnærming er også brukt med tanke på definisjonen av gjerningsperson. I en sak definert som drap vil tiltale og dom tilsi at gjerningsperson er identifisert; en mistanke eller siktelse er ikke tilstrekkelig. Vedkommende er kategorisert som utilregnelig i materialet først når politiet foretok skritt for å få en gjerningsperson innlagt i et psykiatrisk sykehus for så å avslutte etterforskningen, eller retten fant gjerningspersonen utilregnelig og straffri. Personer dømt for medvirkning er i tillegg tatt ut, slik at hver sak kun har én gjerningsperson tiltalt etter drapsbestemmelsen. Uoppklarte drap registreres med en ukjent gjerningsperson per drapssak, slik Kripos også gjør det i sine rapporter.
Et drap regnes som oppklart dersom politiet har siktet eller tiltalt en eller flere personer. Oppklaringsprosenten for drapssaker er meget høy i Norge, i motsetning til mange andre lovbruddskategorier. Nesten samtlige saker i begge datasett har derfor som hovedregel både fullført etterforskning og fullført domstolsbehandling. Justisfeil kan forekomme selv i gode rettsstater, men det er liten grunn til å tro at dette er et systematisk og utbredt problem i norske drapssaker. Det er ikke gjort korrigeringer for dette i det historiske materialet. En sak som førte til frifinnelse, er beholdt som en sak med ukjent gjerningsperson der tiltalen var etter § 233, men bevisene ikke holdt, fordi saken da fremdeles ble betraktet som et drap. Drap/selvdrap er registrert som saker, men de skyldiges tilregnelighet er da naturligvis ikke vurdert, og de telles derfor som tilregnelige gjerningspersoner. Det historiske materialet inneholder etter denne selekteringen totalt 430 saker og gjerningspersoner fra årene 1955–1982, som kan regnes som en komplett oversikt fra perioden. Av disse ble 64 (14,9 %) vurdert som utilregnelige (strl. § 44) og fritatt for straff. Sakene fra Kripos og årene 2007–2020 har totalt 442 saker og gjerningspersoner, hvorav 82 (18,6 %) ble vurdert som utilregnelige (strl. § 44 frem til 2015, så strl. § 20) og fritatt for straff.
3.3 Definisjon av utilregnelighet
Samtidig som det var essensielt å tilpasse materialet til den samme definisjonen på drap, gjennom å bruke like kriterier for inklusjon av saker og gjerningspersoner, var det viktig å vurdere kritisk definisjonen av utilregnelighet gjennom perioden som undersøkes. Som utgangspunkt er det da greit å etablere følgende: Utilregnelighetsvilkåret knyttet til psykisk lidelse har vært absolutt i den forstand at det har fulgt samme medisinske prinsipp etter lovrevisjonen i 1929 og frem til lovendringen i 2020. Enkelt forklart, og med dagens begreper, er det slik at noen personer juridisk sett ikke har strafferettslig skyldevne og derfor ikke vil kunne straffes for sin handling; de er altså utilregnelige fordi de ikke kan tilregnes skyld. Vurderingen av tilregnelighet utføres ved hjelp av medisinsk kompetanse i form av sakkyndige som tar oppdrag fra retten.
Begrepene i loven har imidlertid endret seg noe gjennom historien. I kriminalloven av 1842 var de utilregnelige beskrevet som de «galne og afsindige», mens i straffeloven av 1902 ble ordlyden «sinnssyk» innført. I januar 2002 ble dette endret til «psykotisk» og i oktober 2020 til «sterkt avvikende sinnstilstand». Årsaken til at begrepet «sinnssyk» ble erstattet av «psykotisk», var at sistnevnte begrep ble vurdert å samsvare bedre med terminologien i psykiatrien på den tiden, og at det dessuten var en mer presis angivelse av de tilstandene lovgiver ønsket å treffe med regelen. Ordlyden har altså endret seg én gang i perioden 1955 til 2020. Begrepet psykotisk og det medisinske prinsipp sto seg gjennom endelig innføring av ny straffelov i 2015, da vilkåret i § 44 ble flyttet til en samlet tilregnelighetsbestemmelse i lovens § 20, men innholdet ellers forble uendret. Praksis forble dermed i prinsippet lik frem til lovendringen i oktober 2020, da vi fikk et modifisert, blandet prinsipp i en ny regel.
3.4 Påvirkning på praksis?
Den høye andelen utilregnelige gjerningspersoner i årene 62–64 er iøynefallende og krever særskilt oppmerksomhet. I 1962 er andelen på 36 %. I 1963 ser vi den høyeste registrerte andelen, med hele 42,8 %, det vil si at nesten halvparten av dem som begikk drap dette året, ble funnet utilregnelig. For 1964 er tallet 33 %. Tallene her er små; i 1963 er det snakk om 3 av 7 drap, men det gir like fullt svært høye andeler. Kan noe ha innvirket på praksis? Til tross for at utilregnelighet har vært tuftet på samme medisinske prinsipp gjennom periodene som undersøkes, kan det være naturlig å tenke at andre sider ved praksis har endret seg. Som eksempel diskuteres her to mulige påvirkninger: innføringen av ny psykisk helsevernlov i 1962 og kontroversen mellom sakkyndige og retten på 1960- og -70-tallet.
