Dommerpost Luxemburg

med EFTA-dommer Per Christiansen

EFTA-dommer Per Christiansen har jobbet med EU/EØS-retten i en årrekke. I denne serien deler han sine vurderinger av utviklingen i EU, med vekt på juridiske spørsmål og EU-domstolens rolle.

Dommerpost Luxemburg. Om bakgrunnen for mitt engasjement for EU-retten og hvordan tekstene om EU ble til

Dommerpost Luxemburg. Om bakgrunnen for mitt engasjement for EU-retten og hvordan tekstene om EU ble til
EU-INTERESSE: I hele Per Christiansens faglige liv har europeisk samarbeid vært en stor interesse. Foto: artJazz/iStockphoto.
Lesetid ca. 4 minutter

Dommerpost Luxemburg. Om bakgrunnen for mitt engasjement for EU-retten og hvordan tekstene om EU ble til
OM FORFATTEREN:
Per Christiansen har siden 1980-årene arbeidet med EU- og senere EØS-retten. Han jobbet i Brussel da EF ble til EU; han har som professor undervist i EU-/EØS-rett, statsrett og folkerett; og han har femten års erfaring fra EFTA-domstolen – tolv av dem som dommer.
Christiansen ble cand.jur. ved Universitetet i Oslo i 1976 og dr.jur. i 1988 fra samme sted. Han jobbet i Norges Bank i periodene 1976–1982 og 1985–1986, sist som kontorsjef og sekretær for bankens hovedstyre. I tre perioder, 1982–1985, 1986–1988 og 1994–1995, jobbet han i Finansdepartementet, sist som ekspedisjonssjef. Christiansen var spesialråd for økonomi- og finanssaker ved Norges faste delegasjon til EU i Brussel fra 1988 til 1994. Han har også erfaring som advokat fra PricewaterhouseCoopers, hvor han arbeidet fra 1998 til 2002. I flere perioder har han også vært tilknyttet Universitet i Tromsø: fra 2002 til 2011 var han professor, mens han i periodene 1997–2002 og 2011–2017, var professor II. Christiansen arbeidet ved EFTA-domstolen først fra 1995 til 1998, og deretter som dommer fra 2011. Han har dommerstillingen frem til 2023.

Europeisk samarbeid har vært en interesse i mitt faglige liv fra jeg var student og Norge i 1972 valgte å stå utenfor EU. En sterkere tilknytning til EUs marked ble likevel på ny aktuelt i 1980-årene. EU tok da sikte på å styrke sitt marked ved omfattende lovtilnærming mellom EU-statene («1992-programmet»). Norge og de andre EFTA-statene så det som økonomisk ønskelig å sikre fortsatt adgang til EUs marked. De ville derfor ta hensyn til EUs regelendringer i nasjonal lovgivning. Dermed ble norsk næringslovgivning fra 1980-årene søkt tilpasset reglene i EUs indre marked. Det var i denne forbindelse jeg i Finansdepartementet fikk min første direkte kontakt med EU-retten. Regjeringen Brundtland ga departementene i oppgave å tilnærme norske lover og forskrifter til EU-reglene. Finansdepartementet så i denne sammenheng et behov for faglig tilstedeværelse i Brussel. Jeg var glad for å få mulighet til å arbeide som spesialråd for økonomi- og finanssaker ved Norges delegasjon til De europeiske fellesskap.

I mine seks år i Brussel fulgte jeg særlig utviklingen av EUs indre marked på finansområdet og forhandlingene i EU om Den økonomiske og monetære union. I denne union sto en uavhengig europeisk sentralbank og den felles valuta sentralt, noe som interesserte meg mye. Arbeidet ved delegasjonen omfattet også deltakelse i forhandlingene om EØS-avtalen og deretter om norsk EU-medlemskap.

Jeg var tilbake i Finansdepartementet i 1994. Folkeavstemningen samme år førte for andre gang til at en norsk tiltredelsesavtale ikke ble ratifisert. Jeg fikk imidlertid, som justissekretær ved EFTA-domstolen, i en periode mulighet til å arbeide med EU-relaterte spørsmål gjennom EØS-avtalen, først i Genève og så i Luxemburg – etter at domstolen ble flyttet dit.

