1 Innledning

I økonomifaget sies det gjerne at forbrukerne er suverene. De tilkjennegir sine preferanser gjennom valg i markedet – hva de kjøper, og hvor mye de er villige til å betale for det – og ut ifra dette vet produsenter hva og hvor mye som skal produseres. Det er samtidig antatt at forbrukere står i en svakere stilling enn sine profesjonelle kontraktsmotparter og derfor behøver et særskilt vern. Vi har etter hvert fått et omfattende regelverk for beskyttelse av forbrukere som antatt svake kontraktsparter, både gjennom offentligrettslig regulering og gjennom privatrettslig rettighetslovgivning. De siste 10–20 årene er det EU, gjennom EØS-avtalen, som i stadig større grad preger utviklingen av forbrukerretten i Norge.

En forbruker defineres typisk som en fysisk person som ikke opptrer i næringsvirksomhet. Det viser kort sagt til deg og meg – sluttbrukerne i markedet. Forbrukerretten spenner fra hverdagens irritasjoner over defekte videospillere og knekte støvlettheler til rettsforhold av avgjørende betydning for den enkeltes velferd – tenk boliglån, pensjonssparing, konto- og betalingstjenester og husleie. Konflikter om forbrukerkontrakter initieres ofte av misfornøyde forbrukere, gjerne via klager til nemnder. Det er imidlertid også vanlig at næringsdrivende reiser sak mot forbrukere, i form av et betalingssøksmål eller en begjæring om tvangsfullbyrdelse. Om du misligholder boliglånet ditt, vil banken «komme til deg». Tvisten vil fort havne hos namsmyndighetene heller enn i en forbrukernemnd. Slike saker får gjerne et større alvor over seg enn en uenighet om en harkende støvsuger.

Det finnes en mengde forbrukerbeskyttende regler som forsøksvis ivaretas ved offentligrettslig tilsyn og sanksjonering. En viktig side av forbrukervernet er imidlertid den beskyttelsen som kan gjøres gjeldende i den enkelte sak mellom forbruker og næringsdrivende – det privatrettslige forbrukervernet. Forbrukerregler i privatretten har et ambisiøst mål: å utjevne, eller i alle fall kompensere for, asymmetrien mellom forbrukere og profesjonelle aktører. Forbrukervernet har både tilhengere og kritikere. Vi finner også ”kritiske tilhengere”, de som støtter idéen om å beskytte svake kontraktsparter, men tviler på om den reelt eksisterende forbrukerretten er et effektivt verktøy for å sikre et slikt vern.

Problemstillingen i denne artikkelen er i hvilken grad den privatrettslige forbrukerretten i Norge er egnet til å kompensere for ulikhet mellom forbrukere og næringsdrivende. Spørsmålet er for stort til å besvares fullgodt innenfor rammene av denne artikkelen; det vil forutsette omfattende empiriske undersøkelser og en klarere forestilling av hva det faktisk vil si å korrigere for ulikheten mellom partene – noe det vil være delte meninger om. Like fullt bør det være mulig å identifisere noen overordnede trekk ved det gjeldende regelverket og drøfte om det er innrettet på en måte som realiserer reglenes formål. Gangen i artikkelen er at jeg redegjør for de overordnede forutsetninger reglene virker under, skisserer hovedlinjene i det privatrettslige forbrukervernet slik det eksisterer i gjeldende rett, og til slutt diskuterer i hvilken utstrekning reguleringen faktisk er egnet for ulikheten mellom partene, gitt disse forutsetningene.

2 Historiske, økonomiske og politiske forutsetninger

Til en viss grad fulgte det moderne forbrukervernet med den tiltakende reguleringen av omsetningslivet gjennom det forrige århundre, men det er først ut over i andre halvdel av 1900-tallet forbrukeren blir en klart definert skikkelse med egne rettigheter. Den første virkelige privatrettslige forbrukerloven i Norge fikk vi med angrerettloven i 1972, og deretter kom særregler om forbrukerkjøp i kjøpsloven i 1974. Parallelt vokste det frem et apparat for interessepolitikk på vegne av forbrukere, et offentligrettslig sanksjonsapparat for overtramp mot forbrukeres interesser, og et større nettverk av nemnder og utvalg for å håndtere forbrukerklager.

Behovet for en særskilt forbrukerbeskyttelse må forstås i lys av at den jevne innbygger i dag nok inngår vesentlig flere kontrakter enn for 100 år siden, mange av dem på komplekse vilkår med spesialiserte motparter. Til dette kan man for de siste 50 årene føye liberalisering og privatisering på sentrale samfunnsområder, som blant annet har gjort at ytelser som tidligere ble rettigheter borgerne har vis-à-vis staten, nå blir sett på som interesser som kan disponeres over i kontrakt. Dermed får vi «nye» rettsområder der mye står på spill for forbrukeren, og hvor privatretten «belastes» med eksisterende (og kanskje til og med økende) velferdsforventninger.