Den nye loven om psykisk helsevern trådte i kraft i 1962 og introduserte nye kriterier for innleggelse og nye begreper for sinnssykdom; det ble nå snakk om alvorlige sinnslidelser. Med denne loven ble dermed begrepet «sinnssyk» reservert for bruk i straffeloven, og de to lovverkene harmonerte ikke lenger språklig. Den nye psykisk helsevernloven synliggjør at det psykiske helsefeltet var i en brytningstid, med nye regler og prinsipper å forholde seg til. At ikraftsettelse av den nye loven skapte midlertidige endringer i vurderingen av utilregnelighet, er det likevel vanskelig å finne holdepunkter for. Det blir spekulasjoner. For å se om det var noe spesielt med sakene i det historiske materialet, særlig med tanke på årene med særlig høy andel utilregnelighet, ble informasjon fra erklæringene sammenfattet og presentert for et utvalg erfarne sakkyndige. De fant ingen saker med åpenbare «feil» sett med dagens sakkyndigbriller, selv om de kan påvise tvilstilfeller. Dette vil kunne finnes også i den nyere perioden; det er tilstrekkelig å minne om tilregnelighetsdebatten i kjølvannet av 22. juli-saken.
Praksis på 1960-tallet kan også ha blitt påvirket av samspillet mellom sakkyndige og retten. Her kan det nevnes at retten og sakkyndige forholder seg ulikt til tvil, noe som kan ha påvirket enkeltsaker. I dag har dette mindre betydning, siden sakkyndige ikke lenger bes om å uttale seg om vilkårene, slik at det er helt og holdent opp til retten å drive rettsanvendelse. Det var særreaksjonen sikring som frem til 2002 skulle sørge for at samfunnsvernet ble ivaretatt. Vilkåret var utilregnelighet eller vurdert mangelfullt utviklede eller varig svekkede sjelsevner. Det oppsto på slutten av 1960-tallet kritikk mot sikringsinstituttet, og da særlig mot prediksjonen av gjentagelsesfare, altså i tiden like etter de tre årene med høye andeler utilregnelige. Dette førte til en uvilje blant sakkyndige, der stadig flere unngikk å konkludere på sjelsevnene og gjentakelsesfaren. I 1978 svarte Riksadvokaten med et rundskriv som tillot sakkyndige å ikke ta stilling til farekriteriet, slik at prediksjonen i større grad ble opp til retten å avgjøre. Kontroversen forble et tema helt til Den rettsmedisinske kommisjon på 1990-tallet tok til orde for at sakkyndige burde avstå fra å ta oppdrag med spørsmål de ikke var komfortable med å uttale seg om. Denne kontroversen kan ha innvirket på andelen utilregnelige gjerningspersoner i drapssaker, men også dette blir spekulasjon. Det kan også være en statistisk anomali. Avvikelsen fra det forventede kan vanskelig forklares ut fra de eksisterende teoriene nevnt tidligere.
3.5 Om bevegelse i tall
Før statistikken presenteres, bør også tallenes bevegelse diskuteres. Under gjennomgangen av Kriposʼ rapporter fant jeg en marginal bevegelse i tallene mellom rapportene – antallet saker og personer endret seg fra en rapport til den neste. Dette skyldes at tallene justeres opp eller ned ved rettskraftig dom, som nevnt tidligere. Men mer konkret gikk det totale antallet saker og gjerningspersoner som regel svakt ned, mens tallene for utilregnelige var stabile eller svakt økende. En gjennomgang av tallene fra det historiske materialet viste samme tendens. For å forstå slike bevegelser må det redegjøres for hvordan tallene blir til statistikk.
Anmeldelsen i en sak kan komme fra politiet selv eller mottas fra publikum, men etter påtaleinstruksens § 7-1 skal enhver anmeldelse registreres etter gjeldende regler, som i dag betyr at den registreres i saksbehandlingssystemet (STRASAK). Deretter blir saken fordelt til en politiførstebetjent og en påtalejurist. Påtalejuristen er da den som skal bestemme videre etterforskningsskritt og eventuell siktelse. I drapssaker er det riksadvokaten som har påtalemyndighet, som en følge av alvorlighetsgraden (strpl. §§ 64–67). Ofte er det likevel statsadvokaten i distriktet som først kobles på i en sak, før riksadvokaten orienteres. Den første kodingen i STRASAK kan avvike fra resultatet av etterforskningen, tiltalebeslutningen og den senere rettssaken. En sak kan kodes som drap, men senere vurderes å være noe annet. Når endelig dom foreligger, blir denne registrert i reaksjonsregisteret (SSP). Ved utarbeidelse av rapporter hos Kripos brukes det først tall fra STRASAK; senere benyttes informasjon fra SSP for å oppdatere opplysningene mot rettskraftige dommer. Det er i prosessen mellom disse to måletidspunktene at det kan oppstå bevegelser som gjenspeiles i tallene.
Vi må se til rettsanvendelsen for å forstå hva som ligger bak bevegelsen. For at noen skal kunne straffes, må fire vilkår være oppfylt. For det første må en handling eller en unnlatelse dekkes av et straffebud. For det andre må det ikke foreligge en straffrihetsgrunn. For det tredje må det være utvist subjektiv skyld som forsett, og for det fjerde må personen ha vært tilregnelig (i gjerningsøyeblikket). De som er utilregnelige, antas å ikke kunne ha skyldevne. «Det som fritar fra [strafferettslig] ansvar i en slik situasjon er da ikke manglende forsett, men at gjerningspersonen på handlingstidspunktet ikke hadde kapasitet til å forstå og vurdere (å avstå fra) handlingen», skriver Gröning, mens Eskeland har uttrykt det slik: «[U]ten evne til skyld – ingen skyld.»
I en sak der en person kan hevdes å ha ansvar for en annens død, må påtalejuristene finne ut hva som er gjeldende rett og riktig rettslig løsning. Metoden har tre prosessledd: Faktum må klarlegges (om noen er død, og hvem som objektivt sett kan holdes ansvarlig), rettsregelen må klarlegges (hvilke regler er aktuelle), deretter må rettsregelen anvendes på faktum (kalt subsumsjon). Statistikken vil altså bevege seg marginalt, enten som følge av endringer i vurderingen av forsett, som følge av straffrihetsgrunner som nødverge eller nødrett, eller som følge av vurderinger av strafferettslig tilregnelighet. Det er altså forståelig at det totale antallet drap gjerne nedjusteres, mens antallet saker med utilregnelige personer oftere øker.