Jeg forsøkte senere advokatvirksomhet i PricewaterhouseCoopers, med vekt på finans- og EØS-rett, men fant det etter noen år best å gå tilbake til offentlig sektor. Jeg hadde etter studietiden hatt kontakt med universitetet. I 1980-årene arbeidet jeg med en fremstilling av norsk offentlig pengeforvaltning i nasjonal og internasjonal belysning (Norsk pengerett, Universitetsforlaget, 1987). I 1988 ble jeg tildelt den juridiske doktorgrad ved Universitetet i Oslo for avhandlingen.

Avhandlingen og andre faglige publikasjoner i EU-/EØS-rett og finansrett la grunnlaget for et professorat ved Det juridiske fakultet ved Universitetet i Tromsø. I en periode på rundt ti år underviste jeg i EU-/EØS-rett, statsrett og delvis folkerett. Tilknytningen der gjorde det naturlig også å tilpasse min interesse for EU til universitetets prioriteringer. EUs fiskerirett var et felt jeg studerte og skrev om i denne periode.

I 2011 tiltrådte jeg som dommer ved EFTA-domstolen i Luxemburg, en stilling jeg innehar til 2023. Dommerstillingen brakte meg igjen i direkte forbindelse med EU-retten gjennom EØS-avtalen og EU-domstolens rettspraksis, samt nyttig og hyggelig kontakt med dommerkollegaer der.

Det er på denne samlede bakgrunn at jeg har utformet korte tekster med tanker og inntrykk jeg har om EU-samarbeidet.

Det er ikke alltid lett å forstå EU-samarbeidet uten å vite noe om de europeiske staters ulike forutsetninger seg imellom historisk, kulturelt, geografisk, økonomisk, sosialt og så videre. Jeg har ved skrivningen forsøkt å ha dette i tankene, der jeg synes det kan forklare. Motsetninger oppstår mellom EU-statene. Dette kan føre til at det ikke oppnås tilstrekkelig enighet i EU, men dessuten til at noen europeiske stater finner seg mindre til rette i EU-samarbeidet enn andre. Tekster om Ungarn kan ses på bakgrunn av at jeg og min ungarskfødte kone oppholder oss mye der. Ungarn kan illustrere blant annet misbrukte muligheter i EU-samarbeidet, men også hvordan et medlemskap kan være komplisert for enkelte EU-stater. Det er likevel en rekke europeiske stater som ønsker EU-medlemskap.

EUs opprinnelse skyldes krigene i første halvdel av forrige århundre. Noen tekster omtaler personligheter av stor betydning for EU-samarbeidets begynnelse i 1950-årene. For dem fremsto et samarbeid mellom Frankrike og Tyskland som nødvendig for å bevare fred. De så også behovet for nytenkning og sterke institusjoner i samarbeidet. Jeg tror deres livserfaring og refleksjoner kan bidra til å forstå EU også i dag. Russlands angrepskrig i Ukraina varsler at fred i Europa ikke kan tas for gitt. Men hver ny generasjon i EU må likevel se nytten av EU-samarbeidet. Skjer ikke det, vil samarbeidet forvitre. At EU-samarbeidet går i oppløsning kan imidlertid ikke være i noen gode krefters interesse – ikke i EU-statene selv, men heller ikke i europeiske stater utenfor EU.

Min hensikt er derfor, så godt jeg kan, å spre kunnskap, forståelse og interesse for EU-samarbeidet. Hvis mine korte tekster ansporer til egne undersøkelser og overveielser om EU, er det desto bedre!

Les dommerpost Luxemburg:

Les mer på Juridikas EØS-rettssider

Dommerpost Luxemburg. Om bakgrunnen for mitt engasjement for EU-retten og hvordan tekstene om EU ble til
Du leser nå i Juridikas åpne nyhetsmagasin, Innsikt.

På Juridika finner du også Norges beste ajourførte lovkommentarer, juridiske fagbøker og tidsskriftartikler.

Få en enklere arbeidsdag du også!

Vis meg hva Juridika kan tilby

Følg oss