De siste årene har særlig digitaliseringen av omsetningslivet reist mange viktige forbrukerrettslige spørsmål. Digitale verktøy legger til rette for forbrukerhandel på tvers av landegrenser, som reiser behov for egne regler om lovvalg og verneting, og som også kan reise behov for harmonisering. Nettbasert avtaleinngåelse gir også næringsdrivende gode forutsetninger for å prakke på forbrukere kontraktsvilkår – finnes det en løgn vi forteller oftere enn «Jeg har lest og er innforstått med vilkårene for tjenesten»? Med digitaliseringen kan også uforsiktig håndtering av passord eller «lettlurthet» i møte med svindlere lede forbrukere til økonomisk ruin.

En målsetting om å kompensere for ujevnheter handler delvis om ulikheter i ressurser. Forbrukeren kan grunnet begrensede økonomiske midler rammes urimelig tungt av kontraktsmessig svikt hos motparten, eller av sanksjoner mot egne kontraktsbrudd. I tillegg kan det være for dyrt og/eller økonomisk risikabelt for forbrukere å forsøksvis gjøre sine rettigheter gjeldende, grunnet utgifter til egen rettshjelp og/eller risiko for å bli sittende med motpartens sakskostnader dersom man ikke vinner frem. Behovet for forbrukerbeskyttelse begrunnes imidlertid også ofte med ujevnheter i informasjon, både om innholdet og egnetheten av ytelsen forbrukeren betaler for.

Hvorfor man ønsker å kompensere for disse ujevnhetene, kan også variere. Noen fremmer en eksplisitt sosial(istisk) begrunnelse, hvor forbrukerbeskyttelsen kan bidra til å realisere målsettinger om sosial likhet – som en del av en sosial privatrett. Her er det ofte et poeng å få frem at bindende kontrakter er en funksjon av statens tvangsmakt, og at en avgrensning av privatautonomi etter sosiale hensyn derfor må være like legitimt som å håndheve avtaler. I andre sammenhenger møter man en mer instrumentell og beskjeden målsetting; forbrukerbeskyttelse bidrar til effektive markeder ved å korrigere informasjonsasymmetrier som fører til ineffektiv ressursutnyttelse. I sekken vi kaller «forbrukerhensynet», finnes svært ulike, og til tider direkte motstridende, forestillinger om hvorfor man beskytter forbrukere.

3 Dagens forbrukerrett

3.1 Privatrettslig forbrukervern – den norske grunnstammen

Helt overordnet kan man si at den privatrettslige forbrukerretten slik den har vokst frem i norsk rett, består av to elementer. For det første vil forbrukerens status som en underlegen part kunne få betydning ved bruken av generelle privatrettslige regler – lovfestede eller ulovfestede. Ved bruken av avtaleloven §§ 33 og 36, eller alminnelige obligasjonsrettslige prinsipper, kan fort den ene partens antatt svakere stilling få betydning. Denne siden av forbrukerretten er praktisk viktig all den tid store deler av forbrukerkontraktsretten fremdeles er ulovfestet, for eksempel abonnementer på alminnelige tjenester som mobil og bredbånd, leie av bil, og private helse-, omsorgs- eller utdanningstjenester. I rettspraksis er det imidlertid relativt vanskelig å finne eksempler på at alminnelige kontraktsrettslige regler anvendes i et eksplisitt «forbrukerrettslig» lys. Det mangler derimot ikke på tilfeller der domstolene legger vekt på at uprofesjonelle parter ikke kan avkreves samme handlingsmønster som profesjonelle – rettslige standarder lar seg tolke i lys av partenes ulike forutsetninger.

For det andre har vi lovfestede regler som gir forbrukere ufravikelige privatrettslige rettigheter. Dette dreier seg både om kontraktslover med egne regler som kun gjelder for forbrukere, og/eller der ellers fravikelige regler er gjort ufravikelige. Disse komplementeres av bredere forbrukervernsbestemmelser som gjelder på tvers av kontraktstyper, slik som vernet mot urimelige standardvilkår i avtaleloven § 37 og opplysningsplikten i avtaleloven § 38 b.