4. Statistiske resultater
Perioden på 27 år med historiske kilder har en total andel utilregnelige gjerningspersoner på 14,9 % (N=430). Med samme utregning har den nyere perioden på 14 år en total andel utilregnelige på 18,6 % (N=442), noe som indikerer en viss økning. Dette er likevel ikke tilstrekkelig for å gi et reliabelt svar, siden utviklingen viser store variasjoner år for år. Vi må se hva tallene viser og granske materialet fra begge periodene for å kunne svare på om det har vært en reell økning i antallet utilregnelige gjerningspersoner i drapssaker.
Figur 1 viser antallet utilregnelige gjerningspersoner i begge perioder, 1955–1982 og 2007–2020. Årene 1983–2006 mangler tallgrunnlag. Grafen viser en økning med noen større årlige variasjoner, eksempelvis et hopp på 1960-tallet og ett tidlig på 2010-tallet. Antallet gjerningspersoner gir likevel lite mening uten at det vurderes mot det generelle drapstallet, slik at forholdet mellom de to størrelsene blir synlig.
Figur 2 viser det totale antall drap markert med stolper og antallet utilregnelige gjerningspersoner markert i eget felt. Det er satt inn stiplede linjer for gjennomsnittlig utvikling både for totaltallene og tallene for utilregnelige drapspersoner.
Det er en viss økning i antallet utilregnelige drapspersoner gjennom den første og den siste tidsperioden dersom en ser på gjennomsnittlig utvikling (stiplede linjer). Dette er imidlertid ikke en økning som opptrer alene, for økningen er tydelig også i det totale antallet drap. Eldre studier har postulert en påstand om at antallet psykotiske drap er uavhengig av den øvrige utviklingen i drap og alvorlig vold, ofte betegnet som «the epidemiological law», altså en epidemiologisk lovmessighet. Påstanden peker mot at antallet utilregnelige gjerningspersoner først og fremst avhenger av antallet psykisk syke i samfunnet, ikke av voldsutviklingen generelt sett. Ingen av disse studiene hadde imidlertid fullstendige statistiske grunnlagsdata, kun mindre utvalg fra avgrensede områder.
Tallene i denne studien peker heller i retning av forholdsmessighet mellom utilregnelige gjerningspersoner og antallet drap generelt, altså voldsutviklingen i samfunnet, noe også nyere metastudier konkluderer med. Kanskje er slike tall sensitive for hvorvidt de kulturelle og sosioøkonomiske forholdene i et land har en tilstrekkelig utbredelse, slik at begge kategoriene drap påvirkes av de samme samtidsstrømningene. Norge kjennetegnes for eksempel av at det som regel er en relasjon mellom gjerningsperson og offer i drapssaker – en faktor som også gjelder for de utilregnelige drapspersonene, altså deler de to kategoriene gjerningspersoner en avgjørende karakteristikk. Samtidig er det slik at ulikhetene har økt de siste tiårene, både økonomisk og sosialt. Vi vet lite om hvordan dette har innvirket på drap som fenomen. For å få størrelser som lar seg sammenligne over tid, må vi regne om til forholdstall, som gir mulighet til sammenligning. Det vil si å regne ut andelen utilregnelige drapspersoner av det totale antallet gjerningspersoner.
Figur 3 viser hvordan andelen utilregnelige blant gjerningspersonene totalt sett har utviklet seg, og her ser bildet langt mer komplisert ut. Det er ingen jevn stigning; det er en kurve med mange vinkler. Enkelte år, men kun i den første dataperioden, var det ingen som ble funnet utilregnelig (1955, -57, -58, -61 og -66). I sterk kontrast hadde enkelte andre år svært høye andeler utilregnelige, med 36,5 %, 42,8 %, 33,3 % og 28,6 % (1962, -63, -64 og -65). Ingen andre år eller perioder har hatt høyere andel enn disse fire årene på 60-tallet, men det er altså kun snakk om 4 år. Som nevnt tidligere kan dette være en anomali (se kapittel 3.3). To av de senere årene nærmer seg denne verdien (2017 og 2019). Den røde linjen viser hvordan andelen fordeler seg dersom den regnes om til gjennomsnitt i perioder på fem år (tre år og fire år avslutningsvis for de to tidsseriene). Den stiplede gule linjen viser hvordan andelen har utviklet seg gjennom hele tidsperioden.
Gjennomsnittsandelene for perioden 1955–1982 ligger lavere enn snittet i årene 2007–2020, selv medregnet de høye andelene på 60-tallet. Den gule stiplede linjen viser at det er en økning i andel gjennom de to periodene. Konklusjonen på første del av problemstillingen må være at påstanden stemmer. Både målt i antall og andel viser tallene fra de to periodene en klar økning i antall utilregnelige gjerningspersoner. Dagens nivå ligger i gjennomsnitt høyere enn selv det gjennomsnittlige nivået fra rekordårene midt på 60-tallet, selv om stigningen ikke er stor rent tallmessig. Da gjenstår det å se litt på andre del av problemstillingen, og hypotesen om hvorvidt denne økningen har skjedd på grunn av, eller i alle fall parallelt med, nedbyggingen av psykiatrien.