En viktig presisering er imidlertid at forbrukerhensynet i norsk rett typisk er begrenset til det kontraktsrettslige forholdet. Mens skillet mellom forbrukerkontraktsrett og annen kontraktsrett til tider er synlig, vil det ved pengekravsrettslige spørsmål som kan oppstå som følge av forbrukeres krav, i ganske begrenset grad tas særlige hensyn til forbrukere. Et talende eksempel får vi i en relativt fersk høyesterettsdom om foreldelse. Foreldelsesloven ble ikke ansett for å åpne for et særskilt «gruppeperspektiv» i forbrukersaker, og ga ikke grunnlag for nyansering av det strenge utgangspunktet om at rettsvillfarelse ikke gir grunnlag for tilleggsfrist etter foreldelsesloven § 9. I en tvist vil heller ikke den antatte skjevheten mellom partene i nevneverdig grad kompenseres for med egne regler i tvisteloven. Her havner forbrukersaker i sekken «formuerettslige forhold», og en forbruker løper langt på vei samme risiko for å tape rettigheter grunnet mangelfulle prosesshandlinger som en profesjonell part. Med unntak av saker om tvangsfravikelse av leid bolig – som ikke alltid er et forbrukerrettslig spørsmål, men noen ganger kan være det (husleieretten skiller per i dag ikke klart mellom profesjonelle og andre utleiere) – er heller ingen forbrukerrettslige områder prioriterte for fri rettshjelp.

3.2 EUs regulatoriske forbrukerprivatrett

De senere årene har vi gjennom EØS-avtalen fått en EØS-rettslig forbrukerrett. EØS-avtalen inneholder en rekke direktiver som regulerer særlige forbruksområder, herunder forbrukerkreditt, boligkreditt, betalingstjenester, pakkereiser, forbrukerkjøp og digitale ytelser. I tillegg finnes det direktiver som virker på tvers av sektorene. Tyngst er særlig forbrukeravtaledirektivet, som gir et sterkt vern mot urimelige standardvilkår, og forbrukerrettighetsdirektivet, som hjemler en alminnelig opplysningsplikt og angrerett. I EU-domstolens praksis kan man ane at forbrukervernet inngår i en større visjon om en velfungerende markedsorden, som også finner sitt grunnlag i EUs grunnleggende traktater. Det er en flytende grense mellom bredere samfunnshensyn og hensynet til den enkelte forbruker, noe som gjenspeiles både i hvordan rettsaktene er utformet, og hvordan de blir tolket av EU-domstolen.

Dette såkalte regulatoriske draget ved den privatrettslige forbrukerretten forsterkes av EU-domstolens praksis. Stjerneeksempelet er utviklingen av vernet mot urimelige standardvilkår i forbrukeravtaledirektivet. Direktivet bestemmer at vilkår som «til trods for kravet om god tro bevirker en betydelig skævhed» skal ansees å ikke binde forbrukeren. Med utgangspunkt i dette har EU-domstolen utviklet en relativt streng norm, som i stor grad går ut på objektivt å vurdere balansen i avtalevilkår. Spørsmålet er ikke om denne konkrete forbrukeren havner i en urimelig situasjon, men om vilkårene som sådanne skaper en uakseptabel ubalanse mellom partenes plikter og rettigheter. Ubalanserte vilkår skal strykes i sin helhet, ikke lempes eller revideres – selv der dette setter forbrukeren i en «ufortjent» gunstig posisjon. Dette har fått til dels spektakulære utslag. I østeuropeiske land hvor det har vært vanlig med boliglån i fremmed valuta, har tilbakebetalingskrav fra forbrukere visstnok truet bankenes soliditet.

I større grad enn hva som er vanlig etter norsk rett, vikler det EU-baserte forbrukervernet seg inn i omkringliggende relevante rettsnormer i pengekravsretten og prosessretten. Forbrukerens underlegenhet må ifølge EU-domstolen hensyntas ved en vurdering av om et krav som bygger på det EØS-rettslige forbrukervernet, er foreldet. I praksis innebærer det at forbrukeren skal kunne unnskylde seg med rettsvillfarelse der man ikke var klar over at man hadde et slikt krav og derfor ikke reiste sak i tide. Domstolene må også av eget tiltak sørge for at rettigheter blir håndhevet dersom en sak blir fremlagt for en nasjonal rettsinstans, og EU-domstolen har gått langt i å utfordre nasjonale regler om rettskraft og fraværsavgjørelser – med den hensikt å effektivisere forbrukervernet.

4 Gjennomslag i praksis og virkning i samfunnet

Hvor godt man synes forbrukerretten oppfyller sin funksjon som korreksjon av ujevnheter, beror på hvilke hensyn man mener reglene skal forfølge, og hvor høyt beskyttelsesnivå man ønsker seg. Verken den tradisjonelle norske forbrukerretten eller det EU-baserte forbrukervernet kan karakteriseres som noen «sosial privatrett». Reglene er ikke begrunnet med, og innebærer heller ikke i praksis, en full anerkjennelse i privatretten av den mer radikale sosiale kritikken mot klassisk kontraktsrett. I EU-retten finnes det imidlertid en interessant åre med rettspraksis som har brakt den grunnleggende retten til bolig – forankret i EUs charter om grunnleggende rettigheter – inn som en skranke for klausuler om førtidig opphør av boliglån. Her ligger det i alle fall et potensial til å operasjonalisere en rett til bolig innenfor privatretten, som et vern mot utkastelser. Det kan likne en sosial privatrett.