5. Psykiatriens kvalitet og kapasitet
For å besvare problemstillingen må de sentrale trekkene ved nedbyggingen av psykiatrien skisseres, og situasjonen i psykiatrien før nedbyggingen startet, må redegjøres for. Den store oppbyggingen av norsk psykiatri, da kalt sinnssykeomsorgen, startet på midten av 1800-tallet. Innsatsen for å bedre forholdene for de psykisk syke gav Norge en progressiv sinnssykelov i 1848 og et økende antall institusjoner med Gaustad som den første i 1852. Oppbyggingen fikk en forståelig brems i mellomkrigsårene og under andre verdenskrig. På 1950-tallet ble psykofarmaka introdusert i norsk psykiatri, og behandlingen av psykisk syke fikk en tydeligere medisinsk form med økt mulighet for betydelig bedring eller helbredelse. Politisk sett hadde psykiatrien lav prioritet på denne tiden, og tilførselen av ressurser forble lav gjennom 1950- og -60-årene, men Norge erfarte samtidig en periode med svært lave tall for drap og alvorlig vold. I løpet av 1970-tallet ble det for alvor snakk om å desentralisere psykiatrien gjennom en nedleggelse av de store sykehusene og en sektorisering av det psykiatriske arbeidet gjennom geografisk spredning, klart inspirert av utviklingen i enkelte andre land. Med skandalen på Reitgjerdet skjøt denne utviklingen fart etter 1978, særlig for de delene av psykiatrien som håndterte de alvorligst syke. Rent strukturelt innebar dette en forflytning av pasienter over til kommunalt drevne tiltak og polikliniske tilbud, gjerne under ledelse av sykepleiere og flerfaglig sammensatte grupper med ansatte.
Nedbyggingen av institusjonspsykiatrien var ansporet av de økte medisinske mulighetene for å gjøre «de sinnssyke» friske, kombinert med inspirasjonen til desentralisert organisering fra andre land, og førte til at antallet sengeplasser i psykiatriske sykehus fra toppåret 1973 og frem mot 1990 ble kraftig redusert. Antallet døgnplasser, dersom en regner med psykiatriske avdelinger i vanlige sykehus, psykiatriske sykehjem og privatpleie, var noe høyere, men samlet ble det videre reduksjoner på nesten 1000 plasser i årene 1990–95. Etter dette har utviklingen med reduksjon i døgnplasser fortsatt, med den målsetting at institusjonene skulle yte aktiv og effektiv behandling, og ikke være varig bosted for langtidspasienter. Samtidig har forekomsten av psykiske lidelser vært stabil eller svakt stigende i det som lenge har vært en voksende befolkning. De mange reformene i sektoren har dessuten også vært kostnadskrevende, så pengebruken speiler ikke det synkende antallet døgnplasser.
Den nye retningen på det psykiske helsefeltet kom etter noen tiår med forsømmelser, både politisk og økonomisk. En erkjennelse av denne forsømmelsen førte til en stortingsmelding i 1997, og en stortingsproposisjon året etter. Nå ble det vedtatt at psykiatrien skulle reformeres, ikke bare reduseres. Forslagene tok også opp i seg den kritikken psykiatrien ble utsatt for i løpet av 1970- og -80-tallet. Arbeidet med psykisk helse skulle nå ikke bare bygge på et medisinsk faggrunnlag, men heller foregå innenfor et bredere kunnskapsregime. Den politiske styringen av det psykiske helsefeltet har siden dette hatt det tverrfaglige og desentraliserte som ideal, men organisatorisk har psykiatrien likevel vært underlagt større medisinske strukturer som regionssykehusene og de senere helseforetakene. Dette er en sammenblanding som stadig skaper spenninger og kontroverser. Like fullt har reformering og redusering kjennetegnet utviklingen i psykiatrien de siste tiårene.
Gode intensjoner til tross, enkelte mener at den desentraliserte psykiatrien ikke kan vedvare som hovedmodell, og at det i tillegg til styrking av døgntilbudet bør satses på en styrking av psykiatrien som akademisk og medisinsk fag. Det er ikke gitt at kvaliteten på helsetilbudet er redusert som følge av reduksjonen i antallet døgnplasser, men for denne problemstillingen er det mest aktuelt å snakke om situasjonen for den marginale andelen av de psykisk syke som også står i fare for å begå alvorlige voldshandlinger. Denne gruppen greier i mindre grad å nyttiggjøre seg av polikliniske tilbud, og har diagnoser og problemer som i større grad krever omfattende, spesialiserte helsetjenester i tillegg til omsorgstjenester. Denne gruppen kommer derfor særlig dårlig ut i den «aktive og effektive» helsetjenestemodellen. En annen konsekvens av det nedbygde døgntilbudet har vært at mange slike pasienter må vente lenge på utskrivning når de først kommer inn i systemet.
Figur 4 demonstrerer hvordan antallet drap totalt og antallet utilregnelige gjerningspersoner ser ut sammenstilt med nedbyggingen av psykiatrien. Her viser grafen antall, ikke andel. Det er en tydelig kryssing av linjene i grafen. Mens antallet drap totalt sett stabiliseres fra 1990-tallet, og siden går noe ned, er det en ujevn økning av drap begått av utilregnelig personer gjennom begge periodene. Nedbyggingen av psykiatrien, vist gjennom reduksjonen i antall døgnplasser, kombinert med økningen i antall drap, utgjør den mest markante utviklingen. Linjen for døgnplasser er fallende fra midten av 1970-tallet og tar seg aldri opp igjen, samtidig som antallet drap øker. Parallelt har altså andelen utilregnelige drapspersoner økt sammenlignet med den historiske perioden. Selv om sammenfallet i utvikling påvises, er det ikke tilstrekkelig til å utgjøre en fullgod årsaksforklaring. Det er imidlertid vel så vanskelig å argumentere mot at dette sammenfallet i utvikling er en delårsak til økningen i antallet drap begått av utilregnelige personer.
6. Avslutning
Problemstillingen spør først om det er korrekt at det har vært en økning i antallet drap begått av utilregnelige personer. Det er ikke uproblematisk å regne prosenter med så lave tall som det vi i Norge har på drap, men som kritisk øvelse må det være lov å forsøke. Og svaret må, uavhengig av om det regnes med antall eller andel, bli bekreftende. Med begge måtene å regne på blir resultatet at det har vært flere drap begått av utilregnelige gjerningspersoner de siste årene enn tidligere, dersom en ser den nyere perioden i forhold til den historiske perioden. Samtidig er det tydelige svingninger med enkeltår som avviker i begge retninger, for eksempel på midten av 1960-tallet og i årene 2017 og 2019. Til tross for de store variasjonene underveis i begge periodene er det altså en målbar økning som gjør at vi må kunne hevde at det begås flere drap av utilregnelige personer i dag enn for 50 år siden. Faktorene som kan hevdes å påvirke statistikken, kan ikke alene forklare økningen vi finner. Hele øvelsen blir dessuten et argument for at slike sammenligninger krever lange tidsperioder.
Funnet står i motstrid til teorien om epidemiologisk lovmessighet, altså påstanden om at den strafferettslige utilregneligheten først og fremst korrelerer med antall psykoselidende og ikke med drap generelt. Vi ser i Norge en økning i totalantallet av drap fra 1960-tallet, og at antallet drap begått av utilregnelige personer i stor grad følger denne trenden. Vi ser også at antallet utilregnelige følger flere av de mindre variasjonene i utviklingen (figur 2), selv om dette ikke kan hevdes å være en absolutt regel. Bildet stemmer i helhet derfor mer med nyere teorier om at en økning i den generelle drapsraten vil gi en økning i antallet utilregnelige drapspersoner. Vi kan konkludere med at økningen i antallet drap begått av utilregnelige personer er større enn det den generelle økningen i drap tilsier. Første del av hypotesen er dermed bekreftet.
Problemstillingene spør deretter om psykiatriens kapasitet kan være en årsak. Det er tydelig at det har foregått en utvikling parallelt med at psykiatriens kapasitet for døgnbehandling har blitt drastisk redusert (se figur 4). Utregningene for de to periodene 1955–1982 og 2007–2020 viser en stigende andel utilregnelige gjerningspersoner (figur 3). Dersom en ser på gjennomsnittsandelen for 1955–1982 (gammel verdi = 14,9 %) mot samme gjennomsnitt for 2007–2020 (ny verdi = 18,6 %), finner vi en økning på 24,8 % mellom de to datasettene. Denne økningen har skjedd fra en periode hvor antallet plasser i psykiatrien var høyt, til en periode med langt lavere beredskap for behandling av alvorlig psykisk syke. Dette er en noe enkel måte å regne på, men det tegner et bilde av en utvikling som bør tas på alvor. Vi har de siste årene sett en nokså stabil drapsrate i Norge, men flere av drapene har en gjerningsperson uten skyldevne enn tidligere. I motsetning til de første årene i den historiske perioden er det heller ingen år uten drap begått av utilregnelige personer i det nyeste datasettet. Det betyr en utvikling der flere psykisk syke har kommet i en situasjon som har medført et dødelig utfall for andre.
Analysen gir grunn til å påpeke at en styrking av psykiatrien vil være god forebygging, også av drap og alvorlig vold. Det vil først og fremst innebære en styrket psykiatrisk døgntjeneste. Kanskje vil året 2020 få en høyere andel utilregnelige når alle sakene har fått en rettskraftig dom, og Kripos justerer sine tall i nye rapporter. Det er i alle fall statistisk mulig. Tallene på utilregnelige gjerningspersoner kan også falle, men trolig ikke brått som tilfellet er for statistisk anomali. Over tid fremstår utviklingen som jevnt økende.
Den nye utilregnelighetsregelen vil ganske sikkert påvirke tallene i årene fra og med året 2021. Den utvidede adgangen til idømmelse av tvungen omsorg i det nye regelverket har allerede medført et økt antall domfellelser av strafferettslig utilregnelige vurdert å ha høygradig psykisk utviklingshemming, med en fordobling av antallet dommer i 2021 og en flerdobling i 2022. Resultatet av den endrede utilregnelighetsregelen i forhold til bruken av dom til tvungent psykisk helsevern er vanskeligere å spå, og vi har ingen høyesterettsdom å se til ennå. Kriteriene i de nye reglene åpner for en type helhetsvurdering som kan avvike fra tidligere praksis, ved at den vektlegger rettens skjønn i valget av en «ny retning for bedømmelsen av skyld».
- 1Olsen-utvalgets utredning 2010, Rasmussen-utvalgets rapport 1998, Rosenqvist-rapporten 1998.
- 2TV2.no 27.10.21 [lesedato: 28.05.22]. Begrepet «utilregnelig» brukes her om personer med sinnssykdom, psykose eller det som i dag er omtalt som sterkt avvikende sinnstilstand, det vil si § 20 annet ledd bokstav a.
- 3Eksemplene i media er mange, et utvalg her: Dagbladet.no 11.03.98, VG.no 25.02.03, Bergens Tidende.no 01.11.20, Nettavisen.no 01.11.21 [lesedato: 28.05.22].
- 4Kjell Noreik og Arne Gravem, «Drap og sinnssykdom», Tidsskrift for Den norske legeforening 1993: 113; Nils Retterstøl, «Nedbygging av de psykiatriske sykehus – skjer det for raskt?», Tidsskrift for Den norske legeforening 1995: 115; Randi Rosenqvist, «Drap begått av utilregnelige i årene 1994, -95 og -96», Helsetilsynets rapport 1997.