Legger man til grunn den mer begrensede målsettingen om å kompensere for ujevnheter mellom partene, må man anta at den store katalogen med regler har en viss normerende effekt. Forbrukernemndene behandler et stort antall saker, og mange forbrukere får medhold. Noen segmenter av forbrukere er seg antakelig sine rettigheter bevisst, og gjør ivrig sine rettigheter gjeldende gjennom reklamasjoner og nemndsklager. En viss konfliktvillighet må vi forvente i befolkningen, og profesjonelle aktører kan ha en egeninteresse i å operere med garantier og opparbeide et rykte for å håndtere klager og innsigelser fra forbrukere på en god måte.

Det ville likevel være overraskende om ulikheten i ressurser og kunnskap som preger avtaleinngåelsen, ikke også gjør seg gjeldende i den reelle muligheten til å gjøre krav gjeldende vis-à-vis motparten og etter hvert i rettsapparatet. En del av de økonomisk og velferdsmessig viktigste avtaletypene (finans, helse, digitale ytelser, forbrukerentreprise) preges i dag av at profesjonelle tjenesteytere leverer komplekse produkt, hvor det kan være krevende å etterprøve om motparten misbruker den tilliten som iboende ligger i oppdraget.

Selv om nemndsystemet tilbyr en billig mekanisme for å gjøre krav gjeldende, forutsetter dette at forbrukeren forstår omfanget av sine rettigheter. Mange av de velferdsmessige tyngste forbrukersakene behandles som nevnt gjennom betalingssøksmål eller tvangsfullbyrdelse initiert av profesjonelle kreditorer eller utleiere, hvor prosessen er langt mer nådeløs enn i nemndene. EUs jevnlige undersøkelser av «consumer conditions» bekrefter inntrykket – forbrukere har begrenset innsikt i egne rettigheter, og lar ofte være å forfølge krav grunnet faktorer som tidsbruk og frykten for å igangsette en rettsprosess de ikke har kontroll over og ikke behersker.

Dette peker mot et mer alminnelig problem. Om man skal oppnå en korreksjon for det ujevne styrkeforholdet mellom partene, er det ikke nok å gi rettigheter – man må også sørge for en normering av omsetningslivet, slik at forbrukere i hovedsak får sine rettigheter respektert uten å måtte innlede en rettsprosess.

Dette kunne vært angrepet gjennom en privatrettslig lovgivning og rettsanvendelse orientert mot å avskrekke næringsdrivende fra å bruke urimelige vilkår eller bryte kontraktsforpliktelser heller enn bare å «ordne opp i den konkrete sak» som presenteres for en domstol eller nemnd. Inntrykket er imidlertid at det tradisjonelt er liten appetitt for en slik tilnærming i Norge. Enten det gjelder tolkning av krav om alminnelig god tjeneste eller vurdering av lemping etter avtaleloven § 36, er domstolene – også Høyesterett – opptatt av å løse den konkrete tvisten heller enn å formulere prinsipielle standarder. Et illustrativt eksempel er at Høyesterett i to viktige saker om tolkning og sensur av standardvilkår i yrkesskadeforsikring har lagt vekt på ikke å gripe inn i «masseavtaler». Det kan virke som at en saks mulige konsekvenser utover den enkelte tvist nærmest blir et argument for ikke å anvende en forbrukervennlig tilnærming.

En slik «beskjedenhet» svekker forbrukerhensynets gjennomslag i omsetningslivet. De konkrete vurderingene som lot forbrukeren gå fri fra avtalen i Rt. 2013 s. 803 Røeggen – der et strukturert spareprodukt som eksponerte kundene for stor risiko, ble ansett å bygge på en urimelig avtale – lar seg vanskelig omdanne til en generell regel den enkelte forbruker kan slå i bordet med i en e-post til kundebehandler. Når avtaleloven § 36 reduseres til en «sikkerhetsventil», vil den ikke hjelpe de forbrukerne som sterkest trenger en sikkerhetsventil – som jo sjelden får løftet saken sin høyt i rettsapparatet.