- 5NOU 2001: 12, «Rettsmedisinsk sakkyndighet i straffesaker». Justis- og politidepartementet 2001 (s. 132).
- 6Den rettsmedisinske kommisjon (DRK), årsrapporter for årene 2015–2022. Se sivilrett.no.
- 7Nylig er det kommet tre relevante rapporter: UKOM 2021, Kripos 2022 og UKOM 2023.
- 8Jenny Mouzos, «Mental Disorder and Homicide in Australia», Trends and Issues in Crime and Criminal Justice, no. 133. Australian Institute of Criminology, Canberra 1999.
- 9Forskningskontor J, Typer af drab i Danmark, København, Justitsministeriets forskningskontor 2020. Report No.: 978-87-93469-33-4.
- 10Nikola Schipkowensky, «Epidemiological aspects of homicide», World Biennial of Psychiatry and Psychotherapy, Basic Books 1973.
- 11Se statistikk i Matthew Large, Glen Smith og Olav Nielssen, «The relationship between the rate of homicide by those with schizophrenia and the overall homicide rate: A systematic review and meta-analysis». Schizophrenia Research, Vol. 112. 2009 (s. 123–129). https://doi.org/10.1016/j.schres.2009.04.004
- 12Komparasjonsbegrepet brukes oftest i kvantitativt orienterte makrostudier innen historie, sosiologi og statsvitenskap. Ordet «komparasjon» er gjerne oppfattet som mer definert enn det vanligere ordet «sammenligning», men her er begrepene brukt om hverandre for å beskrive den metodiske tilnærmingen til problemstillingen.
- 13Se Kripos.no. for tilgang til rapportene.
- 14En sak kan måtte nedjusteres dersom vurdering av forsett, kontekst eller bevissituasjonen tilsier det. Dette innebærer små endinger av tallene hos Kripos over tid, en endring som tematiseres i metodedelen.
- 15Kripos, «Nasjonal drapsoversikt» 2021.
- 16Prosjektet «Drap i Norge 1955–1982» er godkjent og innvilget innsyn av Riksadvokaten, Rådet for taushetsplikt og forskning, NSD, REK Midt og Personvernombudet St. Olavs hospital.
- 17Studier om drap fra perioden har alle hatt begrensede utvalg.
- 18Problemstillingen ble aktualisert i et møte med statistikkgruppen hos Kripos, mars 2022. Se også Kripos-rapporten «Vold begått av personer med alvorlige psykiske lidelser» fra desember 2022 for relatert tematikk.
- 19Kildearbeidet er mer utførlig beskrevet i Hilde Dahl, «Norske drapsmenn (og kvinner) 1955–1982».Nordisk Tidsskrift for Kriminalvidenskap, nr. 2/2021, s. 360-379. https://doi.org/10.7146/ntfk.v108i2.128532
- 20Korrespondanse mellom forskeren, Riksadvokaten og Justisdepartementet forklarer kriteriene for innsamling av dokumentasjon, og er vedlagt i det opprinnelige arkivet. Også drapsforsøk ble inkludert, men fullstendigheten av disse sakene er vanskeligere å verifisere.
- 21WHO, «Violence Info, homicide», 2022. www.who.int
- 22Dette er også den definisjonen som ble valgt for arbeidet med NOU 2010: 3, «Drap i Norge i perioden 2004–2009». Dette skyldes en problemstilling som var tjent med en bred inklusjon av saker (s. 21).
- 23David Lowenthal, The Past is a Foreign Country, Cambridge University Press, 1985.
- 24Thomas Welskopp, «Comparative History», European History Online, EGO 2009.
- 25Javier Fernandez-Sebastian, «Waving the historianʼs magic wand: Temporal comparisons and analogies in the writing of history», Time & Society 2020. [med henvisning til historikeren Marc Blochs begrep].
- 26Martin Byrkjeland og Aage Engesæter, Kvar i sin dal …? Komparasjon som metode i lokalhistoriske studiar, HIFO-serie 1989, Trondheim.
- 27Ingrid Westin og Christer Geistler, «A multi-dimensional study of diachronic variation in British newspaper editorials», ICAME Journal No. 26, 2020.
- 28Det binære ordparet ble først introdusert av Ferdinand de Saussure (1857–1913) for å definere to ulike akser å analysere språk langs, og kan logisk sett overføres til studier av all form for menneskelig aktivitet.
- 29Drapsforsøk er naturligvis heller ikke inkludert.
- 30Praksis på særlig 1950- og -60-tallet var slik at noen «kjente sinnssyke» ikke ble ført for retten med påstand om sikring, men heller innlagt i psykiatrisk sykehus direkte.
- 31Det har ikke lyktes å finne eksempler på drapssaker med flere gjerningspersoner hvor en eller flere ble vurdert som utilregnelig(e). De utilregnelige antas derfor som hovedregel alltid å opptre alene (en person = en sak).
- 32Nasjonal drapsoversikt 2021, s. 15 (kripos.no).
- 33Olaussen, Leif Peder, «Oppklaringsprosenten – en indikator på hva?», Lov og Rett, Vol. 43, Iss.7-08, 2004.
- 34Asbjørn Rachlew, Justisfeil ved politiets etterforskning – noen eksempler og forskningsbaserte mottiltak, PhD, UiO, 2009.
- 35Muligheten for mangler i materialet er minimert gjennom den systematiske kildebearbeidingen.
- 36Kildene opplyser om vurderinger av politiet og retten, samt hvilke sykehus personene ble innlagt i. Fire saker ble løst som kontorforretning fordi personene var «kjente utilregnelige» (l.nr. 590105, 691104, 730126, 730127). To andre ble utvist fra landet (§ 68) etter korte opphold i psykiatriske sykehus (l.nr. 780101, 790103), og én døde under observasjonstiden på psykiatrisk sykehus før saken kom opp for retten (l.nr. 801105).