Et typisk svar er at denne normeringen ivaretas gjennom offentligrettslige sanksjoner fra Forbrukertilsynet. Man må imidlertid ta høyde for at et forvaltningsorgan med begrensede ressurser som skal føre tilsyn med det samlede norske næringsliv, nødvendigvis må velge sine kamper og overvåkingsområder. Andre tilsynsmyndigheter, for eksempel Finanstilsynet, kan hevdes å ha forbrukerbeskyttende regler som en del av sitt tilsynsområde, men for disse vil forbrukerbeskyttelse nødvendigvis være et underordnet reguleringsmål. I en slik situasjon vil det iblant fremstå som rasjonelt for næringsdrivende, særlig der det er mye penger på spill, å «avvente» med å følge loven til de eventuelt tvinges av den enkelte forbruker eller tilsynet.

Et illevarslende eksempel er finansavtalelovens regler om tilbakeføring ved svindeltransaksjoner fra konto, som i 2022 ble gransket av Forbrukertilsynet. Her ble det på bakgrunn av stikkprøver konkludert med langvarige og systematiske brudd hos et stort antall norske banker, på en svært klar og enkel regel – bankkunder skal få pengene tilbake ved transaksjoner initiert av svindlere, og banken må eventuelt gjøre gjeldende for Finansklagenemnda at kunden er ansvarlig for transaksjonen grunnet uforsvarlig omgang med BankID-brikke, betalingskort mv. Dette ble konsekvent brutt av bankene. Den ulovlige praksisen hadde etter alt å dømme pågått i svært mange år. Ut ifra det privatrettslige regelverket var det imidlertid fullt ut rasjonelt for bankene å tilnærme seg sakene på denne måten – det verste som kunne skje, var at de få forbrukerne som faktisk krevde sin rett, fikk det. Forbrukertilsynet ila heller ingen sanksjoner, tross de klare funnene.

Det EU-baserte forbrukervernet (selv om det også her har vært rettet kritikk, særlig mot et overdrevent søkelys på informasjonsplikter og manglende oppmerksomhet mot særlig sårbare forbrukere) fremstår på dette punktet som bedre egnet til å sørge for gjennomslag. Dette fordi det i større grad formuleres brede normer og retningslinjer som den enkelte forbruker kan vise til. I en vurdering etter forbrukeravtaledirektivets vern mot standardvilkår begynner man eksempelvis ikke med å postulere et sterkt utgangspunkt om at avtaler skal holdes, men et utgangspunkt om at balanse og lojalitet er vilkår for avtalebinding. EU-domstolen er villig til å la næringsdrivende som opererer i strid med regelverket, komme virkelig dårlig ut, for å ivareta reglenes avskrekkende virkning. I tillegg kan det prosessuelle forbrukervernet i teorien tenkes å få stor praktisk betydning for realisering av sentrale forbrukerrettigheter.

Gjennomføring av dette effektiviserte forbrukervernet i norsk rett skulle egentlig være uproblematisk. Avtaleloven § 36 gir trygt grunnlag for å anvende vernet mot urimelige vilkår EØS-konformt. Det prosessuelle forbrukervernet utviklet på EU-nivå kan fint implementeres i norsk prosesslovgivning. Lærebøkene i de norske kjernefagene er med tiden også godt oppdaterte på EØS-rettens krav til norsk forbrukerrett.

Problemet er imidlertid at norske domstoler, og til en viss grad relevante nemnder, ganske gjennomgående unngår å anvende de EU-rettslige kildene der de er relevante. Dermed kan man si at Høyesteretts motvilje mot å sensurere «masseavtaler», som omtalt ovenfor – selv om det er feil rettsanvendelse – er et godt uttrykk for «law in action» på dette området per dags dato. Finansklagenemnda har for eksempel blitt konfrontert med et stort antall valutalånsavtaler av liknende type som har vært gjenstand for inngående praksis hos EU-domstolen, uten at de EØS-rettslige kildene i det hele tatt har vært drøftet. Bruk av den prosessuelle aktivitetsplikten i rettspraksis kjenner verken undertegnede eller norske myndigheter til noen eksempler på.

5 Avsluttende bemerkninger

Det samlede bildet er etter dette at forbrukerretten i sin nåværende forfatning gir en viss beskyttelse for forbrukere og dermed utgjør en viktig mekanisme for utjevning av ellers ujevne kontraktsforhold. Samtidig har den åpenbare begrensninger. Det dreier seg både om tilkortkommenheter i reglene, og om utfordringer med å realisere rettigheter – særlig dem som kommer fra EU – i praksis. Det kan virke som ideen om virkelig å kompensere for ujevnheter støter an mot noen ganske innarbeidede forestillinger om hva den typiske jurist i vår del av verden synes er intuitivt fornuftig. Grunnleggende synspunkter om at avtaler skal holdes, og om at forbrukerhensynet er et partshensyn, synes å sitte i ryggmargen på dommere, uavhengig av hva som etter hvert måtte stå i de etter hvert oppdaterte lærebøkene.

Hvis dette stemmer, er en mer fundamental kritikk av det forbrukerrettslige prosjektet også mulig. Fortrenger forestillingen om forbrukeren som rettighetsbærer andre, viktigere, aspekter av menneskelig deltakelse i samfunnets styring – er den en verdiløs trøstepremie for tapet av demokratisk styring i den moderne, globaliserte markedsøkonomien? Er den offensive forbrukerrettighetspolitikken i EU først og fremst et symptom på markedsideologiens triumf i det europeiske prosjektet, og dermed en del av et trusselbilde mot velferdsstaten? I alle fall mener jeg den privatrettslige forbrukerretten, for å realisere sine antatte formål, bør slippes løs som styringsinstrument og premissgiver for forretningslivet, og i mindre grad forstås som en mekanisme for å «løse den konkrete tvisten». Først da vil vi kunne teste forbrukerrettens potensial som et virkelig korrektiv til markedsmakt.

  • 1
    Joseph Persky, «Retrospectives: Consumer Sovereignty», Journal of Economic Perspectives, vol. 7, nr. 1, 1993, s. 183–191. https://doi.org/10.1257/jep.7.1.183. Alle lenker er sist besøkt 8. oktober 2024.
  • 2
    Kåre Lilleholt, «Grenser for kontraktsfridommen», i M. Bryde Andersen, J. Bärlund, B. Flodgren & J. Giertsen (red.), Aftaleloven 100 år, København: Djøf, 2015, s. 266–267.
  • 3
    Lilleholt 2015, s. 267–268.
  • 4
    Se for eksempel lov 25. juni 1999 nr. 46 om finansavtaler og finansoppdrag (finansavtaleloven) § 1–4 (1).
  • 5
    Jeg hinter her til Rt. 1998 s. 774 (Videospiller) og Rt. 2006 s. 179 (Støvletthæl).
  • 6
    Vebjørn Wold og Petter Omland, «I rimelighetens navn – Finansforetakenes betalingssøksmål mot forbrukere og EØS-forbrukerrettens prosessuelle side», i Løvlie, Hodnefjeld, Olthuis (red.), Festskrift – Jussbuss 50 år, Oslo: RennessanseMedia, 2021, s. 69–70.
  • 7
    Se særlig lov 9. januar 2009 nr. 2 om kontroll med markedsføring og avtalevilkår (markedsføringsloven) §§ 6 og 22.
  • 8
    Se for eksempel Geir Woxholth, Avtalerett, Universitetsforlaget, 2024, s. 53–54.
  • 9
    Ugo Mattei, «Social Justice in European Contract Law: A Manifesto», European Law Journal, vol. 10, nr. 6, 2004, s. 653–674 på s. 661–662. (tilgjengelig på https://repository.uclawsf.edu/faculty_scholarship/1149).
  • 10
    Jeg går altså ikke inn på kritikk av selve målsettingen om å justere styrkeforholdet i forbrukerens favør. Denne kan selvsagt også kritiseres på ulike måter. For eksempel er det mange som mener et høyt nivå av forbrukerbeskyttelse ofte «koster mer enn det smaker» for forbrukere, fordi prisen på tjenester øker.
  • 11
    Se nærmere nederst i punkt 2.
  • 12
    Lilleholt 2015, s. 266–267. Se også Bjørn Stordrange, «Streiftog i forbrukerretten», Jussens Venner 1984, s. 293–328 (s. 295) https://doi.org/10.18261/ISSN1504-3126-1984-09-01.
  • 13
    Ibid.
  • 14
    Iselin Theten, «From information to protection: Consumer politics in Norway and Sweden in the 1960s and 1970s», Jahrbuch für Wirtschaftsgeschicht, vol. 47, nr. 1, 2006, s. 29–44. https://doi.org/10.1524/jbwg.2006.47.1.29.
  • 15
    Se omfattende undersøkelser i Thomas Wilhelmsson og Samuli Hurri (red.), From Dissonance to Sense: Welfare State Expectations, Privatisation and Private Law, Routledge, 1999.
  • 16
    Se for eksempel Kåre Lilleholt, Kontraktsrett og obligasjonsrettt, Cappelen Damm Akademisk, 2017, s. 200, om helsetjenester.
  • 17
    Olav Torvund, «Dette er ikke for amatører. Internasjonale forbrukeravtaler, Netflix og Amazon», Lov & Data nr. 112, 2012, s. 26, tilgjengelig på http://urn.nb.no/URN:NBN:no-57938.
  • 18