- 37I denne sammenhengen er 22. juli-saken tatt ut fra året 2011, det vil si én sak og én gjerningsperson.
- 38Se Randi Rosenqvist, «Straffelovens medisinske prinsipp, utfordringer for moderne psykiatri», Tidsskrift for strafferett vol. 10, nr. 1 (2010), s. 3–22, og Linda Gröning og Karl Heinrik Melle, «Strafferettslig utilregnelighet: regelavklaring og rolleavklaring», Jussens Venner, vol. 57, s. 399–441. https://doi.org/10.18261/jv.57.5.1
- 39Linda Gröning, Erling J. Husabø og Jørn Jacobsen, Frihet, forbrytelse og straff, Fagbokforlaget 2019.
- 40For regelverk, se Tor Langbach, Om rettsmedisin og sakkyndighet. En innføring, Cappelen Damm 2021.
- 41Hilde Dahl, Institusjonaliseringen av farlighet og galskap, ph.d.-avhandling, NTNU 2018: 58.
- 42
- 43Randi Rosenqvist, «Utilregnelighetsregelen – moden for revisjon?», Tidsskrift for Den norske Legeforening 2012 (s. 843–844). https://doi.org/10.4045/tidsskr.12.0247
- 44Prop. 122 L (2014–2015) Endringer i straffeloven mv. (strafferettslige særreaksjoner m.m.): 34.
- 45Gröning, Linda og Karl Heinrik Melle, «Strafferettslig utilregnelighet: regelavklaring og rolleavklaring», Jussens Venner, vol. 57, s. 399–441. https://doi.org/10.18261/jv.57.5.1
- 46Marie-Therese Øvregaard og Anne Kveim Lie, «Kriterier for tvangsinnleggelse – endringer fra 1848 til i dag», Tidsskrift for Den norske legeforening 2020: 5. https://doi.org/10.4045/tidsskr.19.0057
- 47Takk til Andreas Hamnes, Kirsten Rasmussen og Karl Heinrik Melle for rettspsykiatrifaglig bistand i gjennomgangen av erklæringer fra det historiske materialet.
- 48Se eksempelvis Tor Langbach, Om rettsmedisin og sakkyndighet, kap. 18: «Tvil, usikkerhet og sannsynlighet», Cappelen Damm Akademisk, 2021.
- 49I sakene fra årene 1955–1982 avsto retten fra å følge de sakkyndiges konklusjon i ca. 17 % av sakene. (beregninger basert på det historiske materialet).
- 50For grundigere gjennomgang av samfunnsvernet som begrep og praksis, se Øyvind Holst, Samfunnsvernets begrensninger, PhD, UiB, 2020.
- 51NOU 1974: 17, se redegjørelse av kritikken i tillegg til dissens gitt av Nils Christie.
- 52Riksadvokaten, «Rundskriv del II» – nr. 6/1978.
- 53Den rettsmedisinske kommisjon, psykiatrisk gruppe, «Nyhetsbrev nr. 1» 1999.
- 54Reliable tall på den epidemiologiske utbredelsen av psykoselidelser kunne fungert som rettesnor for spørsmål som de her nevnte, men slike tall mangler. Sentralkartoteket for alvorlig sinnslidende, også kalt psykoseregisteret, var et epidemiologisk register med opplysninger som viste utbredelsen av psykiske lidelser. Registeret ble opprettet i 1935 etter initiativ fra direktoratet og i samarbeid med SSB, men er ikke lenger i bruk. Det er i dag lagret på Riksarkivet og er ikke søkt tillatt for bruk i denne studien.
- 55STRASAK var en realitet først på 1990-tallet, slik at rutinene som gjelder for Kripos-tallene, var ikke de samme i årene 1955–1982, da sakene i arkivmaterialet ble etterforsket og registrert. Praksis lignet likevel.
- 56Steinar Fredriksen, Innføring i straffeprosess, Gyldendal 2018 (kap. 6).
- 57Linda Gröning, «Tilregnelighet og utilregnelighet: begreper og regler», gjengitt i NOU 2014:10, Skyldevne, sakkyndighet og samfunnsvern. Justis- og beredskapsdepartementet 2014.
- 58Ståle Eskeland, Strafferett, 5. utgave ved Alf Petter Høgberg, Cappelen Damm 2018, s. 340.
- 59Haugen, 2013.
- 60Antall saker med utilregnelige delt på tallet for drapssaker, ganget med 100.
- 61Norge mangler enhetlig og langvarig statistikk på drap og alvorlig vold, og konstruering av en tallserie for de manglende årene ville derfor bydd på ytterligere metodiske utfordringer.
- 62Nikola Schipkowensky, 1973; Louis Appleby mfl., Five Year Report of the National Confidential Inquiry into Suicide and Homicide by People with Mental Illness, 2006; Jeremy Coid, «The epidemiology of abnormal homicide and murder followed by suicide», Psychological Medicine 1983; Pamela Taylor og John Gunn, «Homicides by people with mental illness: myth and reality», British Journal of Psychiatry, 174: 1999.
- 63Large, Smith og Nielssen, 2009.
- 64Dahl, 2021.
- 65SSB, «Økonomisk ulikhet i Norge i det 21. århundre». Rapport 2021/33.
- 66Einar Kringlen, Norsk psykiatri gjennom tidene, Cappelen Damm 2007.
- 67Ferdinand L. Næshagen, «Den kriminelle voldens U-kurve fra 1500-tall til nåtid», Historisk tidsskrift 2005 (s. 411–427). https://doi.org/10.18261/issn1504-2944-2005-03-03
- 68Arve Almvik og Lisbeth Borge (red.), Tusenkunstnerne. Muligheter og mangfold i psykisk helsearbeid, Fagbokforlaget 2000.