    Margaret Jane Radin, «The Deformation of Contract in the Information Society», Oxford Journal of Legal Studies, vol. 37, nr. 3, 2017, s. 505–533, https://doi.org/10.1093/ojls/gqx001, Caterina Gardiner, Unfair Contract Terms in the Digital Age: The Challenge of Protecting European Consumers in the Online Marketplace, Edward Elgar Publishing, 2022, https://doi.org/10.4337/9781800886179
  • 19
    Marte Eidsand Kjørven, «Who Pays When Things Go Wrong? Online Financial Fraud and Consumer Protection in Scandinavia and Europe», European Business Law Review, vol. 31, nr. 1, 2020, s. 7–110. https://doi.org/10.54648/eulr2020004
  • 20
    Kåre Lilleholt, «Verknader av brot på lovfastsette informasjonsplikter i forbrukarkontraktsforhold», i Ugyldighet i privatretten – minnebok for Viggo Hagstrøm, Bergen 2016, s. 291–305, på s. 294.
  • 21
    Se klassikeren Thomas Wilhelmsson, Social civilrätt: om behovsorienterade element i kontraktsrättens allmänna läror, Lakimiesliiton kustannus 1987.
  • 22
    I denne retning Hans Petter Graver, «Kritisk kontraktsrett – to artikler», Jussens Venner vol. 24 nr. 1, 1989, s. 1–23, på s. 6, https://doi.org/10.18261/ISSN1504-3126-1989-01-01. For en klassisk fremstilling av dette argumentet, se Robert L. Hale, «Coercion and distribution in a supposedly non-coercive state», Political Science Quarterly, vol. 38, nr. 3, 1923, s. 470–494, https://doi.org/10.2307/2142367.
  • 23
    Luke Herrine, «What is consumer protection for?», Loyola Consumer Law Review, vol. 34, 2022, s. 222–289, s. 230–238 (tilgjengelig på https://lawecommons.luc.edu/lclr/vol34/iss2/2).
  • 24
    Lov 31. mai 1918 nr. 4 om avslutning av avtaler, om fuldmagt og om ugyldige viljeserklæringer (avtaleloven). I Rt. 2013 s. 388 Røeggen heter det for eksempel at «[d]en betydelige tyngde forbrukerperspektivet har fått, må reflekteres i den konkrete rimelighetsvurderingen» under avtaleloven § 36 (avsnitt 61), jf. også momentet «partenes stilling». Se nærmere om dette såkalte statusperspektivet på avtaleloven § 36 i Hilde Hauge, «Avtaleloven § 36 som bidrag til forbrukervernet – belyst ved Røeggen-dommen», Jussens Venner, vol. 50, nr. 4, 2015, s. 185–226. https://doi.org/10.18261/ISSN1504-3126-2015-04-01.
  • 25
    Se nærmere Henriette Nazarian, Lojalitetsplikt i kontraktsforhold, Cappelen Damm Akademisk 2007, s. 275–295 og Giertsen 2021, s. 21, med henvisning til Rt. 1984 s. 28 og Rt. 1995 s. 1540.
  • 26
    Se for eksempel finansavtaleloven § 1–9 (2) om ufravikelighet, og eksempelvis § 2–8 i samme lov for et eksempel på en særkilt forbrukerregel.
  • 27
    Disse reglene gjennomfører EØS-rett, se lenger nede.
  • 28
    HR-2023-585-A.
  • 29
    Ibid., avsnitt 39–48.
  • 30
    Se riktignok enkelte særregler om mekling og vernting i § 4–5 (7) og § 4–6 (3), samt en begrenset mulighet, men i utgangspunktet ikke plikt, for dommeren til å utøve materiell prosessledelse, jf. Wold og Omland s. 70, som kan være relevant i forbrukersaker. Se imidlertid neste punkt om de prosessuelle forbrukerreglene i EU/EØS.
  • 31
    Tvisteloven § 11–2, jf. NOU 2001: 32 B Rett på sak s. 708.
  • 32
    Lov nr. 35 6. juni 1980 om fri rettshjelp § 16, tilsvarende i forslag til ny rettshjelpslov, Prop. 124 L (2022–2023) § 16.
  • 33
    Se EØS-avtalen vedlegg XIX.
  • 34
    Rådets direktiv 93/13/EØF af 5. april 1993 om urimelige kontraktvilkår i forbrugeraftaler, Europa-parlamentets og rådets direktiv 2011/83/EU af 25. oktober 2011 om forbrugerrettigheder, om ændring af Rådets direktiv 93/13/EØF, og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 1999/44/EF samt om ophævelse af Rådets direktiv 85/577/EØF og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 97/7/EF.
  • 35
    Se for eksempel sak C-40/08 Asturcom Telecomunicaciones SL v Cristina Rodríguez Nogueira ECLI:EU:C:2009:615 (avsnitt 52).
  • 36
    Direktiv 93/13 artikkel 3 (1).
  • 37
    Johan Giertsen, Avtaler, Universitetsforlaget, 2021, s. 275–276.
  • 38
    Se til illustrasjon EU-domstolens sak C-520/21 Arkadiusz Szcześniak v Bank M. (ECLI:EU: C:2023:478) avsnitt 78–80 om sanksjoners avskrekkende virkning.
  • 39
    Om Polen, se for eksempel Raphael Minder, «The mortgage time bomb ticking beneath Poland’s banks», Financial times, 13. november 2022 (https://www.ft.com/content/19235a7a-36f1-41a4-b58f-6adfdea53220).
  • 40
    Marte Eidsand Kjørven og Geir Woxholt, «Foreldelse av restitusjonskrav med utspring i ’urimelige’ avtalevilkår – særlig om forholdet til EUs forbrukeravtaledirektiv og EMK», i Kontrakter og anskaffelser – en entusiastisk jurist fyller år: Festskrift til Lasse Simonsen 70 år, Oslo: Gyldendal, 2023, s. 394–413.
  • 41
    Ibid., s. 404.
  • 42
    Wold og Omland 2021. Se nærmere om rettskraft for fraværsavgjørelser i forente saker C-693/19 og C-831/19 SPV Project SPV Project 1503 Srl, Dobank SpA mod YB mv. (ECLI:EU:C:2022:395) og sak C-724/22 Investcapital Ltd v G.H.R (http://data.europa.eu/eli/C/2024/2578/oj).
  • 43
    Sak C-598/21 SP,CI v Všeobecná úverová banka (ECLI:EU:C:2023:845) (avsnitt 85).
  • 44
    Marte Eidsand Kjørven, Ytelse av investeringstjenester til forbruker, Universitetsforlaget 2017, s. 43–46.
  • 45
    EU-kommisjonen, Consumer Conditions Scoreboard: 2023 Edition, 2023, s. 26–29 (https:// commission.europa.eu/system/files/2023-10/consumer_conditions_scoreboard_2023_v1.1.pdf).
  • 46
    Rt. 2005 s. 1112 avsnitt 57, gjentatt i HR-2020-1262-A avsnitt 57. Dette fremstår som en klar feilslutning med hensyn til gjeldende norsk rett, gitt kravet om direktivkonform tolkning, se lenger nede i dette punktet.
  • 47
    Heller ikke i Finansklagenemnda fikk dommen tilsynelatende noe virkelig gjennomslag, se Marte Eidsand Kjørven, «Det privatrettslige forbrukervernet på finansområdet», Forhandlingene ved det 40. nordiske juristmøtet i Oslo, s. 253.
  • 48
    Hauge s. 226.
  • 49
  • 50
    Vebjørn Wold, «Prosessbyrden ved betalingssvindel – om bankens tilbakeføringsplikt ved ikke-godkjente betalingstransaksjoner», i Marte Eidsand Kjørven, Maria Astrup Hjort og Tone Linn Wærstad, red., Bruk og misbruk av elektronisk identifikasjon, Karnov Group Norway, 2022.
  • 51
    Se til illustrasjon nevnte sak C-520/21 Bank M avsnitt 78–80.
  • 52
    Woxholth s. 484.
  • 53
    Wold og Omland s. 78. Justisdepartementet har også bekreftet i brev til ESA av 15. januar 2021, Request for information concerning ex officio control of unfair contract terms, at norske domstoler har tilstrekkelig grunnlag i tvisteloven til å etterleve de prosessuelle forpliktelsene etter forbrukeravtaledirektivet. Man kan tenke seg ulike modeller for å forankre den prosessuelle aktivitetsplisten internrettslig, enten gjennom tolkning av tvisteloven §§ 11–4 og 11–5, eller ved å gi forrang til avtaleloven § 36 gjennom EØS-loven § 2 eller tvisteloven § 1–2
  • 54
    For eksempel Giertsen s. 267–283, Woxholth s. 404–465, Lilleholt 2017 s. 444–452, 622–627, Jens Edvin Skoghøy, Tvisteløsning, Univsersitetsforlaget 2022, s. 600–603.
  • 55
    Grundig dokumentert hos Giertsen 2021 s. 283 flg. og s. 377 flg.
  • 56
    Se nærmere Marte Eidsand Kjørven, «Unfair Terms in Banking and Financial Contracts in Norway», i Danny Busch & Mathias Lehmann (red.), Unfair Terms in Banking and Financial Contracts, Oxford University Press 2023 s. 539–542.
  • 57
    Justisdepartementet 2021.
  • 58
    Torbjörn Andersson, «Ex Officio Application of the Unfair Terms Directive Cases Against Consumers», i Strandberg og Nylund (red.): «[F]rom a Swedish perspective [it] is entirely incomprehensible that the interests of an individual should qualify as public policy» s. 168.
Copyright © 2024 author(s)

CC BY-NC-ND 4.0