- 69Jane Dullum, Fra oppbevaring til risikohåndtering? Om nedbyggingen av de psykiatriske institusjonene, ph.d.-avhandling 2007, UiO.
- 70Helge Ramsdal og Kari Ludviksen, «Kompetanseutvikling og profesjonsorganisering i psykiatrien», i Andersen og Karlsson (red.), Psykiatri i endring – forståelse og perspektiv på klinisk arbeid, Gyldendal 1998 (s. 218–245).
- 71Randi Rosenqvist, «Omsorgen for kriminelle, psykotiske pasienter», Tidsskrift for strafferett 2007.
- 72Meld. St. 25 (1996–97), Åpenhet og helhet, Sosial- og helsedepartementet (s. 58).
- 73Se SSB for konkrete tall, tabell 04511: Psykisk helsevern for voksne etter region, statistikkvariabel og år.
- 74Folkehelseinstituttet, Psykiske lidelser i Norge – et folkehelseperspektiv. Rapport 2009:8.
- 75Julie Kjelvik, «Hyppige reformer gir høyere kostnader for helseforetakene», Samfunnsspeilet, 2007/1.
- 76Meld. St. 25 (1996–97), Åpenhet og helhet, Sosial- og helsedepartementet.
- 77St.prp. nr. 63 (1997–98), Om opptrappingsplan for psykisk helse, Sosial- og helsedepartementet.
- 78Tor Johan Ekeland, «Ny kunnskap – ny praksis. Et nytt psykisk helsevern», Erfaringskompetanse.no
- 79Anders J. Andersen, «Den kritiske ettertanke; undersøkelser fra en avgått redaktør», Tidsskrift for psykisk helsearbeid 2011 8(1) 4–14; Trond F. Aarre, En mindre medisinsk psykiatri, Universitetsforlaget 2018.
- 80Povl Munk-Jørgensen og Gurli Perto, De farlige psykiatriske tal, Munksgaard Forlag 2000.
- 81Anat Fleischman mfl., «Schizophrenia and violent crime: a population-based study», Psychological medicine, Oct 2014; 44; Jeremy Coid mfl., «The relationship between delusions and violence», JAMA psychiatry, 2013;70 (5). https://doi.org/10.1001/jamapsychiatry.2013.12
- 82Maria Sigurjónsdóttir, «Opptrappingsplanen for psykisk helse – idealer og realiteter», Tidsskrift for Den norske legeforening 2009/129 (s. 764-6). https://doi.org/10.4045/tidsskr.08.0021
- 83Antje Gross-Benberg mfl., «Utskrivningsklare pasienter i sikkerhetspsykiatrien. En kartlegging av utskrivelsesprosessen fra sikkerhetsavdeling til kommune», SIFER rapport 2020.
- 84Anne Gro Pedersen, «Ulykker, drap og selvmord i 150 år», Historisk helsestatistikk, SSB-serie 2005.
- 85Tall for nedbyggingen er estimater basert på Borgny Vold, «Psykiatrien på 1990-tallet, mer aktiv behandling», Statistiske analyser 56, SSB, 2002, med ca. 3,5 pr. 1000 innb. i 1973 (s. 2), til 2,4 i 1990 (s. 5), til 1,9 i 1995 og 1,7 i 2000 (s. 5); og Ingunn H. Ottersen, «Syv år med Opptrappingsplanen for psykisk helse – hvor står vi?», Samfunnsspeilet, nr. 5/2005, med 1,4 pr. 1000 innb. i 2005; SSB 2022, tall for spesialisthelsetjenesten, psykisk helsevern for 2020, var 0,7 pr. 1000 innb., omregnet til pr. 10 000 for å tilpasses de andre tallene i grafen.
- 86Schipkowensky, 1973; Appleby mfl., 2006; Coid, 1983; Taylor og Gunn, 1999.
- 87Large, Smith og Nielssen, 2009.
- 88[(ny verdi – opprinnelig verdi) / opprinnelig verdi) * 100 % = endring i prosent.]
- 89Det skjedde fem drap etter lovendringen 1. oktober 2020, som dersom de ble begått av utilregnelige personer, har blitt vurdert etter de nye reglene (datoene 3.10.20, 30.10.20, 12.11.20, 21.12.20 og 26.12.20).
- 90Se lov om endringer i straffeloven og straffeprosessloven mv. (skyldevne, samfunnsvern og sakkyndighet), LOV-2019-06-21-48.
- 91Viser til tall fra Sentral Fagenhet, presentert i ulike faglige sammenhenger gjennom året 2022. Det foreligger ingen publisert statistikk, men det er gjort offentlig kjent at økningen i antallet domfellelser har medført en kraftig oppbemanning for Sentral Fagenhet. Også omtalt i Psykologisk.no 30.03.22.
- 92Se gjerne Thomas Frøberg, «De nye reglene om strafferettslig skyldevne», Lov og Rett, vol. 59, 3, 2020, s. 167–184, for en mer rettsdogmatisk utgreiing av de nye reglene samt en drøfting av mulige praktiske konsekvenser av lovendringen, eller Linda Gröning og Karl Heinrik Melle, «Strafferettslig utilregnelighet: regelavklaring og rolleavklaring», Jussens Venner, vol. 57, Iss. 5-6, s. 399–441, for en praksisorientert drøfting.
- 93Per mai 2023 er to saker tatt inn til behandling: HR: 23-036176STR-HRET og 23-058626STR-HRET.
- 94Prop. 154 L (2016–17), Endringer i straffeloven og straffeprosessloven mv. (skyldevne, samfunnsvern og sakkyndighet), Justis- og beredskapsdepartementet.